Plan pokonania Steama przez Amazona nigdy nie wypalił. „Byliśmy co najmniej 250 razy więksi i próbowaliśmy wszystkiego”, twierdzi były dyrektor

Były wiceprezes działu gier koncernu Amazon opisał, jak firma wielokrotnie i nieskutecznie próbowała nawiązać rywalizację ze Steamem.

Adrian Werner

Plan pokonania Steama przez Amazona nigdy nie wypalił. „Byliśmy co najmniej 250 razy więksi i próbowaliśmy wszystkiego”, twierdzi były dyrektor, źródło grafiki: Amazon..
Plan pokonania Steama przez Amazona nigdy nie wypalił. „Byliśmy co najmniej 250 razy więksi i próbowaliśmy wszystkiego”, twierdzi były dyrektor Źródło: Amazon..

Steam to bezdyskusyjny lider dystrybucji cyfrowej na PC. Wiele firm próbowało zrzucić Valve z tronu, ale żadnej się to nie udało. Wśród takich pretendentów był koncern Amazon. Ethan Evans, który do 2020 roku pełnił funkcję wiceprezesa działu gier owego giganta, opowiedział o tej porażce.

Evans przyznaje, że przez kilkanaście lat Amazon próbował wszystkiego, aby pokonać Valve, ale te starania spaliły na panewce. Stało się to pomimo tego, że Amazon jest znacznie większy pod względem wartości niż Valve. Było to jak starcie Goliata z Dawidem i również zakończyło się zwycięstwem mniejszej strony rywalizacji. Jak stwierdził Evans:

Byliśmy co najmniej 250 razy więksi i próbowaliśmy wszystkiego. Ostatecznie Goliat przegrał.

Etapy przegranej walki Amazona z Valve

  1. Pierwszym podejściem było przejęcie studia Reflexive Entertaiment. Miało ono własny sklep dystrybucji cyfrowej i Amazon chciał rozwinąć tę platformę do poziomu rywala Steam. To się nie udało.
  2. Następnie, po przejęciu streamingowego serwisu Twitch, Amazon zbudował własny sklep dystrybucji cyfrowej. Zakładano, że gracze korzystający z Twitcha naturalnie zechcą kupować gry w powiązanym z nim serwisie, ale do niczego takiego nie doszło.
  3. Potem Amazon stworzył Lunę, czyli usługę strumieniowania gier, która pozwalała ludziom grać na mocnych pecetach. Mniej więcej w tym samym czasie Google próbowało tego samego ze swoją Stadią. Żadna z tych inicjatyw nie zagroziła Steamowi, mimo że Valve jest stosunkowo małą firmą w porównaniu z Amazonem i Google.

Ethan Evans uważa, że jednym z głównych powodów tych porażek było to, iż Steam nie jest tylko sklepem z grami. Jest również platformą społecznościową dla graczy, jak również miejscem, gdzie mogą się pochwalić przed innymi użytkownikami swoimi zakupami oraz osiągnięciami.

Amazon błędnie założył, że skala i bogate środki finansowe zapewnią firmie sukces, zamiast dokładnie przeanalizować, czego tak naprawdę pragną gracze. Jak podkreśla Evans, rywalizacja z Valve wymagałaby zbudowania usługi diametralnie lepszej niż Steam i tego Amazon po prostu nie był w stanie osiągnąć.

Podobało się?

8

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
2
8
9
16
22
23

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2025-02-20
18:33

Pulser.X Konsul

Pulser.X

Konsole to już pieśń przeszłości, za niedługo znikną z rynku. Zostanie PC... no i N

Komentarz: Pulser.X
2025-02-20
10:51

Grey[TT][CFOG] Pretorianin

Grey[TT][CFOG]

Allegro też próbowali pokonać na polskim rynku, ale się nie udało. Zamiast tego Allegro zaczęło się rozszerzać na rynki Europy Centralnej, Czechy, Węgry.

Ale co do stabilności Steama to ja bym nie był taki hop do przodu. Kiedyś nikt by nie uwierzył, że Internet Explorer nie będzie główną przeglądarką. Nokia była hegemonem telefonów komórkowych. GoPro rządziło rynkiem kamer sportowych.

Świat się nieustannie zmienia i przespanie jednej dużej zmiany może skończyć się sromotną porażką.

Komentarz: Grey[TT][CFOG]
2025-02-20
10:47

yarpen26 Junior

Akurat Luna jest spoko, tym bardziej, że dostępna w Polsce. Znaczy sama subskrypcja nie jest warta zazwyczaj 40 pln na miesiąc, ale warto pamiętać, że w uchmurowione gry z GOGa też tam idzie grać, dopóki mamy wykupionego samego Prime'a, no ale to jest 50 zyla za rok za naprawdę dobry serwis streamingowy (dwa miesiące Netfliksa czy Disneya kosztują więcej), a z Prime Gaming zgarnąłem już za frajer tyle perełek (zazwyczaj na GOG-u), że głowa mała. Teraz zacząłem na telewizorze ogrywać np. Dishonored, w kolejce czeka jeszcze m.in. remake Bounty Huntera, za żadną z tych gier nie zapłaciłem, a nawet na moim staruteńkim DualShocku z PS3 idzie grać, choć tylko na kablu. Lagi, no, się zdarzają, to tylko chmura, ale naprawdę nie jest źle. Częściej za dzieciaka wieszał mi się bez powodu XP niż teraz zacina obraz na chmurze.

Komentarz: yarpen26
2025-02-20
07:33

Twoja stara 1993 Generał

Terefere85
Z tą pasją tos poleciał
30% zysku z gier i praktycznie Valve gówno wydaje na PC jedynie gry usługi na których doi kasę.
Ale widzę że ślepi ludzie spuszczają się nad tym grubasem.

Pasja to by była jakby na 20 lecie Wydali
half life 3
Zarabia w miliardach i sra na was po gęstym kebabie bo jesteście tylko doijnymi krowami.

Komentarz: Twoja stara 1993
2025-02-20
00:11

TheFrediPL Generał

Prawda jest taka że można Steama nie lubić, ale imo jak już ma się kogoś lubić z tego typu firm, to Valve wydaje się najmądrzejszym wyborem, nie są tak toksyczni dla swojej grupy docelowej i przynajmniej starają robić coś dla graczy.

Komentarz: TheFrediPL

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl