Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 20 maja 2022, 12:52

Old World vs. Civilization 6 - zobacz porównanie na screenach i filmie

Old World zadebiutowało wczoraj na Steamie. Gra powinna przypaść do gustu fanom Civilization, ponieważ obie produkcje łączy naprawdę wiele.

W SKRÓCIE:
  • Wczoraj na Steamie zadebiutowało Old World.
  • Grę łączy wiele podobieństw z serią Civilization.
  • Screeny oraz filmy z obu produkcji wskazują na wyraźne inspiracje.

Wczoraj na Steamie zadebiutował Old World, czyli turowa strategia od Mohawk Games. Głównym designerem gry jest Soren Johnson, który pełnił ważną rolę w tworzeniu Civilization 4.

Nie powinno więc dziwić, że jego najnowszą produkcję łączy wiele z serią Sida Meiera. Liczne podobieństwa dobrze przedstawia film stworzony przez twórcę kanału SergiuHellDragoonHQ.

Wyraźny kuzyn Civilization

Powyższy film pochodzi z 2020 roku, lecz pozostaje aktualny. Gra dotąd dostępna była jedynie na platformie Epic Games Store. Teraz zaś zadebiutowała na Steamie i miałem okazję ponownie się z nią zapoznać. Po kilkugodzinnej rozgrywce mogę osobiście potwierdzić, że od tego czasu gra nie przeszła większych zmian.

Pokrewieństwo pomiędzy Old World a Civilization widać gołym okiem. Rozpoczynając rozgrywkę, trafiamy na wyglądający znajomo świat podzielony na heksy. Na mapie znajdziemy różnorodne pola, surowce oraz przecinające teren rzeki.

W obu grach swoje jednostki przemieszczamy w systemie turowym. W Old World nasze ruchy zależą jednak nie tylko od potencjału oddziałów, ale również statystyk władcy. Mechanika ta jest więc nieco bardziej skomplikowana niż w serii Sida Meiera.

Obydwie produkcje pozwalają również założyć liczne miasta oraz wznosić cuda. Podobnie jak w Civilization 6, specjalne budowle postawimy w tytule Mohawk Games na konkretnych polach na mapie, a nie w samych miastach.

Zarówno w Old World, jak i w Civilization ważnym elementem gry jest odkrywanie kolejnych technologii. Drzewka reprezentujące kolejne wynalazki, idee oraz polityki wyglądają podobnie w obu produkcjach.

Mapy w obu grach wyglądają znajomo.

Drzewka technologii również są do siebie podobne.

Również panele zarządzania miastem w obu grach są sobie bliskie.

Nie tylko podobieństwa

Mimo to obie gry mogą pochwalić się także sporą liczbą różnic. Old World stawia m.in. na elementy znane chociażby z Crusader Kings. Ważnym aspektem jest tu zarządzanie naszym rodem i dbanie o jego ciągłość.

W grze Mohawk Games przyjdzie nam również brać udział w losowych wydarzeniach. Odbywają się one regularnie i wpływają na funkcjonowanie naszego państwa. Są przy tym zależne od statystyk i działań wybranego przez nas władcy.

W ogólnym rozrachunku gra budzi więc wyraźne skojarzenia, lecz nie jest jedynie kopią popularnej Cywilizacji. Nawet gracze, którzy spędzili w poszczególnych odsłonach serii setki godzin, mogą znaleźć w Old World coś nowego, co wzbudzi ich zainteresowanie.

Przemysław Dygas

Przemysław Dygas

Na GRYOnline.pl opublikował masę newsów, nieco recenzji oraz trochę felietonów. Obecnie prowadzi serwis Cooldown.pl oraz pełni funkcję młodszego specjalisty SEO. Pierwsze dziennikarskie teksty publikował jeszcze na prywatnym blogu; później zajął się pisaniem na poważnie, gdy jego newsy i recenzje trafiły na nieistniejący już portal filmowy. W wolnym czasie stara się nadążać za premierami nowych strategii i RPG-ów, o ile nie powtarza po raz enty Pillars of Eternity lub Mass Effecta. Lubi też kinematografię i stara się przynajmniej raz w miesiącu odwiedzać pobliskie kino, by być na bieżąco z interesującymi go filmami.

więcej