Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 września 2023, 10:30

autor: Kamil Kleszyk

NPC w Starfieldzie wyglądają, jakby „umarły w środku" - deweloper przeanalizował mimikę

Jedna z deweloperek pracujących przy takich seriach, jak Dragon Age i God of War, wzięła na warsztat mimikę postaci niezależnych w Starfieldzie. Jakie są jej wnioski?

Źródło fot. Bethesda Sotfworks
i

Starfield wzbudza ogrom emocji – bywa, że pozytywnych, ale częściej wywołuje jednak niesmak, głównie z uwagi na rozmaite niedociągnięcia. Kolejnym elementem, który spotkał się z krytyką, a wśród niektórych osób wywołał wręcz niepokój, są postacie niezależne w grze, a dokładniej rzecz ujmująć – ich dziwna mimika. Sytuacji przyjrzała się Delaney King, deweloperka, która pracowała przy takich seriach, jak Dragon Age czy God of War.

Xbox Game Pass kupisz tutaj

W obszernej analizie na X/Twitterze twórczyni zauważyła, że NPC w Starfieldzie mają problem z „niekurczeniem się mięśnia okrężnego oka”, który – w skrócie – odpowiada za szczery uśmiech. Jest on naukowo nazywany uśmiechem Duchenne’a i wymaga jednoczesnego napięcia mięśni jarzmowych i wspomnianych przez King mięśni okrężnych oka (via Association for Psychological Science). Jeśli w procesie „powstawania” uśmiechu bierze udział tylko ta pierwsza partia mięśni, mamy do czynienia z tzw. „uśmiechem kłamcy”.

Jako przykład King podała Sarah Morgan i towarzyszącego nam fana, którzy uśmiechają się tylko dolną częścią twarzy – ich policzki i oczy pozostaje niewzruszone.

Jedną z rzeczy, które zauważyłam w Starfieldzie, jest to, że postacie mają problem z mięśniem okrężnym oka, który nie kurczy się, powodując „uśmiech Duchenne’a” – czytamy w jednym z postów.

NPC w Starfieldzie wyglądają, jakby „umarły w środku - deweloper przeanalizował mimikę - ilustracja #1
Źródło: X/Twitter, @delaneykingrox.

Zdaniem deweloperki podobną mimikę prezentuje gwiazda serialu The Boys, Anthony Starr. Niemniej jednak w przypadku Homelandera wiemy, że jest to zamierzony efekt.

Jeśli aktywujesz mięśnie policzkowe bez mięśni jarzmowych, otrzymasz to (mistrzowski Anthony Starr) – brzmi treść kolejnego wpisu.

King nawiązała również do zdjęcia węgierskiego inżyniera elektryka i modela Andrása Arató, którego specyficzny uśmiech stał się swego czasu bardzo popularnym memem.

András Arató słynie z uśmiechu. Wygląda na to, że jego oczodół nie kurczy się zbyt mocno, nawet przy szczerym uśmiechu, co skutkuje klasycznym memem „martwy w środku”. Kurze łapki sugerują, że mięsień jest napięty, ale wydaje się, że nie działa tak, jak u innych ludzi – tłumaczy.

NPC w Starfieldzie wyglądają, jakby „umarły w środku - deweloper przeanalizował mimikę - ilustracja #2
Źródło: X/Twitter, @delaneykingrox.

Jak zatem powinien prezentować się szczery uśmiech? King udostępniła dwie fotografie – jedna z nich (po lewej) przedstawia książkowy przykłady mimiki z wykorzystaniem mięśni oczodołów oraz fałszywy uśmiech (po prawej), który nie angażuje górnej części twarzy.

Oto dobry przykład różnicy względem omawianej sytuacji – pisze King.

NPC w Starfieldzie wyglądają, jakby „umarły w środku - deweloper przeanalizował mimikę - ilustracja #3
Źródło: X/Twitter, @delaneykingrox.

Przy okazji deweloperka wytknęła jeszcze jedną anomalię u NPC-ów w Starfieldzie, a mianowicie ich poruszające się oczy, które nie angażują w ruch górnej powieki, aby zakryć ich białko.

Górne białka oczu są odsłonięte u ludzi tylko wtedy, gdy mamy reakcję na walkę lub ucieczkę. Otwieramy szeroko oczy, aby wpuścić więcej światła. Oznacza to, że albo jesteśmy przerażeni, albo mamy zamiar zaatakować – kontynuuje artystka.

NPC w Starfieldzie wyglądają, jakby „umarły w środku - deweloper przeanalizował mimikę - ilustracja #4
Źródło: X/Twitter, @delaneykingrox.

Doskonały przykład, jak przerażająco wygląda to w grze, możecie zobaczyć poniżej. Uprzedzamy – te spojrzenia mrożą krew w żyłach.

Trzeba przyznać, że cała ta dogłębna analiza Delaney King robi naprawdę imponujące wrażenie. Pytanie tylko, czy twórcy faktycznie nie dopracowali tych elementów, czy może postaci niezależne w Starfieldzie faktycznie coś przed nami ukrywają? Tak czy inaczej, rozgrywka w grze Bethesdy już zawsze będzie budziła nasz niepokój.

  1. Starfield – recenzja
  2. Starfield – poradnik
  3. Starfield – oficjalna strona

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej

gry Bethesda NPC animacje (gry) RPG PCXSX