Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 17 stycznia 2024, 13:20

autor: Kamil Kleszyk

Nowa gra Square Enix powstaje z pomocą AI. Sztuczna inteligencja wygenerowała 0,01% zawartości

Do tworzenia trzecioosobowej strzelanki Foamstars Square Enix zaprzęgnęło sztuczną inteligencję. Przeciwnicy tej metody mogą jednak odetchnąć z ulgą.

Źródło fot. Square Enix
i

Już wkrótce zobaczymy efekty zapowiedzianej niedawno przez prezesa Square Enix Takashiego Kiryu polityki „agresywnego stosowania” AI w produkcji gier. Pierwszym oficjalnym dziełem Japończyków, do stworzenia którego użyto sztucznej inteligencji, jest nadchodząca trzecioosobowa strzelanka Foamstars.

W rozmowie z serwisem VGC producent tytułu, Kosuke Okatani, wyjawił, że w grze znajdziemy grafiki (a konkretnie okładki albumów muzycznych) wygenerowane przez Midjourney – popularne narzędzie, które przekształca słowne wytyczne w obraz.

Deweloper dodał jednak, że wkład sztucznej inteligencji w wyprodukowanie Foamstars można oszacować jedynie na około 0,01%. Wszystkie pozostałe elementy wykonane zostały przez ludzi.

Wszystkie podstawowe elementy Foamstars –rozgrywka i rzeczy, które sprawiają, że gra jest przyjemna – są wykonane ręcznie. Chcieliśmy jednak poeksperymentować również ze sztuczną inteligencją.

Jeśli chodzi o zawartość gry, stanowi to około 0,01% lub nawet mniej, ale dobrze bawiliśmy się, tworząc te grafiki w grze – tłumaczył.

W późniejszym oświadczeniu przesłanym redakcji VGC, Square Enix wytłumaczyło:

W tym przypadku eksperymentowaliśmy z Midjourney, używając prostych podpowiedzi do tworzenia abstrakcyjnych obrazów. Spodobało nam się to, co zostało wygenerowane, i wykorzystaliśmy to jako ostateczne okładki albumów, które gracze zobaczą w grze. Cała reszta została w całości stworzona przez zespół programistów i grafików.

Niby niewiele ale…

Mimo że 0,01% wkładu AI w powstanie gry to naprawdę niewiele, dla niektórych świadomość jakiejkolwiek ingerencji sztucznej inteligencji w proces tworzenia działa jak przysłowiowa płachta na byka. Szczególne kontrowersje budzi rezygnacja z pracy ludzkich artystów kosztem grafik generowanych przez AI. O skutkach takich działań przekonali się m.in. twórcy System Shock Remake, studio Prime Matter, którzy swego czasu opublikowali w sieci obraz promujący grę stworzony przez wspomniane wcześniej narzędzie Midjourney. Za podobne „przewinienie” gniew graczy sprowadził również na siebie Microsoft.

Czy problemy czekać będą również Square Enix i ich Foamstars? O tym przekonamy się w najbliższej przyszłości.

Foamstars – garść informacji

Budząca skojarzenia z serią Splatoon strzelanka zadebiutuje na rynku 6 lutego i będzie dostępna wyłącznie na PlayStation 4 oraz PlayStation 5. Gra trafi również do PS Plus w tradycyjnej, comiesięcznej ofercie. 5 marca zadebiutuje w normalnej sprzedaży w cenie ok. 120 zł.

W Foamstars dostępne będą trzy tryby gry wieloosobowej (a także tryb misji dla graczy solo lub w kooperacji z trzema innymi osobami):

  1. Smash The Star – po wyeliminowaniu siedmiu przeciwników najlepszy zawodnik drużyny przeciwnej zostanie wybrany na „Star Playera”. Aby odnieść zwycięstwo, należy go wyeliminować.
  2. Happy Bath Survival – tryb, w którym dwóch graczy znajduje się na arenie, a dwóch poza nią. Zwycięstwo odnosi duet, który jako pierwszy wyeliminuje obu przeciwników. Gracze poza areną mogą wspierać swoich sojuszników, a także przeszkadzać przeciwnej drużynie. Do rozegrania są maksymalnie trzy rundy.
  3. Rubber Duck Party – zadaniem drużyn jest dotrzeć na sam środek areny i walczyć o gumową kaczkę.
  1. Foamstars – oficjalna strona

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej