Do tworzenia trzecioosobowej strzelanki Foamstars Square Enix zaprzęgnęło sztuczną inteligencję. Przeciwnicy tej metody mogą jednak odetchnąć z ulgą.
Już wkrótce zobaczymy efekty zapowiedzianej niedawno przez prezesa Square Enix Takashiego Kiryu polityki „agresywnego stosowania” AI w produkcji gier. Pierwszym oficjalnym dziełem Japończyków, do stworzenia którego użyto sztucznej inteligencji, jest nadchodząca trzecioosobowa strzelanka Foamstars.
W rozmowie z serwisem VGC producent tytułu, Kosuke Okatani, wyjawił, że w grze znajdziemy grafiki (a konkretnie okładki albumów muzycznych) wygenerowane przez Midjourney – popularne narzędzie, które przekształca słowne wytyczne w obraz.
Deweloper dodał jednak, że wkład sztucznej inteligencji w wyprodukowanie Foamstars można oszacować jedynie na około 0,01%. Wszystkie pozostałe elementy wykonane zostały przez ludzi.
Wszystkie podstawowe elementy Foamstars –rozgrywka i rzeczy, które sprawiają, że gra jest przyjemna – są wykonane ręcznie. Chcieliśmy jednak poeksperymentować również ze sztuczną inteligencją.
Jeśli chodzi o zawartość gry, stanowi to około 0,01% lub nawet mniej, ale dobrze bawiliśmy się, tworząc te grafiki w grze – tłumaczył.
W późniejszym oświadczeniu przesłanym redakcji VGC, Square Enix wytłumaczyło:
W tym przypadku eksperymentowaliśmy z Midjourney, używając prostych podpowiedzi do tworzenia abstrakcyjnych obrazów. Spodobało nam się to, co zostało wygenerowane, i wykorzystaliśmy to jako ostateczne okładki albumów, które gracze zobaczą w grze. Cała reszta została w całości stworzona przez zespół programistów i grafików.
Mimo że 0,01% wkładu AI w powstanie gry to naprawdę niewiele, dla niektórych świadomość jakiejkolwiek ingerencji sztucznej inteligencji w proces tworzenia działa jak przysłowiowa płachta na byka. Szczególne kontrowersje budzi rezygnacja z pracy ludzkich artystów kosztem grafik generowanych przez AI. O skutkach takich działań przekonali się m.in. twórcy System Shock Remake, studio Prime Matter, którzy swego czasu opublikowali w sieci obraz promujący grę stworzony przez wspomniane wcześniej narzędzie Midjourney. Za podobne „przewinienie” gniew graczy sprowadził również na siebie Microsoft.
Czy problemy czekać będą również Square Enix i ich Foamstars? O tym przekonamy się w najbliższej przyszłości.
Budząca skojarzenia z serią Splatoon strzelanka zadebiutuje na rynku 6 lutego i będzie dostępna wyłącznie na PlayStation 4 oraz PlayStation 5. Gra trafi również do PS Plus w tradycyjnej, comiesięcznej ofercie. 5 marca zadebiutuje w normalnej sprzedaży w cenie ok. 120 zł.
W Foamstars dostępne będą trzy tryby gry wieloosobowej (a także tryb misji dla graczy solo lub w kooperacji z trzema innymi osobami):
Gracze
3

Autor: Kamil Kleszyk
Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.