Niniejszy artykuł stanowi kompendium wiedzy o grze Need for Speed, na bieżąco uzupełnianie o kolejne doniesienia dotyczące owej samochodówki studia Ghost Games. W dziesiątej aktualizacji piszemy o debiucie wersji próbnej i udostępnieniu pełnej wersji w EA/Origin Access.
Need for Speed to dziewiętnasta główna odsłona sztandarowego cyklu zręcznościowych gier wyścigowych w portfolio firmy Electronic Arts, zapoczątkowanego w 1994 roku. W przypadku omawianej produkcji wyjątkowo zrezygnowano z podtytułu, by podkreślić reprezentowany przez nią swoisty powrót do korzeni serii – który w istocie oznacza ponowne sięgnięcie do rozwiązań z podcyklu Underground, przez wielu uważanego za kultowy. Stworzenie Need for Speed powierzono studiu Ghost Games, które wcześniej zdobyło uznanie, opracowując Need for Speed Rivals (w 2013 roku).
Omawiana gra powstała z myślą o pecetach oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4 – jest zatem pierwszą, która wspiera wyłącznie platformy sprzętowe ósmej generacji. Pierwotnie Need for Speed miał zadebiutować na wszystkich platformach sprzętowych 3 listopada 2015 roku (w Polsce dwa dni później), ale na pewnym etapie produkcji wersja PC została przesunięta z powodów technicznych. Data premiery wydania na komputery to 15 marca 2016 roku (w Polsce dwa dni później).
Jak zawsze, kompendium jest na bieżąco aktualizowane o kolejne doniesienia na temat gry. Nowinki wskazujemy na początku tekstu, a w głównym zrębie artykułu wyróżniamy je pogrubieniem.
Aktualizacja #10 (16 maja 2017): Wersja próbna i udostępnienie gry w usługach EA/Origin Access [4.3].
Aktualizacja #9 (25 maja 2016): Podsumowanie statystyk graczy i ostatnia aktualizacja z nową zawartością – SpeedLists.
Aktualizacja #8 (24 marca 2016): Po premierze wersji PC – uzupełnienie informacji technicznych (wymagania sprzętowe) i oceny; aktualizacja Hot Rod; nowe materiały wideo (film od tvgry.pl i trailer).
Aktualizacja #7 (16 lutego 2016): Aktualizacja Showcase i wersja PC – data premiery, szczegóły techniczne, trailer.
Aktualizacja #6 (12 grudnia 2015): Szczegółowa rozpiska zawartości aktualizacji Ikony i Legendy oraz ich zwiastuny.
Aktualizacja #5 (14 listopada 2015): Parę dodatkowych szczegółów o różnych aspektach gry, przegląd ocen i wstępnych wyników sprzedaży, zapowiedź pierwszej aktualizacji z nową zawartością, nowy materiał ekipy tvgry.pl.
Aktualizacja #4 (2 listopada 2015): Dokładniejszy opis miasta Ventura Bay, więcej informacji o dostępnych formach zawodów i aktywności pobocznych, dodatkowe szczegóły o wersji trial z EA Access, trailer premierowy.
Aktualizacja #3 (16 października 2015): Pełna lista 51 samochodów, dodatkowe informacje o podkręcaniu osiągów pojazdów, kompletna ścieżka dźwiękowa, wczesny dostęp dla subskrybentów EA Access, podsumowanie beta-testów, nowy trailer.
Aktualizacja #2 (17 września 2015): Nowe sekcje z informacjami o wydajności wersji konsolowych, planach odnośnie mikrotransakcji i popremierowego rozwoju gry, beta-testach oraz pre-orderach i wydaniach specjalnych. Ponadto przebudowalśmy sekcję o rozgrywce, uwzględniając zwłaszcza kwestię pięciu ścieżek rozgrywki i dodając wiele ciekawostek. Nie zabrakło też kilku nowych materiałów wideo.
Aktualizacja #1 (25 lipca 2015): Oficjalna data premiery, mnóstwo nowych informacji o rozgrywce i garść materiałów wideo z targów E3 2015.
![W Need for Speed do łask powrócą słabsze wozy, królujące wśród amatorów tuningu. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748049.jpg)
Tak jak w wielu poprzednich odsłonach serii, w Need for Speed akcja rozgrywa się w otwartym świecie, tym razem ponownie sprowadzającym się do miasta (Ventura Bay) i jego najbliższych okolic. Ścigamy się pod osłoną nocy (tak jak w podserii Underground), a zmagania są okraszone solidną warstwą fabularną, związaną z „kulturą samochodową” entuzjastów tuningu i nielegalnych wyścigów. Istotną rolę ponownie pełni wszechstronne modyfikowanie samochodów. Oprócz zwykłych wyścigów w różnych postaciach, pojawiają się formy aktywności takie jak drift. Ponadto spory nacisk został położony na funkcje sieciowe, napędzane przez usługę AllDrive (znaną z Rivals).
Sposób zachowania się samochodów na drodze pozostał ogólnie zręcznościowy, ale tym razem gracze mogą w sporym stopniu dostosować model jazdy do własnych preferencji. Odbywa się to na dwa sposoby, mniej lub bardziej zaawansowany. Ten pierwszy to pojedynczy suwak, który pozwala wybierać między driftem a przyczepnością. Bardziej wymagający użytkownicy mogą natomiast wyregulować odrębnie kilkanaście różnych czynników, np. ciśnienie w oponach, kąt obrotu kierownicy, asystę stabilności driftu, kontrolę startu, rozkład siły hamowania, sztywność sprężyn i nitro (przy czym odblokowanie niektórych opcji wymaga zainstalowania w wozie odpowiednich części). Warto przy tej okazji wspomnieć, że w grze nie zabrakło też modelu uszkodzeń pojazdów (przynajmniej wizualnego).
Choć arena zmagań obejmuje teoretycznie „tylko” pojedyncze miasto, mamy tu do czynienia z lokacją dwukrotnie większą niż hrabstwo Redview, które przemierzaliśmy w Need for Speed Rivals (dla przypomnienia: mieściło się w nim ok. 150 kilometrów dróg). Ventura Bay zostało podzielone na sześć dzielnic: Burnwood (śródmieście, w którym kryje się nasz garaż), Crescent Mountains (szerokie szosy i górskie serpentyny na północy), Royal Park (duża dzielnica mieszkaniowa ze strefą biznesową), South Port (ośrodek przemysłowy z portem), El Rey (górzysty teren na zachodnich rubieżach miasta) i Franklin Terrace (dzielnica wieżowców).
![Widok na dzielnicę Franklin Terrace i zatokę, od której miasto Ventura Bay wzięło nazwę. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748065.jpg)
Zabawa w Need for Speed kręci się wokół punktów reputacji (REP), które zdobywa się na pięciu różnych ścieżkach. Dodatkowo każda z nich ma swojego reprezentanta – autentyczną ikonę motoryzacji, która może w pewnym momencie zwrócić uwagę na gracza, oferując mu dostęp do wyjątkowych zawodów, samochodów i opcji modyfikacji. Zdobywanie reputacji wyznacza również rozwój fabuły, która opowiada, dość standardowo, o żółtodziobie pnącym się po szczeblach kariery w światku nielegalnych nocnych wyścigów. Historia jest jednak przedstawiana w ciekawej formie, wykorzystującej przerywniki filmowe z żywymi aktorami. Wspomniane ścieżki rozgrywki i ich ikony to:
W praktyce zabawa sprowadza się do jeżdżenia po otwartym świecie i wybierania spośród gamy dostępnych aktywności tych, które najbardziej pasują do naszych preferencji. Kierujemy przy tym fabułę ku odpowiadającej nam najbardziej ścieżce/ikonie. Poza tym dużo czasu spędzamy w garażu na personalizowaniu samochodów. Nie brakuje także pobocznych rzeczy do robienia podczas jazdy [por. 1.5.3].
Ponadto na to wszystko nakłada się warstwa sieciowa, zapewniana przez znaną choćby z Need for Speed Rivals funkcję AllDrive. Oznacza to przede wszystkim sporo elementów społecznościowych oraz fakt, że po ulicach Ventura Bay jeżdżą inni gracze, z którymi możemy rywalizować lub współpracować, budując wspomniane wcześniej ekipy. Funkcje sieciowe to również regularne dostarczanie nowych form aktywności (np. dziennych wyzwań). Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by zrezygnować z tych dobrodziejstw i zastąpić innych graczy kierowcami sterowanymi przez sztuczną inteligencję – nadal jednak trzeba utrzymywać połączenie z Internetem podczas zabawy.
![Każda ikona w Need for Speed ma swój (nomen omen) ikoniczny samochód. Przykładowo, Ken Block „dosiada” widocznego tu Mustanga. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748080.jpg)
1.5.1. Zawody
Oto formy zawodów dostępne w grze:
1.5.2. Policja
Need for Speed trochę ogranicza rolę policji w rozgrywce w porównaniu z poprzednimi odsłonami serii. Funkcjonariusze prawa pojawiają się sporadycznie i tylko na terenie miasta (nie spotkamy ich np. na szosach poza obrębem Ventura Bay), a w dodatku pościg z nimi można szybko przerwać, opłacając niezbyt kosztowny mandat. Warto jednak pamiętać, że gonitwy są podstawowym sposobem na gromadzenie punktów REP w ścieżce bezprawia. Wypada też wspomnieć, że nie ma możliwości grania po stronie policji.
1.5.3. Aktywności dodatkowe
Oprócz tego w Ventura Bay na gracza czekają znajdźki i aktywności poboczne:
![Oto jedna z ciężarówek z darmowymi częściami, które zostały ukryte na terenie Ventura Bay. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748096.jpg)
1.6.1. Park maszyn
Postawienie na klimat rodem z podcyklu Underground oznacza, że do łask powróciły słabsze samochody (zwłaszcza japońskie), które miłośnicy tuningu potrafią zmieniać w jeżdżące dzieła sztuki, osiągami dorównujące najpotężniejszym bolidom. Przy okazji nie brakuje także typowych wozów sportowych z niższej lub wyższej półki. Oto 51 wozów, które na starcie znalazły się w grze (w podziale na marki):
Więcej materiałów na temat samochodów (opisy i screeny) znajdziecie tutaj. Wszystkie wozy są dostępne od początku zabawy, a czynnikiem, który decyduje o możliwości zasiąścia za ich kółkiem, jest ilość gotówki w naszym posiadaniu. Need for Speed nie sprzyja jednak kolekcjonerom samochodów, gdyż w wirtualnym garażu mieści się tylko pięć pojazdów (w razie zapełnienia go można sprzedawać niepotrzebne maszyny).
1.6.2. Tuning
Jako się rzekło, modyfikowanie pojazdów na powrót stało się bardzo rozbudowanym elementem rozgrywki. Dotyczy to przede wszystkim tuningu wizualnego, z którego słynęła podseria Underground – w omawianej produkcji można farbować i wymieniać m.in. zderzaki, boczne listwy, felgi (również każdą osobno) spojlery (także podwójne), maski, felgi, układy wydechowe i dyfuzory, klosze reflektorów, tablice rejestracyjne oraz zewnętrzne lusterka (przy czym zakres modyfikowalnych elementów różni się w zależności od samochodu). Nie brakuje też całych kompletów, czyli tzw. bodykitów. Co istotne, wszystkie dostępne części są sygnowane markami autentycznych producentów.
Oprócz tego nie brakuje możliwości kupowania podzespołów przekładających się na osiągi maszyn. W grę wchodzi wymieniane 21 komponentów tego typu, w tym filtrów powietrza, kolektorów dolotowych, zapłonów, ECU, głowic cylindrów, sprzęgieł, systemów nitro, opon i hamulców ręcznych. Ponadto również pod tuning można podciągnąć wymienione wcześniej opcje konfiguracji prowadzenia [por. 1.2]. Co ciekawe, zmiany w osiągach są reprezentowane nie przez abstrakcyjne wyniki punktowe (jak to zazwyczaj miało miejsce w grach z serii Need for Speed), lecz autentyczne jednostki, których wartości sprawdzamy za pośrednictwem hamowni.
![Na szczęście oprócz idealnie nadających się do tuningu „Japończyków”, w wirtualnym garażu nie brakuje także potężniejszych maszyn. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748111.jpg)
2.1.1. Grafika
Tak jak poprzednia odsłona serii, Need for Speed jest napędzany zaawansowanym silnikiem Frostbite 3 (znanym też m.in. z gier Battlefield 4 i Dragon Age: Inkwizycja). Ponieważ tym razem produkcja powstaje wyłącznie z myślą o sprzęcie ósmej generacji, oferuje trochę bardziej szczegółową grafikę niż Rivals. Jej efektowność jest zasługą przede wszystkim efektów świetlnych oraz drobiazgowych modeli samochodów.
2.1.2. Inne
Z uwagi na poświęcenie dość dużej uwagi aspektowi sieciowemu [por 1.4], Need for Speed do zabawy wymaga stałego połączenia z Internetem.
Oba wydania konsolowe działają w 30 klatkach na sekundę i rozdzielczości 1080p.
Głównym powodem opóźnienia premiery wersji PC o ponad cztery miesiące, jaki podawali twórcy, były trudności w przystosowaniu gry do działania bez limitu klatek na sekundę. Oprócz tego wydanie na komputery osobiste odznacza się obsługą rozdzielczości rzędu 4K i wsparciem dla dość szerokiej palety kierownic. Pod względem jakości grafiki nie odbiega zauważalnie od konsolowego pierwowzoru.
Minimalne wymagania sprzętowe:
Zalecane wymagania sprzętowe:
![Jak widać, Electronic Arts nadal rozporządza licencją Porsche (na szczęście już nie jako jedyna firma na rynku gier wideo, nie licząc czynionych niekiedy wyjątków np. dla Microsoftu). - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748127.jpg)
Co ciekawe, przed premierą twórcy deklarowali, że „aktualnie nie planują tworzyć płatnych DLC”. Dodatkową zawartość Need for Speed miał otrzymywać w serii darmowych aktualizacji. Ponadto w grze nie znalazły się żadne mikropłatności.
Na ścieżkę dźwiękową gry Need for Speed składały się początkowo 64 utwory od 61 wykonawców, takich jak Avicii, Major Lazer, Aero Chord, Photek, Battle Tapes, Zeds Dead, Chemical Brothers czy The Prodigy. Pełną listę kawałków przygrywających podczas zabawy znajdziecie tutaj.
3.3.1. Edycja specjalna / Deluxe Edition
Składa się na nią odrobina unikalnej zawartości (winyle i naklejka) oraz sporo ułatwień rozgrywki – „dożywotnia” zniżka na wszystkie przedmioty do kupienia w grze i solidnie podrasowane BMW M3 E46 dostępne w garażu od samego początku zabawy. Sugerowana cena Edycji specjalnej wynosi 219,99 zł. Została ona wydana w formie cyfrowej i pudełkowej (przy czym ta druga nie trafi do Europy).
3.3.2. Pre-order
Osoby, które zamówiły Need for Speed w przedsprzedaży, otrzymały Styling Pack (zawiera unikalny typ naklejki, spojleru, felgi i splitteru). Jeśli kupiły w pre-orderze grę w Edycji specjalnej, dostały do tego również Performance Pack (jeszcze jedna naklejka oraz wcześniejszy dostęp do lepszych części: turbosprężarki, bloku silnika i układu wydechowego).
W dniach 2-5 października 2015 roku odbyły się zamknięte beta-testy na konsolach Xbox One i PlayStation 4. Oferowały zawartość zbliżoną do tej z pełnej wersji, czyli cały obszar Ventura Bay, mnóstwo wyzwań (również fabularnych z cutscenkami), dziesiątki samochodów etc. Na podstawie sugestii graczy deweloper postanowił wprowadzić sporo pomniejszych zmian w rozgrywce.
![Jak widać, nie tylko w naszych stronach Volkswagen Golf uchodzi za samochód w sam raz do tuningu. - Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - wiadomość - 2017-05-16](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748143.jpg)
4.1.1. Oceny krytyków
Mimo oddawania hołdu serii Underground na każdym kroku, Need for Speed nie zdołał powtórzyć jej sukcesu. Krytycy często piętnowali niepotrzebny wymóg utrzymywania stałego połączenia z Internetem, puste i nieciekawe miasto, miałką warstwę fabularną, nieuczciwą sztuczną inteligencję przeciwników i brak innowacji. Chwalili natomiast rozbudowane opcje tuningu, przyjemny model jazdy (wraz z opcjami jego modyfikacji), piękną oprawę graficzną i ogólnie wciągający, satysfakcjonujący model rozgrywki. Średnia ocen gry w serwisie Metacritic wynosi obecnie 66% w przypadku wersji PS4 (na podstawie 69 recenzji) i 65% dla XOne (30 recenzji). U nas xboksowy Need for Speed dostał od DM-a całkiem przyzwoite (ale niższe od oczekiwań) 7 / 10 – z jego tekstem zapoznacie się tutaj:
Wersja pecetowa wypadła troszkę lepiej w oczach krytyków – studio Ghost Games dobrze spożytkowało kilka dodatkowych miesięcy, przygotowując bardzo solidny port (choć mało różniący się graficznie od edycji konsolowych i pozbawiony tak podstawowej funkcji jak obsługa myszki). Średnia ocen tego wydania w serwisie Metacritic wynosi obecnie 72% (na podstawie 16 recenzji), zaś w naszym serwisie DM wystawił mu 7.5 / 10 – jego tekst znajdziecie tutaj:
4.1.2. Wyniki sprzedaży
Nie znamy konkretnej liczby sprzedanych egzemplarzy, ale wiemy, że w premierowym tygodniu Need for Speed zajął trzecie miejsce na liście bestsellerów w Wielkiej Brytanii, a w polskich Empikach zatriumfował wśród gier na PlayStation 4. Od tego czasu nie zanotowano większych sukcesów gry w tygodniowych sprawozdaniach.
4.1.3. Statystyki
Ogłaszając w maju 2016 roku koniec rozwijania Need for Speeda nową zawartością, deweloper podzielił się statystykami graczy na infografice. Podano liczbę m.in. rozegranych zawodów (550 milionów), zrobionych zdjęć (36 milionów) i godzin spędzonych na modyfikowaniu samochodów (16 milionów).
Pierwszej, małej łatki Need for Speed doczekał się kilka dni po premierze – miała ona na celu poprawienie wydajności gry na Xboksie One (zdarzały się spadki poniżej 30 FPS).
Potem zaczęły wychodzić aktualizacje z nową zawartością, zastępujące dodatki DLC:
Icons / Ikony
Pierwsza aktualizacja z nową zawartością, wypuszczona na konsolach 25 listopada 2015, a na PC 15 marca 2016 roku:
Legends / Legendy
Druga aktualizacja z nową zawartością, wypuszczona na konsolach 9 grudnia 2015, a na PC 15 marca 2016 roku:
Showcase
![Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - ilustracja #8](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748158.jpg)
Trzecia aktualizacja z nową zawartością, wypuszczona na konsolach 3 lutego 2016 roku i 30 marca na PC:
Hot Rods / Hot Rody
Czwarta aktualizacja z nową zawartością, wypuszczona 3 marca 2016 roku na konsolach i 30 marca na PC:
SpeedLists
![Need for Speed – kompendium wiedzy [Aktualizacja #10: wersja próbna i EA/Origin Access] - ilustracja #9](/Galeria/Html/Wiadomosci/616748174.jpg)
Piąta aktualizacja z nową zawartością, wypuszczona na PC i konsolach 27 kwietnia 2016 roku:
Krótko po wypuszczeniu aktualizacji SpeedLists deweloper ogłosił, że kończy z rozwijaniem gry Need for Speed nową zawartością, i jednocześnie zapowiedział na 2017 rok kolejną odsłonę serii.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
6

Autor: Krzysztof Mysiak
Z GRYOnline.pl związany od 2013 roku, najpierw jako współpracownik, a od 2017 roku – członek redakcji, znany także jako Draug. Obecnie szef Encyklopedii Gier. Zainteresowanie elektroniczną rozrywką rozpalił w nim starszy brat – kolekcjoner gier i gracz. Zdobył wykształcenie bibliotekarza/infobrokera – ale nie poszedł w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni. Zanim w 2020 roku przeniósł się z Krakowa do Poznania, zdążył zostać zapamiętany z bywania na tolkienowskich konwentach, posiadania Subaru Imprezy i wywijania mieczem na firmowym parkingu.