Naprawa urządzeń ma być łatwiejsza. Unia Europejska wypracowała wstępne porozumienie
Rada Unii Europejskiej ogłosiła, że udało się osiągnąć wstępne porozumienie, które ułatwi klientom naprawę wadliwych lub zepsutych urządzeń. Producenci będą mieli zapewnić odpowiednie środki i informacje dotyczące napraw.

Na początku lutego na oficjalnej stronie Rady Unii Europejskiej umieszczono ogłoszenie dotyczące wstępnie zawartego porozumienia. Jego celem jest ułatwienie konsumentom naprawę posiadanych urządzeń, co ma zmniejszyć ilość zakupów nowych sprzętów. Dzięki temu klienci otrzymają wybór. (vide Consilium).
Unia Europejska chce pomóc klientom przy reklamacjach
Priorytetem dyrektywy jest zwiększenie częstotliwości napraw wadliwych urządzeń. W porozumieniu zwrócono uwagę, że obecnie klienci częściej decydują się na kupienie czegoś nowego, ponieważ jest to znacznie łatwiejszy proces, zwłaszcza w przypadku wygasłej gwarancji. Wyróżniono cztery najważniejsze narzędzia, które mają poprawić obecną sytuację:
- Umożliwienie klientom naprawę sprzętów przewidzianychw ramach prawa Unii Europejskiej
- Przygotowanie formularza informacyjnego o naprawach dla klientów, gdzie będzie można zapoznać się z warunkami naprawy, czasem potrzebnym na realizację zgłoszenia potrzebnymi, częściami oraz z cenami
- Stworzenie platformy online, na której klienci będą mogli w prosty sposób znaleźć potrzebnego serwisanta, a technicy zlecenie
- Wydłużenie okresu gwarancji o kolejne 12 miesięcy po realizacji naprawy gwarancyjnej
Dokument ma sprawić, że naprawy dokonywane przez producentów będą wykowane w rozsądnym okresie czasu oraz w przystępnej dla klienta cenie, gdy okres gwarancyjny minie. Jednocześnie jednak klient ma mieć wciąż wybór i nie czuć się zmuszanym do dokonania naprawy, jeśli tego nie chce. Wydaje się, że najbardziej atrakcyjnym, dla klientów, jest punkt dotyczący wydłużenia gwarancji o kolejne 12 miesięcy.
Aktualnie naprawy większych urządzeń, takich jak pralki lub lodówki, są dla klientów mało opłacalne, nawet jeśli znajdują się w okresie gwarancyjnym. Często urządzenie musi zostać zabrane przez serwisantów, a naprawa zajmuje długie tygodnie, co pozbawia daną osobę potrzebnego sprzętu. Dlatego duża część decyduje się na zakup nowej, co niweluje przerwę w braku korzystania ze wspomnianej pralki lub lodówki.
Nowa dyrektywa może to zmienić, jeśli „rozsądny okres czasu” faktycznie nie będzie długi i serwisy będą wywiązywały się z krótkich terminów. Warto jednak pamiętać, że to dopiero porozumienie wstępne, które jeszcze nie wchodzi w życie.