Gabe Newell wyznał w wywiadzie, że zajmuje się kwestią interfejsu neuronowego. Jak twierdzi szef Valve, obsługa urządzeń za pomocą mózgu niczym z Matriksa może wejść w życie wcześniej, niż przypuszczamy. Nie omieszkał też wspomnieć o wpływie tej technologii na branżę gier.

W rozmowie z Ryanem McCaffreyem z serwisu IGN Gabe „Gaben” Newell mówił nie tylko o porażkach (a konkretniej pewnej karcianej wpadce) swojej firmy. Szef Valve wspomniał też o przyszłości, nie ograniczającej się do kolejnych gier bez trójki w tytule. W trakcie wywiadu ujawnił, że obecnie poświęca się pracom nad interfejsem neuronowym, umożliwiającym obsługę urządzeń bezpośrednio za pomocą mózgu. Na razie nie jest to nic zobowiązującego, a jedynie aktywność, której Newell poświęca się, gdy – jak stwierdził – nic innego nie wymaga jego uwagi. Jednakże Gaben poważnie myśli o zastosowaniach tej technologii i uważa, że wizja przyszłości z Matriksa jest o wiele bliższa spełnienia, niż mogłoby się wydawać:
Jesteśmy o wiele bliżej Matriksa, niż wydaje się ludziom. To nie będzie dokładnie Matrix – w końcu to tylko film i pomija wszystkie intrygujące subtelności techniczne i to, jak dziwaczny będzie świat po wejściu w życie interfejsu neuronowego. Jednak, oprócz tego aspektu, będzie to też miało wielki wpływ na to, jakie doświadczenia będziemy mogli tworzyć dla ludzi

Gaben zdaje sobie sprawę, że wdrożenie sterowania neuronowego nie obejdzie się bez problemów i żmudnej nauki poprzez praktykę, jak zawsze w przypadku zupełnie nowych technologii. Co jednak najważniejsze – choć nie zaskakujące – szef Valve dostrzega tu potencjał dla rynku gier i nie tylko. Jego zdaniem każdy, kto jest powiązany z dowolną gałęzią rynku rozrywki, prędzej czy później będzie musiał zastanowić się nad tą kwestią. Niewykluczone, że Newell myśli już o zastosowaniu interfejsu neuronowego w serii Half-Life, skoro w tym samym wywiadzie stwierdził, że produkcje z cyklu to dla niego pretekst do mierzenia się z wyzwaniami w projektowaniu gier. Kto wie, może właśnie na tę technologię czeka z zapowiedzią Half-Life 3? W końcu Elon Musk twierdził, że pierwsze prototypy interfejsu neuronowego firmy Neuralink mogą zostać przetestowane już w tym roku.
Więcej:Steam Controller 2 ma mieć nowość, która może odmienić używanie konsoli
85

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).