Gabe Newell przyznaje: Artifact to wielka porażka Valve

„Artifact to ogromna porażka”- takie słowa padły z ust Gabe'a Newella w wywiadzie dla serwisu IGN. Prezes Valve przyznaje, że rozmyśla o tym i innych niepowodzeniach, ale traktuje je jako cenne lekcje na przyszłość. Przy okazji Gaben wspomniał, dlaczego musieliśmy czekać 16 lat na zapowiedź nowej odsłony serii Half-Life.

Jakub Błażewicz

Gabe Newell przyznaje: Artifact to wielka porażka Valve.
Gabe Newell przyznaje: Artifact to wielka porażka Valve.
Gabe Newell przyznaje: Artifact to wielka porażka Valve - ilustracja #1
Gabe „Gaben” Newell nie kryje swojego rozczarowania poprzednim projektem Valve.
Najważniejsze informacje:
  • Gabe Newell przyznał w wywiadzie dla serwisu IGN, że karcianka Artifact to ogromna porażka firmy Valve;
  • szef spółki rozmyśla nad przyczynami tej i innych porażek i chce wyciągnąć z nich naukę na przyszłość;
  • premiera Half-Life: Alyx będzie dla Valve testem obecnego podejścia do tworzenia gier.

Co może się nie udać, kiedy legenda kolekcjonerskich gier karcianych zostanie zaangażowana do prac nad kolejnym, tym razem wirtualnym CCG? Bardzo wiele, jak pokazuje przykład Artifacta firmy Valve. Zdaje sobie z tego sprawę szef spółki, czyli Gabe Newell. W rozmowie z Ryanem McCaffreyem z serwisu IGN stwierdził, że Artifact był ogromnym rozczarowaniem dla spółki. Przyznaje, że rozmyśla nad tą oraz innymi porażkami Valve (czytaj: Steam Machine), co swoją drogą uważa za o wiele bardziej produktywne, niż grzebanie głowy w piasek lub wspominanie dawnych sukcesów:

Zawsze zastanawiamy się nad tym, co robić dalej, jak się rozwijamy oraz jakie są nowe wyzwania. Robimy autopsje i analizy, ale to zawsze kwestia perspektywy. Na przykład [myślimy – przyp. autora]: „Ok, a jak to zmienia postać rzeczy?”. Myślę o Artifact i dlaczego okazał się on rozczarowaniem, co jest o wiele bardziej pożyteczne niż rozważania o tym, jaki mieliśmy wpływ na branżę. To pierwsze powinno pomóc nam podejmować lepsze decyzje w przyszłości, podczas gdy to drugie jest mniej przydatne.

Artifact zadebiutował pod koniec 2018 roku i wydawało się, że gra wypadła całkiem nieźle. Co prawda fani narzekali po zapowiedzi, że Valve zajmuje się karcianką, a nie bardziej ambitnymi projektami (czytaj: trzecimi odsłonami serii Half-Life, Portal etc.), ale tytuł przypadł do gustu recenzentom, choć obyło się bez wielkiego entuzjazmu. Niestety, już w trzecim tygodniu po premierze graczy zaczęło ubywać w zastraszającym tempie. W efekcie po zaledwie trzech miesiącach firmę opuścili główni twórcy gry, a mimo ich wiary w możliwość uratowania produkcji Artifact od ponad roku nie otrzymał żadnej aktualizacji.

Gabe Newell przyznaje: Artifact to wielka porażka Valve - ilustracja #2
„Co poszło nie tak”? Takie myśli zaprzątają głowę szefa Valve.

Rzecz jasna, Newellowi nie zależy na otrzymaniu kolejnych tego typu lekcji. Niemniej nadchodzące Half-Life: Alyx ma być istotnym testem. Jeśli gra będzie tak dobra, jak uważa wydawca, będzie to dowodem na obranie przez firmę właściwego kierunku w rozwoju swoich gier. Jednak nawet jeśli nowy Half-Life okaże się kolejnym rozczarowaniem, to – wedle słów Gabe’a Newella – nadal będzie to „bardzo znaczące i przydatne” dla spółki.

Niejako przy okazji Gabe Newell wspomniał, dlaczego musieliśmy czekać aż 16 lat na ukazanie się kolejnej odsłony serii Half-Life. Szef Valve postrzega cykl jako narzędzie do „rozwiązywania interesujących problemów” w zakresie tworzenia gier. Tymczasem spółka nie mierzyła się z tego typu wyzwaniami od premiery Half-Life 2. Stąd też decyzja o zajęciu się zupełnie nowymi projektami i pozostawieniu czołowej marki Valve do czasu obecnego renesansu rzeczywistości wirtualnej. Pytanie tylko, kiedy firma uzna za stosowne wydanie rzeczywistej kontynuacji dwójki, i czy stanie się to jeszcze za życia Gabena (albo naszego)?

Half-Life 3

Half-Life 3

PC
TBA

Data wydania: Nieznana

Informacje o Grze
Przed premierą
181
graczy czeka na grę.
Czekasz?
Podobało się?

78

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2020-03-19
12:42

maciell Senator

maciell

Niesamowity wywiad. Gdy Gabe zaczal opowiadac o tym jak i dlaczego zalozyl firme pomimo posiadania pracy w Microsoft przy Windows. Jak za swoje pieniadze stworzyl Valve i pierwszego Half Life. Jak zawse staral sie, zeby inni nie mieli wplywu na to co robi jego firma. Najbardziej co mnie jednak uderzylo to pasja z jaka zaczal opowiadac o przyszlosci grania. Wielu ludzi w jego wieku przestaje interesowac sie technika. On jednak caly czas patrzy do przodu. Jego slowa, ze Alyx nie powstal z powodow finasowych tylko poniewaz chcieli miec fun przy robieniu czegos nowego. Zaznacza sam, ze zdaja sobie sprawde, ze malo ludzi posiada gogle VR. Wiec nie licza na jakies gigantyczne zyski z sprzedazy. Najwiecej licza na opinie graczy. Podal nawet swoj mail, aby wysylac swoje opinie. Ja wiem, ze on nie bedzie tego pewnie w wiekszosci czytal, ale normalnie szok. Sam mowi, ze 18 miesiecy beda po premierze Alyx dyskutowac w firmie co poszlo dobrze a co zle. Ulubiona gra to Dota 2 i Portal 2 . Sam przyznal, ze dlatego ze bardzo malo byl zangazowany w te gry. Gdy pracuje sie przy danej grze widzi sie braki i co mozna by bylo zrobic inaczej/wiecej. Sam zazartowal, ze bedac na lozu smierci bedzie mowil "Gdybysmy mieli jeszcze pol roku czasu". Na koncu wywiadu mowi, ze uwaza Alyx za najlepsza gre Valve jaka wyszla. Trzeba miec jaja by cos takiego powiedziec wiedzac jak bardzo ludzie patrza co mowisz. Ja po tym wywiadzie jestem spokojny. Napewno czeka nas dobra gra. Poniedzialek godzina 18.00 polskiego czasu bedzie dla mnie czyms specjalnym.

Ps. Jezli ktos z was twierdzi, ze Alyx powstal, zeby okularki sprzedac to polecam sprawdzenie ile zarabia Steam/Valve/jaki jest majtek Gabena. Dla niego to sa drobne.

Komentarz: maciell
2020-03-19
12:55

Forcebreaker Generał

Forcebreaker

Oglądałem wywiad i był super.

Gabenowi można zarzucić parę rzeczy, ale to pikuś przy jego i Valve zasługach i wkładzie w całą branże.
Ciężko powiedzieć jak by wyglądał rynek PC gdyby jego firma nie przestała skupiać sięna komputerach w czasach, gdy wszyscy (na czele z grową dywizją MS) gnoili komputery osobiste. Platforma i tak by się obroniła, ale bez Steama mogło by być zwyczajnie ciężej.

Tyle było stękania że Valve będzie kasować gry z kont, że to kradzież itd. a do dziś nie kojarzę jednego przypadku by ktoś stracił grę lub dostęp do niej na platformie Steam. Lata temu człowiek był zdany na łaskę Januszy w Media-Markt i Empikach by po 4 latach rzucili jakiegoś boxa z 120 na 79zł, przyszły reedycje i było lepiej ale w ich połowie już istniał Steam.
Dziś za 20zł można kupować gry AAA, które automatycznie i szybko się pobierają, patchują i oferują milion funkcji.
Nawet gdyby nie zrobili już żadnej gry to i tak bardzo dobrze prowadzą Steama i nie miałbym wielkiego żalu.

Błędy każdy popełnia, lepiej się potknąć na karciance niż HL3 zrobionym jako multiplayerowy hero shooter.

Komentarz: Forcebreaker
2020-03-19
13:23

TheCerbis Senator

TheCerbis

Wciąż jednak są osoby wynoszące "konkurencję" pod niebiosa i twierdzące, iż Valve nic nie robi, lub że Gaben wręcz szkodzi branży. Świetnie jest go zobaczyć w takim wywiadzie.

Komentarz: TheCerbis
2020-03-19
15:22

Galkan Centurion

Galkan

Mówcie co chcecie, ja dalej czekam na Ricochet 2.

Komentarz: Galkan
2020-03-19
17:58

YojimboFTW Generał

YojimboFTW
😒

Gabe Newell ur. 1962 - niewiele tego czasu na przyszłość zostało. Tym razem radziłbym się streszczać i ruchy nieco bardziej zagęszczać.

Tylko bez kolejnego Battle Royale, bo historia jeszcze się powtórzy, jak w przypadku Artifact o.O
Jako taki gdzieś tam Battle Royale może być jeszcze potrzebny, ale to na już, na teraz, a nie za jakieś tam kolejne 10, czy 15 lat. Zapewne nie zaczęli go nawet robić, więc niech nawet o tym nie myślą i teraz nie zaczynają xd

Z tym, że do CS'a chyba go tam jako tako wrzucili, tak kojarzę przynajmniej.

Ewentualnie innowacyjność musiałaby wyprzedzić tę z Fortnite, PUBG i Apex'a razem wziętych. Mało prawdopodobne. Rynek już się trochę zapełnił. Oby Ci jedynie nie wyskoczyli z jakąś dodatkową MOB'ą, bo to ten sam przypadek xd

Szczęśliwie, że Gwintowi już teraz się udało, choć było naprawdę gorąco. Dużo pracy włożyli, żeby było jak jest. Dlatego jedynie nie wiem skąd tak wg ten Artifact się wziął o.O

Komentarz: YojimboFTW

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl