Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 5 lipca 2019, 09:48

autor: Aquma

Główny projektant Artifact: grę wciąż da się uratować

W rozmowie z serwisem Eurogamer twórcy karcianki Artifact opowiedzieli o wyzwaniach i problemach, na które natrafili pracując nad tym tytułem. Główny projektant – Richard Garfield, znany ze stworzenia Magic: The Gathering – uważa, że produkcję Valve nadal da się uratować.

Co dalej z Artifact? - Główny projektant Artifact: grę wciąż da się uratować - wiadomość - 2019-07-05
Co dalej z Artifact?

W SKRÓCIE:

  1. główny projektant Artifact jest zdania, że część zarzutów graczy wobec karcianki nie znajduje pokrycia w faktach;
  2. Richard Garfield przyznaje, że problemem tytułu jest model biznesowy i uważa, że być może powinien był zostać wydany jako gra F2P;
  3. deweloper uważa, że produkcję nadal można uratować.

Artifact – stworzona przez firmę Valve Software gra karciana osadzona w uniwersum DOTA 2 – zadebiutowało na komputerach pod koniec listopada zeszłego roku. Początkowo produkcja wydawała się kolejnym sukcesem twórców kultowych serii Half-Life i Portal, jednak zainteresowanie nią bardzo szybko spadło. Ostatecznie deweloperzy zdecydowali się wstrzymać rozwój gry i poddać ją gruntownym przeróbkom. Richard Garfield – główny projektant tego tytułu, znany także ze stworzenia słynnego Magic: The Gathering – opowiedział w rozmowie z Eurogamerem o swoich doświadczeniach z pracy nad Artifact.

Przyczyny porażki

Gracze wytykają omawianej produkcji kilka podstawowych wad, takich jak nadmierne znaczenie szczęścia w rozgrywce oraz zbyt duża ilość pieniędzy, które faktycznie trzeba włożyć w Artifact, by osiągnąć w nim sukces. Zdaniem głównego projektanta gry, wiele z tych zarzutów nie ma pokrycia w rzeczywistości.

W przypadku wielu problemów, które opisują gracze, na które się skarżą, są dowody, które pokazują, że jest inaczej. Na przykład, gdy gracze skarżą się na znaczenie szczęścia w grze - w tej produkcji ewidentnie jest potrzebne więcej umiejętności niż w jakiejkolwiek innej cyfrowej grze karcianej zmierzonej systemem Elo, co widać po wynikach osiąganych przez graczy.

Więc to jest jak czerń i biel - z jednej strony jest ta skarga, a z drugiej informacje, które stoją z nią w sprzeczności. Podobnie w przypadku ludzi narzekających na cenę. Gracze skarżą się na to ile to (Artifact - przyp. red.) kosztuje, ale przeczą temu dane, czarno na białym - w tym sensie, że jeśli chcesz być konkurencyjny w grze, takiej jak powiedzmy Hearthstone lub Magic, musisz zapłacić znacznie więcej – zauważył projektant.

Niestety – w momencie, gdy część graczy uwierzyła, że do sukcesu w Artifact wymagana jest duża dawka szczęścia i zaczęła te informacje rozprzestrzeniać, deweloperom było trudno udowodnić, że niekoniecznie tak jest. Przysłowiowe mleko się rozlało, a marketing wirusowy zaczął działać na niekorzyść tytułu Valve Software.

Valve lubi, gdy ich gracze napędzają marketing. Myślę, że w pewnym momencie musisz przejąć nad tym kontrolę. Mają tam bardzo pozytywne komunikaty i bardzo pozytywne aspekty w projekcie gry, które w pewnym sensie są przeinaczane przez wielu graczy – stwierdził Richard Garfield.

Sukces w Artifact wymaga wydania sporych pieniędzy na karty.
Sukces w Artifact wymaga wydania sporych pieniędzy na karty.

Richard Garfield przyznaje jednak, że w drugim z zarzutów – zbyt wygórowanej cenie – faktycznie kryje się ziarenko prawdy. Jego zdaniem z wyceną Artifact jest coś nie tak. Problem dotyczy tak naprawdę całego modelu biznesowego gry, który zakłada możliwość kupowania i sprzedawania kart na Steam Marketplace. Jego zdaniem produkcja poradziłaby sobie lepiej, gdyby wystartowała jako tytuł free-to-play.

Oczywiście, kiedy klient narzeka, to coś jest nie tak. Być może problemem są działania marketingowe, twoje wyjaśnienia, brak wystarczającej wartości lub zbyt wygórowana cena. Jest całe mnóstwo rzeczy, które mogą być nie tak, ale całkiem jasnym jest, że coś tam nie zagrało. Myślę, że gra typu free-to-play prawdopodobnie lepiej odpowiedziałaby na niektóre z początkowych oczekiwań – przyznaje deweloper.

Wciąż jest nadzieja?

Zdaniem dewelopera grę nadal można uratować. Twórca Magic: The Gathering jest przekonany, że Valve nie brakuje talentu koniecznego, by tego dokonać.

Myślę, że u podstaw gra jest doskonała i oryginalna. Daje graczowi coś nowego. Więc w tym sensie, ponieważ jest coś, co można zaoferować użytkownikowi, myślę, że można to (produkcję - przyp. red.) uratować. Valve jest sprytną firmą, w której pracuje wielu inteligentnych ludzi. Sądzę, że jest to możliwe, że będą w stanie to zrobić – zauważył Richard Garfield.

Richard Garfield nie wspomoże deweloperów swoim doświadczeniem, bowiem już nie zajmuje się omawianym tytułem. W marcu Valve zdecydowało się nie przedłużyć kontraktu z jego firmą, czyli Three Donkeys, w której zatrudniony jest także Skaff Elias (wieloletni wiceprezes koncernu Wizards of the Coast). Główny projektant Artifact przyznaje zresztą, że ma inne priorytety.

Osobiście interesuje mnie bardziej projektowanie nowych gier lub rozwijanie starych. Nie chcę być zaangażowany w działania z zakresu ograniczania szkód oraz ustalanie, jak znaleźć widownię dla tej produkcji – dodał projektant.

Przypominamy, że Artifact jest dostępne na komputerach PC, w ramach platformy Steam. Produkcja ma trafić także na urządzenia mobilne, jednak w świetle jej problemów trudno powiedzieć kiedy (i czy w ogóle) do tego dojdzie.

  1. Artifact – strona oficjalna
  2. Artifact – poradnik
GOL Newsroom

Zapraszamy Was do polubienia profilu Newsroomu na Facebooku. Znajdziecie tam nie tylko najciekawsze wiadomości, ale i szereg miłych dodatków.

Artifact

Artifact