Ogromny mod do Morrowind powstaje 20 lat - oto Tamriel Rebuilt

Ile czasu można spędzić nad jednym modem? Najwyraźniej prawie 20 lat, przynajmniej sądząc po Tamriel Rebuilt, ambitnej modyfikacji Morrowinda.

Jakub Błażewicz

Ogromny mod do Morrowind powstaje 20 lat - oto Tamriel Rebuilt.
Ogromny mod do Morrowind powstaje 20 lat - oto Tamriel Rebuilt.

Pasja fanów dla ich ukochanych serii czasem wydaje się nie mieć granic. Nie inaczej jest w przypadku gier, bo gracze są w stanie ciągnąć dalej nawet projekty de facto porzucone przez twórców przez długie lata. Jednak przypadek Tamriel Rebuilt jest szczególny, bo ten mod do The Elder Scrolls III: Morrowind powstaje już prawie 20 lat, a jego autorzy ujawnili plany rozwoju projektu na kolejny rok.

O Tamriel Rebuilt pisaliśmy już na łamach naszego serwisu, ostatni raz przy okazji zapowiedzi dodania ponad 140 zadań w ramach aktualizacji Dominions of Dust. O tych wspomniano też w nowym wpisie na oficjalnej stronie modyfikacji, ale to tylko część atrakcji szykowanych przez moderów. Zgodnie z nazwą, celem jest dodanie do Morrowinda wszystkich regionów tytułowej prowincji zamiast (niemal) samej wyspy Vvardenfell, na której toczyła się akcja trzeciego The Elder Scrolls (i dodatków). Pomysł narodził się jeszcze przed debiutem gry, kiedy to gracze dowiedzieli się, że TES III jednak nie uwzględni całego Morrowind (jak początkowo obiecywano).

Jeśli prowincja Morrowind to dla Was za mało, być może zainteresuje Was „siostrzana” inicjatywa Project Tamriel. Jej celem jest przeniesienie do trzeciego TES-a całego kontynentu Tamriel w ramach kilku modyfikacji, takich jak Skyrim: Home of the Nords oraz Project Outreach. Twórcy współpracują z zespołem Tamriel Rebuilt (na przykład dzieląc się narzędziami), aczkolwiek trzeba podkreślić, że ten drugi jest osobnym projektem.

Źródło: oficjalna strona moda Tamriel Rebuilt.

Zamieszczona wyżej mapa pokazuje regiony już dodane do Tamriel Rebuilt oraz te, które otrzymamy w najbliższych rozszerzeniach. Wystarczy porównać ją z wyspą Vvardenfell i oficjalnymi mapami Tamriel (via Imperial Library), by przekonać się, jak bardzo ambitny jest to projekt. Dodajmy do tego konieczność poprawienia starszych regionów, by nie odbiegały od nowszych dodatków. Nie mówimy tu tylko o stworzeniu pustych lokacji – każde miejsce ma własną zawartość, wliczając w to miasta i ich mieszkańców, faunę, florę itd.

Obecnie Tamriel Rebuilt uwzględnia około 50% terenu prowincji Morrowind na kontynencie (plus wyspy, z Vvardenfell na czele). Teraz moderzy wzięli na warsztat m.in. góry Velothi (stanowiące granicę między prowincjami Morrowind i Skyrim), pustkowia Roth Roryn i Popieliska Armun.

Ponadto, jak wspomniano, Embers of Empire odświeży część zawartości dodanej przed 2018 rokiem (m.in. poprzez dwukrotne zwiększenie obszaru miasta Firewatch), podobnie jak kolejne, nienazwane jeszcze rozszerzenia. Jak widać, deweloperzy nie narzekają na brak zajęcia i chętnie skorzystają z dodatkowej pomocy, na przykład przy tworzeniu zadań.

The Elder Scrolls III: Morrowind

The Elder Scrolls III: Morrowind

PC Xbox
po premierze

Data wydania: 1 maja 2002

Informacje o Grze
8.8

GRYOnline

8.6

Gracze

9.5

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

62

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2021-12-05
11:32

Kriszo Generał

20 lat i połowa mapy ukończona? Czyli jeszcze drugie tyle? Powodzenia i w ogóle, zapał godny pochwały, ale już dziś silnik Morrowinda, to antyk, a za 10 czy 20 lat, to będzie totalne wykopalisko i nikt na to nawet nie spojrzy, może poza kilkoma zapaleńcami. Po to pracować 30 czy 40 lat? Mają talent, umiejętności, zapał, mogliby zrobić z tego lepszy użytek. Chyba, że to dla zabawy, dla samej przyjemności tworzenia. I okej, tylko żeby później nie było rozczarowania, że to jednak nie wygląda tak, jak wszyscy by sobie tego życzyli.

Komentarz: Kriszo
2021-12-05
11:52

zanonimizowany283992 Legend

Eksplorowałem sobie Tamriel Rebuilt jakieś 5-6 lat temu i już wtedy kraina była większa (i w dużej mierze wyższej jakości, a zarazem utrzymana w duchu gry) niż oryginał Morrowinda.

Nie ma znaczenia ile jeszcze ludzie będą dziobać przy projekcie, już w tym momencie jest to pełnoprawny dodatek który nie ma się czego wstydzić.

Czekanie aż ten mod będzie "skończony" to bardzo głupi pomysł z dwóch powodów:
- uwzględniwszy jakość i skalę projektu mówimy o wielu latach, nie miesiącach,
- kiedy mod zostanie skończony obstawiam że eksploracja wszystkiego interesującego co ma do zaoferowania to będzie kwestia setek godzin, daję rękę że większość ludzi znudzi się zanim wyeksploruje chociaż połowę tego co ma do zaoferowania,

https://www.youtube.com/watch?v=CKyrzZRo-O0

Jak się ktoś nudzi to polecam ->

Komentarz: zanonimizowany283992
2021-12-05
15:25

Dylexan Pretorianin

Tak się zastanawiam dlaczego nie powstają żadne mody LOTR do Skyrima albo innych części TES? Albo takie mody co do Gothica teraz robią popularne dlaczego nic takiego nie ma do Skyrima, który jest dużo nowszą i mniej drewnianą bazą pod takie mody. Gothic w Skyrime hmmm.

Komentarz: Dylexan
2021-12-05
15:49

Chriso25 Generał

Chriso25

Fajnie jakby udalo im sie ukonczyc ten mod i dodac cala prowincje Tamriel, wtedy na pewno wroce do Morrownida i zatopie sie w ten swiat ponownie na setki godzin jak nie wiecej.
Juz jakies 80% wspolczesnych gier typu Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds i te inne nastawione glownie na multi mnie nie interesuje.
Jestem graczem starego typu i gram wylacznie w gry single player, ktorych niestety jest coraz mniej, przynajmniej tych z epicka fabula a nie tylko taka typu zapchaj dziure bo multi jest wazniejsze.
Poczekam nawet jak prace maja potrwac kolejne 20-30 lat. Jak dozyje to bede mial co robic na emeryturze :)

Komentarz: Chriso25
2021-12-06
14:24

zanonimizowany1255967 Generał

Te super wielkie mody i remastery starych gier Bethesdy na silnikach ich nowszych gier są trochę sztuką dla sztuki bo jak moderzy chcą zdobyć doświadczenie i mieć coś w portfolio to mniejsze, bardziej autorskie mody są dużo lepsze.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Do tego produkcja takiego mega moda trwa długimi latami więc coraz mniej ludzi o nim pamięta a jak już wyjdzie to archaiczność systemu i pewnie bugi które sie mnożą przy dużym, amatorskim projekcie odrzuci większość graczy, no i nic na tym nie zarobią

Komentarz: zanonimizowany1255967

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl