Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 26 czerwca 2025, 09:42

autor: Adrian Werner

Modkit do gry STALKER 2 wymaga 700 GB na dysku. Wbrew pozorom to dobra wieść dla moderów

STALKER 2 dostał modkita, który jest 30 razy większy niż ten do Starfielda. Jego rozmiar pobił chyba wszystkie rekordy.

Źródło fot. GSC Game World
i

Wczoraj studio GSC Game World udostępniło narzędzia moderskie ZoneKit do gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla. Ich rozmiar okazał się szokujący.

  1. Jeśli chcecie korzystać z ZoneKit, musicie wygospodarować na dysku twardym ok. 700 GB.
  2. To liczba przyprawiająca o zawrót głowy, ale w rzeczywistości jest bardzo dobrą nowiną. Taki rozmiar spowodowany jest bowiem tym, że studio GSC Game World udostępniło moderom nieskompresowane elementy wizualne. Mocno ułatwi to więc tworzenie modyfikacji.
  3. Twórcy zdają sobie sprawę, że rozmiar pakietu jest ogromny, więc rozważają wprowadzenie optymalizacji tego aspektu w przyszłych wersjach narzędzi, choć nie są na razie pewni, czy będzie to możliwe. Nie podano konkretów, ale fani sugerują system, który instalowałby skompresowane elementy, a dopiero po wybraniu tego, który chcemy przerobić, pobierałby większą, nieskompresowaną ich wersję.

Abonament Game Pass kupisz tutaj

Modkit ponad 30 razy większy niż w przypadku Starfielda

To zdecydowanie największe narzędzia moderskie udostępnione do teraz. Dla porównania – Creation Kit do Starfielda zajmuje raptem 20 GB, FrostKit do Frostpunka 2 ma 100 GB, a pakiet moderski dla Baldur’s Gate 3 „waży” 150 GB.

Warto wspomnieć, że to, co udostępniono wczoraj, to dopiero tzw. Faza 1 ZoneKit, więc na razie opcje modyfikowania gry są dosyć ograniczone. Twórcy już pracują jednak nad kolejnymi wersjami, które rozszerzą to, co moderzy będą w stanie zrobić z tym tytułem.

Autorzy wystosowali również komunikat ostrzegający, że stare modyfikacje, wypuszczone przed premierą ZoneKit (czyli np. modyfikujące pliki konfiguracyjne lub te instalowane ręcznie w „…S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl\Stalker2\Content\Paks\~mods”) mogą powodować problemy z kompatybilnością z patchem 1.5.

Gracze już korzystają z ZoneKit do STALKER-a 2

Ani te ograniczenia, ani rozmiar ZoneKit nie przeszkodziły jednak fanom w rzuceniu się do tworzenia własnych modyfikacji.

W Steam Workshop udostępniono już ponad 50 projektów. Największą popularnością cieszy się tam ulepszający system pogody Dynamic Weather Overhaul. Oczywiście błyskawicznie pojawiły się również mody dodające do gry CJ'a z GTA San Andreas oraz tytułową lokomotywę z dziecięcego serialu Tomek i przyjaciele, co jest już praktycznie tradycją dla wszystkich gier, które otrzymują narzędzia moderskie.

S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla ukazało się 20 listopada 2024 r. Od premiery produkcja dostępna jest także w abonamencie Game Pass – zarówno na PC, jak i konsolach Xbox Series S oraz Xbox Series X.

  1. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl na Steamie
  2. STALKER 2: Heart of Chornobyl – recenzja. Po 70 godzinach to wciąż gra, którą kocha się pomimo wad
  3. STALKER 2 – poradnik do gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej