Modkit do gry STALKER 2 wymaga 700 GB na dysku. Wbrew pozorom to dobra wieść dla moderów
STALKER 2 dostał modkita, który jest 30 razy większy niż ten do Starfielda. Jego rozmiar pobił chyba wszystkie rekordy.

Wczoraj studio GSC Game World udostępniło narzędzia moderskie ZoneKit do gry S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla. Ich rozmiar okazał się szokujący.
- Jeśli chcecie korzystać z ZoneKit, musicie wygospodarować na dysku twardym ok. 700 GB.
- To liczba przyprawiająca o zawrót głowy, ale w rzeczywistości jest bardzo dobrą nowiną. Taki rozmiar spowodowany jest bowiem tym, że studio GSC Game World udostępniło moderom nieskompresowane elementy wizualne. Mocno ułatwi to więc tworzenie modyfikacji.
- Twórcy zdają sobie sprawę, że rozmiar pakietu jest ogromny, więc rozważają wprowadzenie optymalizacji tego aspektu w przyszłych wersjach narzędzi, choć nie są na razie pewni, czy będzie to możliwe. Nie podano konkretów, ale fani sugerują system, który instalowałby skompresowane elementy, a dopiero po wybraniu tego, który chcemy przerobić, pobierałby większą, nieskompresowaną ich wersję.
Abonament Game Pass kupisz tutaj
Modkit ponad 30 razy większy niż w przypadku Starfielda
To zdecydowanie największe narzędzia moderskie udostępnione do teraz. Dla porównania – Creation Kit do Starfielda zajmuje raptem 20 GB, FrostKit do Frostpunka 2 ma 100 GB, a pakiet moderski dla Baldur’s Gate 3 „waży” 150 GB.
Warto wspomnieć, że to, co udostępniono wczoraj, to dopiero tzw. Faza 1 ZoneKit, więc na razie opcje modyfikowania gry są dosyć ograniczone. Twórcy już pracują jednak nad kolejnymi wersjami, które rozszerzą to, co moderzy będą w stanie zrobić z tym tytułem.
Autorzy wystosowali również komunikat ostrzegający, że stare modyfikacje, wypuszczone przed premierą ZoneKit (czyli np. modyfikujące pliki konfiguracyjne lub te instalowane ręcznie w „…S.T.A.L.K.E.R. 2 Heart of Chornobyl\Stalker2\Content\Paks\~mods”) mogą powodować problemy z kompatybilnością z patchem 1.5.
Gracze już korzystają z ZoneKit do STALKER-a 2
Ani te ograniczenia, ani rozmiar ZoneKit nie przeszkodziły jednak fanom w rzuceniu się do tworzenia własnych modyfikacji.
W Steam Workshop udostępniono już ponad 50 projektów. Największą popularnością cieszy się tam ulepszający system pogody Dynamic Weather Overhaul. Oczywiście błyskawicznie pojawiły się również mody dodające do gry CJ'a z GTA San Andreas oraz tytułową lokomotywę z dziecięcego serialu Tomek i przyjaciele, co jest już praktycznie tradycją dla wszystkich gier, które otrzymują narzędzia moderskie.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Serce Czarnobyla ukazało się 20 listopada 2024 r. Od premiery produkcja dostępna jest także w abonamencie Game Pass – zarówno na PC, jak i konsolach Xbox Series S oraz Xbox Series X.
- S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl na Steamie
- STALKER 2: Heart of Chornobyl – recenzja. Po 70 godzinach to wciąż gra, którą kocha się pomimo wad
- STALKER 2 – poradnik do gry