Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 27 września 2012, 13:10

autor: Olek

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze

Gry wideo zyskują na popularności. Świadczy o tym wyraźny wzrost liczby zapytań związanych z tym tematem w wyszukiwarce Google. Najczęściej gracze przeczesują Internet w poszukiwaniu informacji o terminach premier, poradników, materiałów graficznych i wideo oraz recenzji.

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze - ilustracja #1
Co ciekawego znalazło się w opublikowanym przez Google raporcie Understanding the Modern Gamer?

O tym, że firma Google monitoruje aktywność użytkowników swojej wyszukiwarki internetowej wiadomo nie od dziś. Gromadzone dane o zapytaniach pozwalają na przeprowadzenie gruntownych analiz i prognozowanie zainteresowania poszczególnymi tematami. W przypadku gier wideo z dużą dokładnością przewidzieć można czego i kiedy gracze będą szukać w Internecie, a nawet jak przełoży się to na sprzedaż produktu.

Większa konkurencja = więcej szukania

Z opublikowanego niedawno raportu Understanding the Modern Gamer (Zrozumieć współczesnego gracza) wynika, że w ubiegłym roku statystyczny użytkownik komputera zadał w wyszukiwarce Google o 20% więcej zapytań związanych z grami wideo, przy czym w przypadku najpopularniejszych tytułów wzrost ten jest jeszcze bardziej wyraźny i sięgnął 29%. Eksperci uważają, że wiąże się to z coraz silniejszą konkurencją na rynku. Im więcej mocnych marek, tym większy problem mają klienci z dokonaniem wyboru.

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze - ilustracja #2
Z roku na rok internauci coraz częściej szukają informacji o grach w wyszukiwarce Google.

Analizy wykonane na podstawie danych z Google'a wskazują, że w przypadku gier zaliczanych do kategorii AAA (wysokobudżetowe) zainteresowanie internautów zaczyna się około pół roku przed wydaniem, osiąga maksimum w miesiącu premiery, a przez kolejne trzy stopniowo maleje. Krzywa ilustrująca liczbę kierowanych zapytań ma więc charakterystyczny kształt dzwonu.

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze - ilustracja #3
Wykres ilustrujący zainteresowanie grą AAA w czasie.

Czego najczęściej szukają gracze?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, na jakim etapie cyklu zainteresowania znajduje się dana produkcja. W okresie poprzedzającym premierę internautów najbardziej ciekawią informacje udostępniane przez producenta i wydawcę. Najczęściej w wyszukiwarce Google wpisywane są zapytania o termin wydania, materiały audiowizualne (zwiastuny, obrazki itp.) i wersje demonstracyjne. Co ciekawe, wiele osób wypatruje także... recenzji.

W premierowym miesiącu gracze szukają przede wszystkim porad związanych z daną grą, a w dalszej kolejności recenzji, obrazków oraz informacji o terminie premiery i materiałach typu DLC. Niemal tak samo jest w kwartale popremierowym, choć w tym przypadku internauci wykazują większe zainteresowanie dodatkami.

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze - ilustracja #4
Jakich informacji najczęściej poszukują gracze?

Smartfony w użyciu

Z raportu publikowanego przez Google wynika, że lawinowo rośnie liczba zapytań o wiodące gry wideo kierowanych z urządzeń mobilnych, czyli smartfonów i tabletów. Wzrost odnotowany w 2011 roku sięgnął 168% w porównaniu z rokiem 2010.

Eksperci zwracają także uwagę na bardzo ciekawą tendencję. Okazuje się, że coraz więcej internautów korzysta ze smartfonów i tabletów, by uzyskać porady odnośnie gier przeznaczonych na platformy stacjonarne. W okresie po premierze 27% zapytań dotyczących tzw. tipsów pochodzi z tego typu urządzeń. Innymi słowy, gracze grają na komputerach i konsolach, ale równocześnie szukają informacji dotyczących sposobów przejścia i sekretów gry za pośrednictwem platform mobilnych podłączonych do Internetu.

AdWords prawdę powie?

Google zbadało również zależność pomiędzy liczbą kliknięć w systemie reklamowym AdWords, a wielkością sprzedaży gier. Okazuje się, że korelacja wynosi 0,92 (1,1 – to zgodność całkowita), co pozwala prognozować sprzedaż na poziomie 84%.

Google wie, czego i kiedy najczęściej szukają gracze - ilustracja #5
Wykres korelacji pomiędzy kliknięciami w AdWords i sprzedażą gry.

Niestety, z dokładnością tych przewidywań bywa różnie. Analitycy Google'a doszli bowiem do wniosku, że 250 tys. kliknięć w AdWords (w okresie 10 miesięcy cyklu zainteresowania grą) przekłada się na poziom sprzedaży wynoszący od 2 do 4 milionów kopii, a więc rozrzut jest spory.

  1. Pobierz kopię raportu Understanding the Modern Gamer