GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają

Otrzymaliśmy wyniki tegorocznych ankiet GDC badających preferencje deweloperów. Z odpowiedzi prawie 4 tys. osób wynika, że wzmocniła się pozycja pecetów i konsol, a lekko osłabiła urządzeń mobilnych. Ponadto 11% z respondentów przyznało, że w tworzonej przez nich właśnie grze znajdą się lootboksy.

Adrian Werner

Tegoroczna edycja GDC odbędzie się w dniach 19-23 marca. Tradycyjnie poprzedziły ją badania preferencji deweloperów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Tegoroczna edycja GDC odbędzie się w dniach 19-23 marca. Tradycyjnie poprzedziły ją badania preferencji deweloperów.

Organizatorzy Game Developers Conference opublikowali raport podsumowujący wyniki tegorocznej ankiety badającej preferencje deweloperów. Dokument zawiera wiele ciekawych informacji wskazujących kierunek rozwoju rynku gier.

Analizując poniższe liczby należy pamiętać, że wymienione w nich procenty dotyczą poszczególnych ludzi pracujących w branży, a nie całych studiów. Ponadto respondenci pochodzą głównie z Ameryki Północnej (63%) oraz Europy (22%), a 20% z nich to kobiety.

Popularność platform:

Na jaką platformę wydana została ostatnia gra respondentów?

Pecety wciąż cieszą się największym wzięciem wśród deweloperów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Pecety wciąż cieszą się największym wzięciem wśród deweloperów.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

50%

Smartfony i tablety

32%

PlayStation 4 / Pro

23%

Xbox One / X

19%

Gogle VR

15%

Komputery Mac

14%

Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gry przeglądarkowe

9%

Linux

8%

Inne

6%

Nintendo Switch

5%

Xbox 360

4%

PlayStation 3

3%

Gogle AR

3%

Gry stołowe

2%

PlayStation Vita

2%

Apple TV

2%

Nintendo Wii U

1%

Nintendo 3DS

1%

W porównaniu z wynikami z zeszłego roku widać wzrost wsparcia dla pecetów (z 45% do 50%), PlayStation 4 (z 19% do 23%) oraz Xboksa One (z 15% do 19%). Spadło natomiast zainteresowanie urządzeniami mobilnymi (z 35% do 32%)

Na jaką platformę zmierza gra tworzona obecnie przez respondentów?

Platforma:

Procent respondentów:

PC

60%

Smartfony i tablety

36%

PlayStation 4 / Pro

30%

Xbox One / X

26%

Komputery Mac

20%

Gogle VR

19%

Nintendo Switch

12%

Linux

11%

Gry przeglądarkowe

11%

Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gogle AR

7%

Gry stołowe

4%

Inne

4%

Xbox 360

3%

Apple TV

2%

PlayStation 3

2%

PlayStation Vita

1%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp)

1%

Nintendo 3DS

1%

Nintendo Wii U

1%

W przypadku nadchodzących gier ponownie widać wzrost znaczenia pecetów (z 53% do 60%), PlayStation 4 (z 27% do 30%) i Xboksa One (z 22% do 26%). Lekki spadek zainteresowania zanotowano za to w przypadku urządzeń mobilnych (z 38% do 36%).

Na jaką platformę zmierzać będzie kolejny projekt respondentów?

Ta kategoria dotyczy gier, których produkcja jeszcze nie ruszyła.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

58%

PlayStation 4 / Pro

32%

Smartfony i tablety

32%

Xbox One / X

29%

Mac

18%

Gogle VR

17%

Nintendo Switch

15%

Linux

11%

Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gry przeglądarkowe

8%

Gogle AR

7%

Inne

3%

Gry stołowe

3%

Apple TV

2%

Xbox 360

2%

PlayStation 3

1%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.)

1%

PlayStation Vita

1%

Nintendo Wii U

1%

PlayStation Portable

1%

Trendy są tutaj podobne jak w poprzednich dwóch pytaniach. W porównaniu z ankietami z zeszłego roku wzrosły wyniki pecetów (z 53% do 58%), PlayStation 4 (z 27% do 32%) oraz Xboksa One (z 22% do 29%). Natomiast spadek zanotowały urządzenia mobilne (z 38% do 32%)

Zainteresowanie deweloperów platformami

Sukces Nintendo Switch wywarł na deweloperach duże wrażenie. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Sukces Nintendo Switch wywarł na deweloperach duże wrażenie.

Poniższe dane opisują jedynie zainteresowanie deweloperów poszczególnymi platformami i respondenci na razie nie są pewni, czy jego efektem będą konkretne gry.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

59%

PlayStation 4 / Pro

39%

Nintendo Switch

36%

Gogle VR

33%

Smartfony i tablety

30%

Xbox One / X

28%

Gogle AR

23%

Mac

14%

Gry stołowe

10%

Gry przeglądarkowe

9%

Linux

8%

Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry:

6%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.)

4%

Nintendo 3DS

3%

PlayStation Vita

2%

Inne

2%

Apple TV

2%

Xbox 360

2%

PlayStation 3

1%

Apple Watch

1%

Nintendo Wii U

1%

PlayStation Portable

1%

Nintendo Wii

1%

Nintendo DS

1%

Widać tu przede wszystkim wielkie zainteresowanie Switch, które w tej kategorii przebiło urządzenia mobilne oraz Xboksa One. Ponadto 46% respondentów stwierdziło, że nowa konsola Nintendo, łącząc zastosowania domowe i przenośne, doskonale wpasowuje się w potrzeby współczesnego rynku, a 39% sądzi, że platforma oferuje ciekawe rozwiązania, ale nie zmienią one branży. Raptem 2% uważa, że koncept stojący za Switch nie ma większego sensu, a 10% nie ma w tej kwestii żadnego zdania.

Ponadto 73% deweloperów wierzy, że Switch bez problemu przebije wyniki sprzedaży Wii U. Deweloperom, którzy mają już na koncie gry wydane na nową konsolę Nintendo zadano także pytanie, jak te wersje radzą sobie w porównaniu z wydaniami na inne platformy:

Brak danych (np. deweloper wydał grę tylko na Switch lub nie posiada pełnych wyników sprzedaży)

33%

Sprzedaż na Switch jest większa niż średnie wyniki z innych platform

28%

Sprzedaż na Switch jest porównywalna z innymi platformami

23%

Sprzedaż na Switch jest gorsza niż średnie wyniki z innych platform

16%

Inne ciekawe wyniki

Modele biznesowe w grze, nad którą obecnie pracują respondenci

Pomimo kontrowersji, wielu deweloperów nie zamierza rezygnować z lootboksów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Pomimo kontrowersji, wielu deweloperów nie zamierza rezygnować z lootboksów.

Źródło przychodów:

Procent respondentów:

Sprzedaż gry w dystrybucji pudełkowej i cyfrowej

49%

Free-to-play

39%

Płatne dodatki z nową zawartością:

23%

Sklepik z wirtualnymi przedmiotami kupowanymi za prawdziwe pieniądze

22%

Wirtualna waluta kupowana za prawdziwe pieniądze

21%

Darmowe aktualizacje/DLC

20%

Reklamy

14%

Abonamenty

13%

Inne

12%

Lootboksy

11%

Najbardziej kontrowersyjnym tematem zeszłego roku były lootboksy, czyli skrzynki z losową zawartością. Pomimo krytyki ze strony graczy, ta metoda zarobku raczej szybko nie zniknie z rynku, gdyż 11% deweloperów przyznało, że to rozwiązanie pojawi się w grze, nad którą obecnie pracują.

  1. Oficjalna strona Game Developers Conference
Podobało się?

3

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2018-01-25
14:10

jakubcjusz Konsul

No ale czego wy się dziwicie? Robienie gier to biznes jak każdy inny i każda firma chce na nim zarobić. Ludzie głosują portfelami (a nie "recenzjami" na Steamie - jak się wielu ludziom wydaje), więc jak długo znajdzie się dostateczna liczba nabywców DLCków, skrzynek, mikrododatków i reszczty tego syfu, tak długo wydawcy będą je tworzyć.

Komentarz: jakubcjusz
2018-01-25
14:15

WolfDale Legend

WolfDale
😂

Od kiedy wprowadzili mikro, to już nigdy nie będzie mi przykro!

Komentarz: WolfDale
2018-01-25
14:34

elathir Legend

elathir

Jakimś dziwnym trafem tego upadku PC wciąż nie widać, a wieszczą go od chyba początku istnienia PC.

A co do mikro, lootboxów itd. Na szczęście mimo, że spora część developerów da się ponieść tym mechanizmom, zawsze znajdą się tacy, którzy pójdą pod prąd. Choćby dlatego by zarobić na osobach bojkotujących takie mechanizmy. Może nie będą to gry z najwyższej półki jeżeli chodzi o koszt produkcji, ale czy takie gry zawsze są lepsze? Polemizowałbym. I nie chodzi mi nawet tutaj o indyki a po prostu o gry ze średnim nakładem finansowym. A i wśród gier AAA na pewno znajdą się jakieś perełki.

Komentarz: elathir
2018-01-25
14:44

zanonimizowany1225531 Generał

Co by nie mówić upadek bardzo dobrych singlowych tytułów AAA na pc nastąpił już dawno. Pozostały resztki ( total war, cywiliacja...ile można klepać jedno i to samo swoją drogą? ), a o nowych IP można zapomnieć. Tysiące szajsów z Steama nikogo nie interesuje.

Komentarz: zanonimizowany1225531
2018-01-26
12:07

boy3 Legend

Niestety, zapominacie o jednym fakcie

Większość dochodów gier AAA pochodzi z ameryki
Tam mieszańcy są zarówno głupi jak i bogaci

Większość graczy to albo nastolatkowie którzy od rodziców wyłudzają pieniądzę na wszystkie buble albo casuale po 30 które zarabiają i tak samo płacą i mają nergazm z super hiper ultra realistycznej graficzki

Takie tytuły jak AC czy skyrim, trzymają się właśnie dzięki ameryce, to samo sieciowe gierki

Jeśli janusze będą kupować dalej, to później będzie coraz gorzej bo korposzczury będą coraz zuchwalsi i będą testować granicę portfeli graczy, w przypadku skrzynek w battlefroncie 2 wygrał portfel a nie głupota

W życiu bym się nie spodziewał takiego obrotu sprawy 5 lat temu, niestety głupota nad portfel wygrała w Ameryce

Komentarz: boy3

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl