Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 stycznia 2018, 13:10

autor: Adrian Werner

GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają

Otrzymaliśmy wyniki tegorocznych ankiet GDC badających preferencje deweloperów. Z odpowiedzi prawie 4 tys. osób wynika, że wzmocniła się pozycja pecetów i konsol, a lekko osłabiła urządzeń mobilnych. Ponadto 11% z respondentów przyznało, że w tworzonej przez nich właśnie grze znajdą się lootboksy.

Tegoroczna edycja GDC odbędzie się w dniach 19-23 marca. Tradycyjnie poprzedziły ją badania preferencji deweloperów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Tegoroczna edycja GDC odbędzie się w dniach 19-23 marca. Tradycyjnie poprzedziły ją badania preferencji deweloperów.

Organizatorzy Game Developers Conference opublikowali raport podsumowujący wyniki tegorocznej ankiety badającej preferencje deweloperów. Dokument zawiera wiele ciekawych informacji wskazujących kierunek rozwoju rynku gier.

Analizując poniższe liczby należy pamiętać, że wymienione w nich procenty dotyczą poszczególnych ludzi pracujących w branży, a nie całych studiów. Ponadto respondenci pochodzą głównie z Ameryki Północnej (63%) oraz Europy (22%), a 20% z nich to kobiety.

Popularność platform:

Na jaką platformę wydana została ostatnia gra respondentów?

Pecety wciąż cieszą się największym wzięciem wśród deweloperów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Pecety wciąż cieszą się największym wzięciem wśród deweloperów.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

50%

Smartfony i tablety

32%

PlayStation 4 / Pro

23%

Xbox One / X

19%

Gogle VR

15%

Komputery Mac

14%

Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gry przeglądarkowe

9%

Linux

8%

Inne

6%

Nintendo Switch

5%

Xbox 360

4%

PlayStation 3

3%

Gogle AR

3%

Gry stołowe

2%

PlayStation Vita

2%

Apple TV

2%

Nintendo Wii U

1%

Nintendo 3DS

1%

W porównaniu z wynikami z zeszłego roku widać wzrost wsparcia dla pecetów (z 45% do 50%), PlayStation 4 (z 19% do 23%) oraz Xboksa One (z 15% do 19%). Spadło natomiast zainteresowanie urządzeniami mobilnymi (z 35% do 32%)

Na jaką platformę zmierza gra tworzona obecnie przez respondentów?

Platforma:

Procent respondentów:

PC

60%

Smartfony i tablety

36%

PlayStation 4 / Pro

30%

Xbox One / X

26%

Komputery Mac

20%

Gogle VR

19%

Nintendo Switch

12%

Linux

11%

Gry przeglądarkowe

11%

Odpowiadający nie brali bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gogle AR

7%

Gry stołowe

4%

Inne

4%

Xbox 360

3%

Apple TV

2%

PlayStation 3

2%

PlayStation Vita

1%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp)

1%

Nintendo 3DS

1%

Nintendo Wii U

1%

W przypadku nadchodzących gier ponownie widać wzrost znaczenia pecetów (z 53% do 60%), PlayStation 4 (z 27% do 30%) i Xboksa One (z 22% do 26%). Lekki spadek zainteresowania zanotowano za to w przypadku urządzeń mobilnych (z 38% do 36%).

Na jaką platformę zmierzać będzie kolejny projekt respondentów?

Ta kategoria dotyczy gier, których produkcja jeszcze nie ruszyła.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

58%

PlayStation 4 / Pro

32%

Smartfony i tablety

32%

Xbox One / X

29%

Mac

18%

Gogle VR

17%

Nintendo Switch

15%

Linux

11%

Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry:

10%

Gry przeglądarkowe

8%

Gogle AR

7%

Inne

3%

Gry stołowe

3%

Apple TV

2%

Xbox 360

2%

PlayStation 3

1%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.)

1%

PlayStation Vita

1%

Nintendo Wii U

1%

PlayStation Portable

1%

Trendy są tutaj podobne jak w poprzednich dwóch pytaniach. W porównaniu z ankietami z zeszłego roku wzrosły wyniki pecetów (z 53% do 58%), PlayStation 4 (z 27% do 32%) oraz Xboksa One (z 22% do 29%). Natomiast spadek zanotowały urządzenia mobilne (z 38% do 32%)

Zainteresowanie deweloperów platformami

Sukces Nintendo Switch wywarł na deweloperach duże wrażenie. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Sukces Nintendo Switch wywarł na deweloperach duże wrażenie.

Poniższe dane opisują jedynie zainteresowanie deweloperów poszczególnymi platformami i respondenci na razie nie są pewni, czy jego efektem będą konkretne gry.

Platforma:

Procent respondentów:

PC

59%

PlayStation 4 / Pro

39%

Nintendo Switch

36%

Gogle VR

33%

Smartfony i tablety

30%

Xbox One / X

28%

Gogle AR

23%

Mac

14%

Gry stołowe

10%

Gry przeglądarkowe

9%

Linux

8%

Odpowiadający nie biorą bezpośrednio udziału w produkcji gry:

6%

Gry na urządzenia kontrolowane głosem (Amazon Alexa, Google Home itp.)

4%

Nintendo 3DS

3%

PlayStation Vita

2%

Inne

2%

Apple TV

2%

Xbox 360

2%

PlayStation 3

1%

Apple Watch

1%

Nintendo Wii U

1%

PlayStation Portable

1%

Nintendo Wii

1%

Nintendo DS

1%

Widać tu przede wszystkim wielkie zainteresowanie Switch, które w tej kategorii przebiło urządzenia mobilne oraz Xboksa One. Ponadto 46% respondentów stwierdziło, że nowa konsola Nintendo, łącząc zastosowania domowe i przenośne, doskonale wpasowuje się w potrzeby współczesnego rynku, a 39% sądzi, że platforma oferuje ciekawe rozwiązania, ale nie zmienią one branży. Raptem 2% uważa, że koncept stojący za Switch nie ma większego sensu, a 10% nie ma w tej kwestii żadnego zdania.

Ponadto 73% deweloperów wierzy, że Switch bez problemu przebije wyniki sprzedaży Wii U. Deweloperom, którzy mają już na koncie gry wydane na nową konsolę Nintendo zadano także pytanie, jak te wersje radzą sobie w porównaniu z wydaniami na inne platformy:

Brak danych (np. deweloper wydał grę tylko na Switch lub nie posiada pełnych wyników sprzedaży)

33%

Sprzedaż na Switch jest większa niż średnie wyniki z innych platform

28%

Sprzedaż na Switch jest porównywalna z innymi platformami

23%

Sprzedaż na Switch jest gorsza niż średnie wyniki z innych platform

16%

Inne ciekawe wyniki

Modele biznesowe w grze, nad którą obecnie pracują respondenci

Pomimo kontrowersji, wielu deweloperów nie zamierza rezygnować z lootboksów. - GDC 2018 - PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, a lootboksy nigdzie się nie wybierają - wiadomość - 2018-01-25
Pomimo kontrowersji, wielu deweloperów nie zamierza rezygnować z lootboksów.

Źródło przychodów:

Procent respondentów:

Sprzedaż gry w dystrybucji pudełkowej i cyfrowej

49%

Free-to-play

39%

Płatne dodatki z nową zawartością:

23%

Sklepik z wirtualnymi przedmiotami kupowanymi za prawdziwe pieniądze

22%

Wirtualna waluta kupowana za prawdziwe pieniądze

21%

Darmowe aktualizacje/DLC

20%

Reklamy

14%

Abonamenty

13%

Inne

12%

Lootboksy

11%

Najbardziej kontrowersyjnym tematem zeszłego roku były lootboksy, czyli skrzynki z losową zawartością. Pomimo krytyki ze strony graczy, ta metoda zarobku raczej szybko nie zniknie z rynku, gdyż 11% deweloperów przyznało, że to rozwiązanie pojawi się w grze, nad którą obecnie pracują.

  1. Oficjalna strona Game Developers Conference

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej