Fani przypominają słowa twórcy świata Dragon Age. Problemy BioWare i Veilguarda diagnozował już rok temu

David Gaider krytycznie wypowiadał się o BioWare na długo przed premierą Straży Zasłony. Co mogło pójść nie tak podczas tworzenia gry?

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Fani przypominają słowa twórcy świata Dragon Age. Problemy BioWare i Veilguarda diagnozował już rok temu, źródło grafiki: BioWare.
Fani przypominają słowa twórcy świata Dragon Age. Problemy BioWare i Veilguarda diagnozował już rok temu Źródło: BioWare.

UWAGA: TEKST ZAWIERA SPOILERY DO GRY DRAGON AGE: STRAŻ ZASŁONY

Droga do powstania Dragon Age: Straży Zasłony była długa i wyboista. Nie obyło się bez cięć kadr, ani nagłych zmian będących skutkiem przerzucenia się na tryb single-player – wszystko to sprawiło, że „czwórka” nie jest dokładnie tym, co BioWare zakładało w oryginalnych planach. Fani, choć rozumieją taką kolej rzeczy, nie mogą powstrzymać zawodu efektem końcowym, wspominając dawne słowa Davida Gaidera.

Jeden z oryginalnych twórców uniwersum Dragon Age’a już w zeszłym roku wypowiadał się na temat pogarszającego się stanu pisarstwa u BioWare. Jego słowa znajdują swoje odzwierciedlenie właśnie w Straży Zasłony.

Wszyscy myślą, że potrafią pisać?

Jeden z użytkowników redditowego forum przytoczył niedawno wypowiedzi Gaidera z maja 2023 roku, udostępnione na kilka miesięcy przed zwolnieniami wśród twórców Straży Zasłony. Dawny pracownik BioWare krytykował wówczas podejście firm do pisania scenariuszy, zakładając że każdemu zależy teraz na cięciu kosztów – i co za tym idzie, pisaniu jak najmniej.

Pisarstwo to jedna z tych dyscyplin, która pozostaje ciągle niedoceniana. To coś, co wszyscy myślą, że potrafią robić („Umiem napisać zdanie! Wiem, czym jest opowieść!”) i szczerze mówiąc, różnica między dobrym a złym tekstem z jakiegoś powodu pozostaje niezauważalna u wielu ludzi. Dlaczego więc mamy za to dużo płacić?

- David Gaider

Deweloper dodał w kolejnych tweetach, że BioWare zyskało swoją reputację właśnie dzięki dobrym historiom i postaciom, jednak zamiast podtrzymywać dobrą passę, studio woli po cichu postawić na ograniczenie pisarstwa. Zdaniem Gaidera, rosnącą niechęć do scenarzystów dało się odczuć jeszcze przed jego odejściem w 2016 roku.

W efekcie do tworzenia fabuły dopuszczano osoby bez odpowiedniego doświadczenia bądź cięto koszty, decydując się na upraszczanie scenariusza. Cytując słowa twórcy smoczego uniwersum, pisarzy należy wspierać – a także godnie wynagradzać.

„Szkoda mi pisarzy, których pracę wyrzucono do kosza”

Komentujący powyższy wpis fani przyznają, że David Gaider miał jak najbardziej rację, nawet jeśli jego wypowiedź powstawała na długo przed premierą Straży Zasłony. Negatywne efekty przedstawionego podejścia widzimy chociażby w fabule głównej – „czwórka” to swoisty retcon serii, o czym świadczy nikła ilość przeniesionych wyborów oraz doprowadzenie południowego Thedas do stanu, w którym dawne konsekwencje nie mają już znaczenia.

Porównuję Veilguarda do ostatnich sezonów Gry o tron. „Duże” momenty były spektakularne, ale opowieść pomiędzy nimi jest pozbawiona głębi i momentami dezorientująca przez porzucane lub pospiesznie wyjaśnione wątki.

Całość została ogołocona aż do kości, żeby BioWare mogło zbudować nowy świat po Inkwizycji i to mnie nie interesuje. Veilguard mnie zadowolił, ale nie uwielbiam go. Mam wrażenie, że BioWare jako firma zaliczyła niewielki progres, a nawet krok w tył.

- Rasthegor

Krytykowany jest także scenariusz, którego braki widać w dialogach towarzyszy. Rozmowy między nimi są zdaniem graczy uproszczone w porównaniu z poprzednimi częściami, a sytuacji nie poprawia zeszłoroczne zwolnienie pisarzy – w tym także Mary Kirby, która była odpowiedzialna za postacie Lucanisa i Varrica.

Mary Kirby opisała Lucanisa jako „źródło chaosu w ekipie” i „biseksualną porażkę”. Spójrzcie teraz na niego w grze… najwięcej emocji pokazuje przy robieniu kawy. A potem wybacza Illario lub wrzuca go za kraty, ku żalowi. Szkoda mi pisarzy, których pracę wyrzucono do kosza.

- imatotach

Tu nie chodzi nawet o zawartość, tylko o formę. Porównując słownictwo, Veilguard wygląda jak fanfiction napisane przez nastolatka. Zakładam, że jest to wymóg kierownictwa, by dopasować się do młodszej publiczności. Emmrichowi oberwało się nieco mniej, bo [młodzi] nie muszą się z nim „utożsamiać”.

- imatotach

Ostateczna forma Straży Zasłony to w dużej mierze konsekwencja ciągłych zmian i zmarnowanego czasu na elementy, których postanowiono nie wprowadzać (takich jak multiplayer). Gracze mają nadzieję, że BioWare nauczy się na swoich błędach i lepiej potraktuje powstającego Mass Effecta.

  • Różności
Podobało się?

1

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-11-17
17:57

2girls4horse Junior

😂

No i co w tym niby dziwnego? Opisaliście moje pierwsze przejście gry. ?? Nawet wymyło mi gale na plaży, ale duergarowie nie dali mi rady.
A kiedy mroczna elfka szturmowała gaj, już miałem pełne umocnienia.

Komentarz: 2girls4horse
2024-11-17
23:01

Jaq87 Centurion

Jaq87

Niestety, ale to prawda - scenariusz dialogów jest ckliwy, miałki i do bólu poprawny. Niby kategoria +17, ma się wrażenie, że pisane pod max 12.

Komentarz: Jaq87
2024-11-18
14:03

1Fuss Chorąży

No kto by kurde pomyślał że w grze z założenia fabularnej najgorszym elementem jest fabuła o dialogach nie wspominając.
Gra ma pegi 17 i skierowana do nastolatków i kto im te gry kupuje ????.
Ja swojej 12 letniej córce dałem gameplay do obejrzenia i stwierdziła że jest taki sobie i głupie mają postacie tak więc tego....

Komentarz: 1Fuss

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl