Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gramynawynos.pl 22 kwietnia 2020, 11:15

Epic Games ustępuje. Premiera Fortnite na Google Play

Gra Fortnite w końcu zadebiutowała w sklepie Google Play, po półtora roku dystrybucji poza tą platformą. To ustępstwo Epic Games jest efektem polityki Google, które ma znacząco utrudniać niezależną dystrybucję.

Epic Games ustępuje. Premiera Fortnite na Google Play - ilustracja #1
Po 18 miesiącach Fortnite przeprosiło się z Google Play.

Wojna Epic Games z „nieuczciwymi praktykami platform dystrybucji cyfrowej” (czytaj: marżą 30%) trwa od dawna i jak dotąd nie wydawało się, by szybko dobiegła końca. Tym bardziej może dziwić niezapowiedziany debiut Fortnite w Google Play po 18 miesiącach od premiery gry na Androidzie. Produkcja trafiła do sklepu dzisiaj i najwyraźniej jest to ustępstwo Epic Games, a nie Google. Dowodzi tego wczorajsze oświadczenie (via Polygon), w którym firma tłumaczy swoją decyzję utrudnieniami dla aplikacji niedostępnych w Google Play:

Po 18 miesiącach prowadzenia Fortnite na Androidzie poza Google Play doszliśmy do bardzo prostego wniosku: Google stawia oprogramowanie dostępne poza swoim sklepem na przegranej pozycji, stosując techniczne oraz biznesowe środki pokroju straszących wyskakujących okienek przy pobieraniu aplikacji i aktualizacji, restrykcyjnych umów z producentami i operatorami, opisywaniem przez dział PR firmy niezależnych programów jako malware oraz ostatnie działania pokroju Google Play Protect całkowicie blokujące oprogramowanie pochodzące spoza Google Play.

Epic Games wciąż ma nadzieję, że „w najbliższej przyszłości” Google zrewiduje swoją politykę. Firma nadal zamierza też rozpowszechniać Fortnite poza Google Play. Niemniej debiut popularnej produkcji w sklepie to wyraźne ustępstwo, zwłaszcza po dotychczasowych deklaracjach. Jeszcze w grudniu 2019 roku obie spółki twardo obstawiały przy swoich racjach, a Tim Sweeney – prezes Epic Games – otwarcie określał podejście Google jako „niesprawiedliwe”.

Oczywiście Epic Games nie podało, w jaki sposób przekonało się o rzekomym złowrogim wpływie Google na aplikacje dostępne poza sklepem spółki. Możemy jedynie zgadywać, że Fortnite zaczęło radzić sobie gorzej na Androidzie. Wskazywałby na to raport firmy SuperData na temat kondycji rynku gier w styczniu, według którego produkcja Epic Games zaliczyła wówczas najgorszy miesiąc od 2017 roku. Epic Games uznało tę i wcześniejsze analizy za „niemiarodajne”, mimo że Timowi Sweeneyowi zdarzało się powoływać na nie we wpisach na Twitterze.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej