To cud, że Dragon Age: Inkwizycja się udał - twórca wspomina słynne RPG
Według Marka Darraha, producenta Dragon Age: Inkwizycji i byłego pracownika BioWare, to cud, że gra okazała się sukcesem. Problemów przysparzał przede wszystkim jej silnik.

Od premiery Dragon Age: Inkwizycji, uważanej przez wielu za najlepszą część serii, minęło już osiem lat. Niepracujący już w BioWare producent gry, Mark Darrah, w jednym z nowszych filmów opublikowanych na jego kanale na YouTube wspominał proces powstawania tego tytułu. Co według niego poszło nie tak?
Problemy z Frostbite
Okazuje się, że jednym z głównych aspektów utrudniających pracę nad Inkwizycją był autorski silnik Electronic Arts, Frostbite. Kilka lat temu były główny menadżer BioWare, Aaryn Flynn, twierdził, że była to bardzo skomplikowana technologia, co przysparzało trudności w tworzeniu przede wszystkim Mass Effecta: Andromedy. Podobnie było też w przypadku trzeciej części Dragon Age.
Darrah zdradził, jak w ogóle doszło do podjęcia decyzji o tworzeniu na tym silniku. Electronic Arts tylko zachęciło BioWare do przeniesienia się na Frostbite. Jednakże mając oprócz tego do dyspozycji starsze Eclipse Engine (użyte w Dragon Age: Origins z 2009 roku), wybór wydawał się wtedy oczywisty. Niestety samo ogarnięcie silnika nie było już takie proste. Przez przystosowywanie się do Frostbite Inkwizycja aż do alfa-testów nie miała chociażby zaimplementowanej takiej podstawowej funkcji jak zapis gry.
Co ciekawe, narzędzia opracowane na potrzeby Inkwizycji nie zostały zaimplementowane do ME: Andromedy czy Anthem. Jak wiemy, swego rodzaju cud, jakim okazał się sukces trzeciej części Dragon Age (tytuł został chociażby uznany grą roku i grą RPG roku 2014 na gali The Game Awards), nie przełożył się na kolejne gry BioWare.
Inspiracja Skyrimem była błędem
Inny były pracownik BioWare, Mike Laidlaw, przyznał parę lat temu, że gdyby twórcy DA:I widzieli wcześniej Wiedźmina 3, świat w ich produkcji nie byłby tak zauważalnie pusty. Darrah stwierdził zaś w swoim materiale, że zdecydowano się na stworzenie większej gry głównie przez zainspirowanie się Skyrimem. Twórcy zbyt późno przekonali się o tym, że ilość wcale nie idzie w parze z jakością.
Miejmy nadzieję, że BioWare nauczyło się na własnych błędach i czwarta część serii Dragon Age będzie chociażby lepiej wykorzystywała silnik Frostbite.

Dragon Age: Inkwizycja
Dragon Age: Inquisition
Data wydania: 18 listopada 2014
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- BioWare
- EA / Electronic Arts
- Dragon Age (marka)
- Frostbite
- gry RPG
- Mark Darrah
- PC
- X360
- PS3
- PS4
- XONE
Komentarze czytelników
enrique Generał

To wyście i Wam podobni w tych swoich redakcyjnych notach zrobili z tej gry nie wiadomo co, a tak naprawdę Inkwizycja to od początku był totalny średniak zapchany kiepską zawartością rodem z MMO na ogromnych mapach. Już pominę fakt że na gameplay'u zaprezentowanym rok przed wydaniem gry było mnóstwo rozwiązań które magicznie wyparowały w dniu premiery gry a BioWare jakoś tak zapomniało o tym wspomnieć.
Jeden jedyny raz udało mi się tą grę ukończyć w całości (przy drugiej próbie odpadłem na etapie Hinterlands), podczas gdy DAO i DA2 ukończyłem po kilka razy.
Crod4312 Legend

Udał? Może była ok grą ale nie potrafiłem jej skończyć. Origins i 2 skończyłem po 2 razy bo to rewelacyjne i świetnie skondensowane gry RPG, a Inkwizycja mimo ładnego świata, fajnej grafiki, ciekawej fabuły (przynajmniej z początku tak się wydaje) to po kilku godzinach wieje taką nudą, nic się nie dzieje. Chodzisz jak w jakimś tępym MMO (bez obrazy) robisz jakiś bzdety, walisz mobów i po paru godzinach zapominasz w co grasz i co masz robić. To jest gra, która została spartolona na etapie projektu. Mam nadzieję, że DA4 będzie inną grą bo to uniwersum zasługuje na coś więcej.
Iselor Senator

Dragon Age Origins to świetny cRPG, za to dwójka była tak wielkim kupsztolem, że na Inkwizycję nie spojrzałem, ale kumpel mówi że lepsze od dwójki i można zagrać ale bez rewelacji.
Arturo1973 Konsul
Mi osobiście w Dragon Age Inquisition grało się o wiele, wiele lepiej niż w Skyrima.
kojirohyuga Konsul
nie uwazam tej gry i uwazac nie bede za single mmo bo to tylko trolle tak robią.
Gierka nie jest wybitna ale jest dobra+ lecz minusy glownie ktore ma sa z powodu silnika. I to ze robia kolejna czesc na tym silniku to bedzie loteria pozyjemy zobaczymy :D
A najlepsza czesc? Origins wszystko w tej gierce jak wyszla bylo perfekcyjne.
Obecnie? dalej jest to bardzo dobra gra z bardzo dobrym przedluzajacym serio rozgrywke dodatkiem na poziomie i jest najlepsza częscią.