To cud, że Dragon Age: Inkwizycja się udał - twórca wspomina słynne RPG

Według Marka Darraha, producenta Dragon Age: Inkwizycji i byłego pracownika BioWare, to cud, że gra okazała się sukcesem. Problemów przysparzał przede wszystkim jej silnik.

Zuzanna Domeradzka

To cud, że Dragon Age: Inkwizycja się udał - twórca wspomina słynne RPG, źródło grafiki: store.steampowered.com.
To cud, że Dragon Age: Inkwizycja się udał - twórca wspomina słynne RPG Źródło: store.steampowered.com.

Od premiery Dragon Age: Inkwizycji, uważanej przez wielu za najlepszą część serii, minęło już osiem lat. Niepracujący już w BioWare producent gry, Mark Darrah, w jednym z nowszych filmów opublikowanych na jego kanale na YouTube wspominał proces powstawania tego tytułu. Co według niego poszło nie tak?

Problemy z Frostbite

Okazuje się, że jednym z głównych aspektów utrudniających pracę nad Inkwizycją był autorski silnik Electronic Arts, Frostbite. Kilka lat temu były główny menadżer BioWare, Aaryn Flynn, twierdził, że była to bardzo skomplikowana technologia, co przysparzało trudności w tworzeniu przede wszystkim Mass Effecta: Andromedy. Podobnie było też w przypadku trzeciej części Dragon Age.

Darrah zdradził, jak w ogóle doszło do podjęcia decyzji o tworzeniu na tym silniku. Electronic Arts tylko zachęciło BioWare do przeniesienia się na Frostbite. Jednakże mając oprócz tego do dyspozycji starsze Eclipse Engine (użyte w Dragon Age: Origins z 2009 roku), wybór wydawał się wtedy oczywisty. Niestety samo ogarnięcie silnika nie było już takie proste. Przez przystosowywanie się do Frostbite Inkwizycja aż do alfa-testów nie miała chociażby zaimplementowanej takiej podstawowej funkcji jak zapis gry.

Co ciekawe, narzędzia opracowane na potrzeby Inkwizycji nie zostały zaimplementowane do ME: Andromedy czy Anthem. Jak wiemy, swego rodzaju cud, jakim okazał się sukces trzeciej części Dragon Age (tytuł został chociażby uznany grą roku i grą RPG roku 2014 na gali The Game Awards), nie przełożył się na kolejne gry BioWare.

Inspiracja Skyrimem była błędem

Inny były pracownik BioWare, Mike Laidlaw, przyznał parę lat temu, że gdyby twórcy DA:I widzieli wcześniej Wiedźmina 3, świat w ich produkcji nie byłby tak zauważalnie pusty. Darrah stwierdził zaś w swoim materiale, że zdecydowano się na stworzenie większej gry głównie przez zainspirowanie się Skyrimem. Twórcy zbyt późno przekonali się o tym, że ilość wcale nie idzie w parze z jakością.

Miejmy nadzieję, że BioWare nauczyło się na własnych błędach i czwarta część serii Dragon Age będzie chociażby lepiej wykorzystywała silnik Frostbite.

  1. BioWare – oficjalna strona studia
Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inkwizycja

Dragon Age: Inquisition

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 18 listopada 2014

Informacje o Grze
6.9

GRYOnline

7.6

Gracze

7.6

Steam

8.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

10

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2022-11-12
10:24

enrique Generał

enrique

To wyście i Wam podobni w tych swoich redakcyjnych notach zrobili z tej gry nie wiadomo co, a tak naprawdę Inkwizycja to od początku był totalny średniak zapchany kiepską zawartością rodem z MMO na ogromnych mapach. Już pominę fakt że na gameplay'u zaprezentowanym rok przed wydaniem gry było mnóstwo rozwiązań które magicznie wyparowały w dniu premiery gry a BioWare jakoś tak zapomniało o tym wspomnieć.
Jeden jedyny raz udało mi się tą grę ukończyć w całości (przy drugiej próbie odpadłem na etapie Hinterlands), podczas gdy DAO i DA2 ukończyłem po kilka razy.

Komentarz: enrique
2022-11-12
10:59

Crod4312 Legend

Crod4312

Udał? Może była ok grą ale nie potrafiłem jej skończyć. Origins i 2 skończyłem po 2 razy bo to rewelacyjne i świetnie skondensowane gry RPG, a Inkwizycja mimo ładnego świata, fajnej grafiki, ciekawej fabuły (przynajmniej z początku tak się wydaje) to po kilku godzinach wieje taką nudą, nic się nie dzieje. Chodzisz jak w jakimś tępym MMO (bez obrazy) robisz jakiś bzdety, walisz mobów i po paru godzinach zapominasz w co grasz i co masz robić. To jest gra, która została spartolona na etapie projektu. Mam nadzieję, że DA4 będzie inną grą bo to uniwersum zasługuje na coś więcej.

Komentarz: Crod4312
2022-11-12
13:22

Iselor Senator

Iselor

Dragon Age Origins to świetny cRPG, za to dwójka była tak wielkim kupsztolem, że na Inkwizycję nie spojrzałem, ale kumpel mówi że lepsze od dwójki i można zagrać ale bez rewelacji.

Komentarz: Iselor
2022-11-15
10:49

Arturo1973 Konsul

Mi osobiście w Dragon Age Inquisition grało się o wiele, wiele lepiej niż w Skyrima.

Komentarz: Arturo1973
2023-01-11
18:51

kojirohyuga Konsul

nie uwazam tej gry i uwazac nie bede za single mmo bo to tylko trolle tak robią.
Gierka nie jest wybitna ale jest dobra+ lecz minusy glownie ktore ma sa z powodu silnika. I to ze robia kolejna czesc na tym silniku to bedzie loteria pozyjemy zobaczymy :D

A najlepsza czesc? Origins wszystko w tej gierce jak wyszla bylo perfekcyjne.
Obecnie? dalej jest to bardzo dobra gra z bardzo dobrym przedluzajacym serio rozgrywke dodatkiem na poziomie i jest najlepsza częscią.

Komentarz: kojirohyuga

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl