„Czy tak właśnie traktuje się rodzinę?”. Twórcy najgorszej gry 2025 roku ostro krytykują „prawdziwych winnych” porażki MindsEye, zarzucając im wielkie okropności

Wielu byłych i obecnych pracowników studia Build A Rocket Boy podpisało otwarty list, oskarżający kierownictwo firmy m.in. o fatalne warunki pracy i przymusowy crunch przy produkcji MindsEye.

Kamil Kleszyk

Komentarze

„Czy tak właśnie traktuje się rodzinę?”. Twórcy najgorszej gry 2025 roku ostro krytykują „prawdziwych winnych” porażki MindsEye, zarzucając im wielkie okropności, źródło grafiki: IO Interactive.
„Czy tak właśnie traktuje się rodzinę?”. Twórcy najgorszej gry 2025 roku ostro krytykują „prawdziwych winnych” porażki MindsEye, zarzucając im wielkie okropności Źródło: IO Interactive.

Ponad 90 obecnych i byłych pracowników studia Build A Rocket Boy, twórców nieudanego MindsEye, podpisało otwarty list, oskarżający kierownictwo firmy o fatalne warunki pracy, brak komunikacji i bezprawne zwolnienia. Pismo zostało opublikowane przy wsparciu Game Workers Branch of the Independent Workers of Great Britain (IWGB) – brytyjskiego związku zawodowego zrzeszającego twórców gier.

Katastrofalny debiut i masowe zwolnienia

Build A Rocket Boy, założone przez byłego producenta serii Grand Theft Auto, Lesliego Benziesa, wypuściło w czerwcu swoją pierwsze dzieło – MindsEye, reklamowane jako wysokobudżetowa gra akcji z otwartym światem i fundament dla metawersum Everything.

Premiera okazała się jednak katastrofą. Tytuł spotkał się z miażdżącą krytyką ze strony graczy, recenzentów i streamerów. Krótko po premierze studio ogłosiło masowe zwolnienia, które – według związku IWGB – objęły 250–300 osób.

„Brak szacunku i złe traktowanie personelu”

W omawianym liście, podpisanym w sumie przez 93 osoby, w tym obecnych pracowników, autorzy zarzucają kierownictwu Build A Rocket Boy – nie pomijając Benziesa oraz drugiego prezesa, Marka Gerharda – „brak szacunku i złe traktowanie personelu”.

Pracownicy opisują chaotyczny proces redukcji etatów, błędne informacje o wypowiedzeniach i nieprawidłowe ich okresy. Według listu, część osób została oceniona przez niewłaściwe zespoły, co mogło doprowadzić do bezprawnych zwolnień.

Pracownicy otrzymywali błędne informacje, wręczano im wypowiedzenia z niewłaściwym okresem i przydzielano je do niewłaściwych zespołów, przez co ich wyniki były oceniane przez niewłaściwe osoby. Te i inne błędy potencjalnie doprowadziły do bezprawnego zwolnienia kilkudziesięciu pracowników – czytamy w oświadczeniu.

Przymusowy crunch i brak komunikacji

Sygnatariusze pisma opisują cztery miesiące poprzedzające premierę gry jako „nieznośny zakres nadgodzin”. Kierownictwo miało wprowadzić obowiązkowe osiem godzin pracy ponad normę tygodniowo dla wszystkich zatrudnionych.

Choć pracownicy otrzymywali w zamian czas wolny (7 godzin za każde 8 przepracowanych), wielu z nich nie mogło z niego skorzystać ze względu na „ciągłe prośby o dodatkowe zadania wysokiego priorytetu”.

Autorzy listu zarzucają też zarządowi brak przejrzystości i komunikacji. „Informacje były rzadkie i niejasne, a decyzje dotyczące pracy podejmowano bez konsultacji z zespołami” – piszą.

„Czy tak traktuje się rodzinę?”

W swoim wystąpieniu pracownicy żądają:

  1. publicznych przeprosin i odpowiedniego odszkodowania dla zwolnionych;
  2. możliwości dla osób z wypowiedzeniem, by wybrały między dokończeniem okresu pracy a wypłatą ekwiwalentu;
  3. uznania IWGB jako oficjalnego związku zawodowego;
  4. zobowiązania kierownictwa do korzystania z zewnętrznych, profesjonalnych firm przy przyszłych procesach redukcji zatrudnienia.

Marku Gerhardzie i Leslie Benziesie, często nazywacie swoich pracowników „rodziną”. Ale pytamy – czy tak właśnie traktuje się rodzinę? – kończą sygnatariusze.

Związki zapowiadają pozwy

Związek IWGB poinformował w serwisie X, że jego członkowie składają pozwy przeciwko Build A Rocket Boy. Ponadto przedstawiciele kolektywu ocenili sytuację jako przykład „normalizacji pogardy milionerów wobec własnych pracowników”.

Żałosna sytuacja finansowa, w jakiej obecnie znajduje się studio, nie jest wynikiem działania sił zewnętrznych ani sabotażystów; jest to jednoznaczny skutek złego zarządzania, wysokiego poziomu niekompetencji i jawnej pogardy. Wina leży niezmiennie po stronie osób sprawujących władzę – stwierdził rzecznik prasowy związku, Scott Alsworth.

Przypomnijmy, że wcześniej Benzies sugerował, że problemy MindsEye wynikają z sabotażu wewnętrznego i zewnętrznego.

Jeden z byłych deweloperów BARB, Ben Newbon, podsumował sytuację słowami:

Bezduszność kierownictwa wobec pracowników Build A Rocket Boy jest naprawdę okropna. Jeszcze przed katastrofalną premierą MindsEye pracownicy przez wiele miesięcy cierpieli z powodu nadmiernego obciążenia pracą, co doprowadziło do strasznych chorób psychicznych, a nawet fizycznych, wykraczających poza typowe, powszechne wypalenie zawodowe. Kierownictwo studia postanowiło nie brać odpowiedzialności za porażkę gry i zamiast tego obwiniło sabotażystów, jakby to poszczególni pracownicy lub influencerzy internetowi mogli być jej przyczyną. Arogancja kierownictwa, które wierzy, że może bezkarnie działać podczas rozwoju gry i późniejszych zwolnień, skłoniła mnie i wielu byłych oraz obecnych pracowników do zajęcia stanowiska.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
6.4

GRYOnline

3.2

Gracze

4.0

Steam

3.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Kamil Kleszyk

Autor: Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

Nowy serialowy thriller właśnie zadebiutował na Apple TV+. 2 odcinki intrygującego kryminału już dostępne

Następny
Nowy serialowy thriller właśnie zadebiutował na Apple TV+. 2 odcinki intrygującego kryminału już dostępne

Złoty status wyczekiwanego RPG science fiction. The Outer Worlds 2 ma zaoferować niemal nieskrępowane możliwości eksploracji kosmicznego świata

Poprzedni
Złoty status wyczekiwanego RPG science fiction. The Outer Worlds 2 ma zaoferować niemal nieskrępowane możliwości eksploracji kosmicznego świata

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl