Clash 2, kontynuacja klasycznej strategii turowej, debiutuje we wczesnym dostępie na Steamie

Dwadzieścia cztery lata po premierze pierwszej części cyklu Clash powraca. Clash 2, kontynuacja klasycznej strategii turowej, zabierze nas do świata fantasy i pozwoli stoczyć walki między Czystowiercami oraz Starowiercami.

Marcin Nic

Clash 2, kontynuacja klasycznej strategii turowej, debiutuje we wczesnym dostępie na Steamie, źródło grafiki: Prime Bit Games.
Clash 2, kontynuacja klasycznej strategii turowej, debiutuje we wczesnym dostępie na Steamie Źródło: Prime Bit Games.

Dzisiaj swoją premierę we wczesnym dostępie w serwisie Steam ma polska strategia Clash II, kontynuacja klasycznej produkcji z lat 90. ubiegłego wieku. Przesiąknięty magią świat jest gotowy na walkę dwóch zwaśnionych stron konfliktu, a tylko od graczy zależy, kto wyjdzie z tego starcia zwycięsko.

Przypomnijmy, że pierwotnie Clash II miało oficjalnie zadebiutować 7 kwietnia bieżącego roku. Tak się jednak nie stało, a premiera została przesunięta. Fani czekający na najnowszy tytuł studia Prime Bit Games musieli uzbroić się w cierpliwość. Jednak dzisiaj oczekiwanie się zakończyło, a gracze mogą zapoznać się z kontynuacją klasycznej strategii turowej z 1998 roku.

Clash II wyceniono na 99,99 złotych, ale dopóki tytuł dostępny jest w programie wczesnego dostępu, możemy nabyć go z 20-procentową zniżką. Na tę chwilę gra dostępna jest wyłącznie na komputerach osobistych. W przyszłości planowana jest również konsolowa edycja gry. Najnowszy tytuł studia Prime Bit Games dostępny jest w następujących sklepach:

  1. Steam
  2. GOG
  3. Prime Bit Store

Wymagania sprzętowe Clash 2

  1. Procesor: Intel Core i5-4590 3.3 GHz
  2. Pamięć RAM: 8 GB
  3. Karta graficzna: GeForce GTX 1050 lub lepsza
  4. Miejsce na dysku: 10 GB
  5. System operacyjny: Windows w wersji 64-bitowej

O czym opowiada Clash II?

Sequel strategii turowej zabierze graczy do mrocznego świata, w którym od lat toczą się boje pomiędzy dwoma zwaśnionymi frakcjami – Czystowiercami oraz Starowiercami. Historia w Clash II dzieje się kilkadziesiąt lat po wydarzeniach z pierwszej części. Podobnie jak wtedy, tak i teraz źródłem zapalnym konfliktu jest wiara, a mianowicie próba zmuszenia rdzennych mieszkańców kontynentu do przyjęcia jednego wszechmogącego Boga.

Dlatego też w kampanii Starowierców zadaniem gracza będzie pokierowanie buntem przeciwko najeźdźcom, którzy chcą jeszcze bardziej rozszerzyć swoje wpływy na kontynencie Karkhan. Do naszej dyspozycji oddana zostanie między innymi magia, która będzie pomocna w osiągnięciu celu. Kampania czczących naturę Starowierców koncentruje się na kobiecie, która otrzymuje od swoich Bogów misję zjednoczenia skłóconych plemion.

Jeśli zaś chodzi o rozgrywkę fabularną Czystowierców, to gracze wcielą się w bohatera, który stara się odzyskać królestwo z rąk Willhelma, który utracił przychylność Świątobliwego. Frakcja ta jest zdecydowanie bardziej rozwinięta technologicznie, jednak kosztem braku magii, która jest uznawana za świętokradztwo i sprzeczność z zasadami głoszonymi przez Jedynego Boga.

Jak wygląda rozgrywka w Clash II?

Podobnie jak Clash, druga część jest strategią turową nastawioną głównie na toczenie bitew z przeciwnikiem, eksplorację oraz zarządzeniem królestwem. Zabawa polega na kierowaniu wojownikami na polu bitwy i toczeniu walk z przeciwnikami. Zwycięstwo osiągane jest poprzez realizację celów założonych przed daną misją.

Aby tego dokonać, niezbędne będzie toczenie pojedynków z wrogimi armiami w systemie walki turowej. Ułatwić może to odpowiednie wykorzystanie terenu, a także specjalnych mechanik kierowanych przez gracza jednostek.

Duży wpływ na grę będzie miało również opracowywanie odpowiednich technologii oraz ulepszeń jednostek. Dzięki temu zyskają one dodatkowe umiejętności, stając się mocniejszymi w boju. Warto wspomnieć, że po wygranych potyczkach jednostki zdobywają cenne doświadczenie, dzięki któremu są silniejsze.

Clash 2, kontynuacja klasycznej strategii turowej, debiutuje we wczesnym dostępie na Steamie - ilustracja #1
Źródło fot.: Prime Bit Games

Większość kierowanych przez gracza postaci wzorowana jest na prawdziwych jednostkach, które można znać z podręczników do historii. Na swojej drodze można również spotkać wyciągnięte wprost z fantasy kreatury, takie jak gobliny czy też trolle. Nie zabraknie także możliwości skonfrontowania się z bardziej realistycznymi stworzeniami, dlatego też w Clash II pojawią się także niedźwiedzie i wilki.

Bardzo ważne w kontekście rozgrywki będzie złoto, które trzeba dostarczać z kopalń do miasta oraz budynków szkoleniowych rozrzuconych na całej mapie. Warto jednak zastanowić się nad bezpieczeństwem transportów, które w każdej chwili mogą zostać przejęte przez nieprzyjaciela.

Clash II początkiem renesansu strategii turowych?

Trzeba przyznać, że w obecnych czasach strategie turowe należą do bardzo niszowych produkcji. W czasach premiery pierwszej części gatunek ten był o wiele lepiej reprezentowany. Wszak pod koniec XX wieku na ekranach graczy na całym świecie królowały takie tytuły, jak Age of Wonders czy przede wszystkim Heroes of Might and Magic III.

Wydaje się jednak, że twórcy powoli coraz chętniej sięgają po ten gatunek. W tym roku pojawiły się między innymi Total War: Warhammer III oraz Old World. W kolejnych miesiącach czeka nas jeszcze premiera Marvel’s Midnight Suns. Dzisiejszy debiut Clash II pokazuje, że strategie turowe jeszcze nie umierają, a ich koniec nie nastapi zbyt szybko.

Tekst powstał we współpracy z firmą Prime Bit Games, producentem gry Clash II.

Clash II

Clash II

PC
po premierze

Data wydania: 15 lutego 2024

Informacje o Grze
6.1

Gracze

6.8

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

14

Marcin Nic

Autor: Marcin Nic

Przygodę z pisaniem zaczął na nieistniejącym już Mobilnym Świecie. Następnie tułał się po różnych serwisach technologicznych. Chociaż nie jest typowym graczem, a na jego komputerze znajduje się tylko Football Manager, w końcu wylądował w GRYOnline.pl. Nie ma dnia, w którym nie oglądałby recenzji nowych smartfonów, dlatego początkowo pisał o wszelkiego rodzaju technologii. Z czasem jednak przeniósł swoje zainteresowania bardziej w kierunku kinematografii. Miłośnik NBA, który uważa, że Michael Jordan jest lepszy od LeBrona Jamesa, a koszykówka z lat 90-tych była przyjemniejsza dla oka.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2022-10-28
16:11

Brodie Junior

A więc COH3 będzie jednak strategią turową! Czemu tak długo twierdziliście inaczej? Jak to miło czytać newsy z wiarygodnego źródła...

Komentarz: Brodie
2022-10-28
17:35

zanonimizowany1353630 Konsul

Od kiedy Total War jest grą turową? Tam chyba dosłownie w czasie rzeczywistym toczą się walki.

A turówek wychodzi sporo całkiem, niedawno Lost Eidolons, wcześniej Król Artur czy Hard West 2. Gier z gatunku jest sporo, ale żadna z nich jakiejś specjalnej popularności nie zyskuje, to jest po prostu nisza, która sobie istnieje i z zazdrością spogląda na popularność chociażby survivali.

Komentarz: zanonimizowany1353630
2022-11-03
12:51

wodnym Junior

Ładna ściema z recenzjami na Steam:
- Ada (z Rzeszowa, ma w znajomych kamilos1946, używa Spacewar czyli aplikacji Steamworks dla devów)
- kamilos1946 (z Rzeszowa, ma w znajomych Ada, używa Spacewar czyli aplikacji Steamworks dla devów)
- wrobelbartosz (jedna gra na koncie, jedna recenzja, konto na 1 poziomie)
- Zerven (nowe konto, jedna recenzja, jedna odznaka)
- mkotula20 (cztery recenzje, wszystkie gier Prime Bit Games S.A.)
- poli79 (nowe konto z września tego roku
- micholv (ma w znajomych Ghostmasters i Prime Bit Games)
- Ghostmasters (ma w znajomych micholv i Prime Bit Games)
- yuma.hamada (jedna recenzja, jeden znajomy z Rzeszowa i jest to kamilos1946)
- Krygo (znajomi z Rzeszowa na liście znajomych)

Komentarz: wodnym
2022-11-03
17:54

zanonimizowany1367084 Pretorianin

Bitwy są strasznie drętwe, żeby nie powiedzieć, że mdłe. Posiadam Early Access w związku z kupnem preordera i trochę sobie już potestowałem demko swego czasu.

Poprawa animacji ruchu jednostek podczas walki i dodanie brutalności (dodanie krwi) mogło by poprawić sytuację, póki co walki w ogóle nie sprawiają satysfakcji. Moim zdaniem brutalność była jedną z cech rozpoznawczych pierwszej części- nadawała jej mrocznego klimatu.

Jedynka-Jak bitwy tam wyglądały? -->

Trzeba przyznać, że w porównaniu do dwójki sprawiały całkiem niezłą frajdę- dźwięki uderzeń metalu o metal, okrzyki obrywających/ginących żołnierzy, zostająca mokra plama po wrogu (dosłownie, tutaj może akurat przesadzono w drugą stronę...)

Tak czy inaczej bardzo kibicuję twórcom, by zrobili z tego jak najbardziej udaną grę.

Komentarz: zanonimizowany1367084

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl