Android coraz mniej atrakcyjny dla młodych ludzi, to może być problem dla platformy
Nastolatki w USA coraz częściej wybierają iPhone'a, zamiast smartfony z Androidem. Urządzenia Apple zdecydowanie triumfują w tej grupie wiekowej.

We wrześniu 2022 roku po raz pierwszy smartfony z systemem iOS prześcignęły pod względem popularności urządzenia na Androidzie. Rzecz jasna mowa tutaj jest o rynku USA. Ale warto omówić to zjawisko, gdyż podobne procesy zachodzą także w innych częściach globu. W szczególności nastolatkom powinniśmy poświęcić parę chwil, gdyż to właśnie w tej grupie waży się przyszły los systemu Google.
Android w odwrocie
W Stanach Zjednoczonych w 2021 roku rynkowy udział iPhone wyniósł 74 procent wśród osób w wieku 18 – 24 lat. To oznacza, że w kręgu najmłodszych użytkowników smartfonów można już mówić o niechęci do Androida. Z jakichś powodów nastolatkowie wolą wybrać nawet starszego, używanego iPhone’a, niż coś tańszego z systemem Google.
Smartfony z Androidem przestały być atrakcyjne dla młodych i można wymienić co najmniej kilka prawdopodobnych powodów. U nas być może ta aplikacja nie jest zbyt popularna ale w USA iMessage jest bardzo rozpowszechnione. Komunikator Apple wiedzie prym i młodzi chcą pozostać na platformie, w której znajdują się już ich znajomi, bądź nawet rodzice.
Obecni nastolatkowie to pierwsze pokolenie, którego rodzice w większości też używają smartfonów i w przypadku USA w większości są to urządzenia z logiem nadgryzionego jabłka. W dzieciństwie często obcują oni z iPadami, a jeśli nawet ktoś kupił im jakiś tani tablet, to nie wynoszą z niego pozytywnych wrażeń. Niewysoka cena często wiąże się ze słabą wydajnością i mało komfortowym działaniem. Logiczne jest zatem, że po kilku latach wolą przesiąść się na urządzenie którego ekosystem już znają, bądź po prostu szukają lepszej jakości.

Nie bez wpływu jest też marketing i reklamy. Tutaj w przypadku Samsunga i HTC bywa bardzo różnie, nie zawsze te materiały są wystarczająco ciekawe i cool dla młodych. Apple w dziedzinie promocji radzi sobie znacznie lepiej – zatrudnia znane nastolatkom gwiazdy, które promują jego produkty. Dlatego młodzi wybierają iOS, bo na przykład ich idol pokazał się kilka razy z iPhone’m w telewizji.
Młode pokolenie jest też znacznie bardziej świadome zagadnień związanych ze środowiskiem. Apple potrafi promować ekologiczne podejście znacznie skuteczniej, niż inne firmy. „Zeroemisyjne” hasła związane na przykład z Apple Watch, jakkolwiek odrobinę przesadzone, dzięki zatrudnieniu ważnych osób w reklamie trafiają do nastolatków. Konkurencja także często stawia na ekologię, jednak w sposób być może mniej jasny i zrozumiały, a przez to nieskuteczny.
Co może zrobić Android?
Wysoka popularność smartfonów Apple wśród nastolatków to czerwone światło alarmowe dla Google. Gdy wejdą oni w dorosłość, mogą bardzo niechętnie podchodzić do kwestii przesiadki na Androida. Podmioty odpowiedzialne za rozwijanie systemu powinny teraz solidnie „odrobić lekcje”, aby wzbudzić zainteresowanie młodych osób. Tutaj nie ma miejsca na błąd, ponieważ właśnie wyrasta „pokolenie Apple”.
Być może młodych może przyciągnąć wysoki stopień personalizacji urządzeń, tak jak to było w przypadku starszych smartfonów Motoroli (Motorola Maker). Nastolatkowie lubią się wyróżniać, więc dla nich duże znaczenie będzie miała możliwość dobierania obudów lub innych elementów związanych ze swoim smartfonem. Także dowolne zmiany w GUI Androida mogą być pozytywnie odebrane.
Dobrym kierunkiem jest rozwijanie urządzeń rozkładanych, takich jak Galaxy Z Flip 5. Wyraźnie widoczne i namacalne dla młodych są korzyści płynące z takiej budowy smartfonów. Dopóki jest to ważna karta przetargowa, warto ją rozgrywać w konkurencji z Apple. Łatwo wyobrazić sobie świat, w którym urządzenia z klapką zaczynają zdobywać wybraną grupę młodszych odbiorców.
Być może sposobem jest też przedstawienie Apple w niekorzystnym świetle, tak jak Facebook dla młodych stał się mało interesującym miejscem, gdzie przebywają głównie ich rodzice i starsze osoby (przeciwko którym zdarza im się buntować). Przemyślane i precyzyjne kampanie mogą sprowokować podobny efekt w przypadku firmy z logo nadgryzionego jabłuszka. Niestety w tym przypadku wiele rzeczy może pójść nie tak, jak powinno. Jest wiele dróg którymi może teraz podążyć Android, a to którą wybierze będzie miało wpływ na jego popularność wśród młodych.
Najlepsze smartfony kupisz na Allegro
Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!
Więcej:Polacy przenoszą numery częściej. Dwaj operatorzy największymi beneficjentami