Activision po kryjomu eksperymentowało na połowie graczy Call of Duty: Modern Warfare 3. Celem było potwierdzenie tego, co od dawna wydawało się oczywiste

Firma Activision opublikowała rozległy dokument opisujący znaczenie umiejętności podczas matchmakingu. Wynika z niego, że bez tzw. SBMM gracze częściej zniechęcają się do gry.

Marcin Bukowski

Activision po kryjomu eksperymentowało na połowie graczy Call of Duty: Modern Warfare 3. Celem było potwierdzenie tego, co od dawna wydawało się oczywiste, źródło grafiki: Activision Blizzard..
Activision po kryjomu eksperymentowało na połowie graczy Call of Duty: Modern Warfare 3. Celem było potwierdzenie tego, co od dawna wydawało się oczywiste Źródło: Activision Blizzard..

Podstawą zbalansowanej rozgrywki w kompetytywnych grach sieciowych jest odpowiedni dobór przeciwników. Najczęściej odbywa się on na podstawie posiadanych przez graczy umiejętności, a system ten określa się jako SBMM (ang. skill based matchmaking). Oczywiście istnieją gry, które z niego nie korzystają, jak na przykład wydane niedawno XDefiant, ale generalnie obecny jest on w większości tego typu produkcji, w tym w serii Call of Duty, co nie wszystkim się podoba.

Przeciwnicy SBMM uważają, że system ten sprawia, iż każdy mecz jest wyrównany, przez co aby wygrać, trzeba się mocno postarać. Część osób gra zaś tylko dla zabawy i okazjonalnie, co sprawia, że nie chcą one wylewać z siebie siódmych potów oraz wierzą, iż przez losowe dobieranie graczy doświadczenie byłoby znacznie przyjemniejsze.

Eksperyment Activision

Activision w styczniu ujawniło, na jakiej podstawie działa matchmaking i okazało się, że głównych czynników jest aż 8, a najważniejsze są jakość połączenia oraz czas dopasowania. Teraz studio opublikowało pokaźnych rozmiarów dokument (25 stron!) zatytułowany „rola umiejętności w matchmakingu”, z którego dowiadujemy się o ciekawym eksperymencie przeprowadzonym na początku roku w Modern Warfare III.

Okazuje się bowiem, iż w tym okresie Activision po kryjomu zredukowało istotność równowagi umiejętności podczas dobierania graczy dla 50% społeczności z Ameryki Północnej.

Wynik eksperymentu raczej nie powinien być zaskakujący – ponad 90% osób, które nieświadomie testowały wspomniany matchmaking, rzadziej grało w Call of Duty, a 10% najlepszych graczy nie odczuło zmiany. Jest to więc dowód na to, że SBMM ma pozytywny wpływ na przyjemność płynącą z rozgrywki. Losowe dobieranie jest korzystne jedynie dla najlepszych, a wśród przeciętnych graczy wywołuje frustracje i powoduje porzucanie gry.

Odkryliśmy, że równoważenie umiejętności z innymi czynnikami matchmakingu w sposób wymierny zwiększa stopień, w jakim większość graczy gra i cieszy się z Call of Duty. Kiedy w matchmakingu istotne są umiejętności, 80–90% graczy doświadcza lepszego rozmieszczenia na koniec meczu, dłużej zostaje z grą i rzadziej opuszcza rozgrywkę.

Cały artykuł znacząco poszerza ten temat, więc jeśli jesteście ciekawi bardziej szczegółowych danych (możecie się na przykład dowiedzieć, w jaki sposób wyliczane są „umiejętności” gracza), to polecam do niego zajrzeć. Wniosek jest jednak taki, że bez SBMM sieciowe strzelanki nie wciągałyby nas na tak długo i nie sprawiałyby, że po każdym meczu mamy ochotę rozegrać kolejny.

Call of Duty: Modern Warfare III

Call of Duty: Modern Warfare III

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 10 listopada 2023

Informacje o Grze
5.4

GRYOnline

4.4

Gracze

10

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

1

Marcin Bukowski

Autor: Marcin Bukowski

Absolwent Elektroniki i Telekomunikacji na Politechnice Gdańskiej, który postanowił poświęcić swoje życie grom wideo. W czasach dzieciństwa gubił się w Górniczej Dolinie oraz „wbijał golda” w League of Legends. Dwadzieścia lat później gry nadal bawią go tak samo. Dziś za ulubione tytuły uważa Persony oraz produkcje typu soulslike od From Software. Stroni od konsol, a wyjątkowe miejsce w jego sercu zajmuje PC. Po godzinach hobbystycznie działa jako tłumacz, tworzy swoją pierwszą grę bądź spędza czas na oglądaniu filmów i seriali (głównie tych animowanych).

Grzegorz Styczeń stanął w obronie artystki pracującej przy Manor Lords. „Nie ma mowy, aby AI wygenerowało taką jakość. Nie ma potrzeby obrażać Beaty”

Następny
Grzegorz Styczeń stanął w obronie artystki pracującej przy Manor Lords. „Nie ma mowy, aby AI wygenerowało taką jakość. Nie ma potrzeby obrażać Beaty”

Okulary rozszerzonej rzeczywistości Lenovo Legion to „must have” każdego fana gadżetów. Atutem tego zestawu jest współpraca z różnymi urządzeniami - od smartfonów, przez komputery, na popularnych handheldach kończąc

Poprzedni
Okulary rozszerzonej rzeczywistości Lenovo Legion to „must have” każdego fana gadżetów. Atutem tego zestawu jest współpraca z różnymi urządzeniami - od smartfonów, przez komputery, na popularnych handheldach kończąc

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl