Zobacz, dlaczego gry na PS5 zajmują mniej miejsca niż wersje PS4

Niektóre gry na PlayStation 5 ważą nawet o połowę mniej od wersji na PS4 Główny projektant systemu PS5 zdradził, czego to zasługa.

futurebeat.pl

Michał Zegar

Zobacz, dlaczego gry na PS5 zajmują mniej miejsca niż wersje PS4.
Zobacz, dlaczego gry na PS5 zajmują mniej miejsca niż wersje PS4.
W SKRÓCIE:
  • Narzędzia dystrybucyjne Sony oraz specyficzna budowa PS5 pozwalają na jeszcze lepszą kompresję danych oraz ich zawrotnie szybką dekompresję.
  • Przekłada się to na zmniejszenie rozmiarów gier na tej konsoli w stosunku do ich wersji dla PS4.

Gry stają się coraz większe, a wraz z nimi rośnie ilość miejsca, jakie zajmują na dyskach naszych sprzętów. Ach, ważące 50 GB na PS4 Control: Ultimate Edition na pewno „zżera” dwa razy tyle na PS5 przez ten cały ray tracing… ale zaraz, zaraz – tylko 25 GB? Tak, to nie żaden błąd i dzieło studia Remedy nie jest wyjątkiem. Innym przykładem może być Subnautica, która na PS4 zajmuje 14 GB, zaś na current-genie waży zaledwie cztery. Co odpowiada za taki stan rzeczy?

W ostatnim wywiadzie dla serwisu Wired Mark Cerny (główny projektant systemu PlayStation 5) zdradził, dlaczego gry na PS5 ważą mniej niż ich wersje na PS4 (3:45 w wideo). Jak się okazuje, jest to zasługa zintegrowanego I/O (układ wejścia-wyjścia) oraz oferowanej dzięki niemu technice niewidzialnej kompresji.

Układ wejścia-wyjścia – układ komunikacyjny, który pośredniczy w wymianie informacji między systemem mikroprocesorowym a urządzeniami zewnętrznymi (urządzeniami peryferyjnymi) lub ewentualnie człowiekiem. Źródło: Wikipedia.

Deweloperzy muszą poświęcić wiele czasu i wysiłku na ładowanie danych do i z nośników – bez znaczenia czy mówimy o twardym dysku, czy o SSD. Dzięki zintegrowanemu I/O to my zajmujemy się tym wszystkim. Programiści przekazują swoje dane do naszych narzędzi dystrybucji, a następnie runtime gry po prostu prosi o dane, zaś my zajmujemy się ich dekompresją. Włożyliśmy tyle funkcji, ile mogliśmy w niestandardowej jednostce w naszym głównym chipie. Wpływ tej strategii kompresji jest ogromny.

Runtime – czas liczony od momentu, w którym program zostaje uruchomiony, działając w swoim środowisku uruchomieniowym, aż do momentu jego wyłączenia. Przykład: aplikacja uruchomiona w przeglądarce posiada swój runtime, dopóki użytkownik nie zamknie zakładki. Źródło: Polski Frontend.

Dodatkowo Cerny przytacza przykład gry Marvel's Spider-Man: Miles Morales. Choć wersja na PS5 zawierała modele i tekstury w wyższej rozdzielczości niż w edycji na PS4, to właśnie ona – dzięki zintegrowanemu I/O – może pochwalić się mniejszym rozmiarem.

Cerny jest związany z marką PlayStation od niemal dwóch dekad. Pracował dla gigantów branży pokroju Naughty Dog i Insomniac Games. Dodał swoje przysłowiowe trzy grosze do znanych serii, takich jak Ratchet & Clank, Crash Bandicoot oraz Jak and Dakter.

Cerny pomagał również przy projektowaniu PS2, a niektórzy wręcz uważają, że fakt, iż był głównym projektantem PS4, pomógł tej konsoli odnieść sukces sprzedażowy. Chętnych na zapoznanie się z tym, co ukryto pod obudową PS5, zachęcam do zapoznania się z powyższym wywiadem.

Podobało się?

39

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum PlayStation
2021-11-22
14:02

zanonimizowany1365389 Generał

Im mniej "zbędny" GB, tym lepiej.

Ale jak znam życie, to obawiam się, że niektórzy tacy jak przykładowe twórcy Call of Duty, co nie będą dobrze wykorzystać te możliwości, bo pójdą na łatwiznę, jeśli chodzi o optymalizacja rozmiaru gry. Niektórzy wolą iść na łatwiznę.

Ale czas pokaże.

Komentarz: zanonimizowany1365389
2021-11-22
15:03

ReznoR666 Generał

ReznoR666

Warto też wspomnieć o tym, że gry na SSD nie potrzebują tysięcy duplikatów tych samych modeli i tekstur, aby usprawnić streaming danych w czasie poruszania się po świecie gry. To również zmniejsza rozmiar gier.

Mark Cerny wspominał o tym również w prezentacji Road to PS5.

Komentarz: ReznoR666
2021-11-22
22:39

Szefoxxx Senator

Szefoxxx

Przecież to wiadomo od... w zasadzie było wiadome przed premierą konsoli... to jest ten dekompresor i to jest wbudowane w soc rzecz jasna.. kolejny zbędny new gola o niczym nowym

I on tłumaczy jak dla laików, a nie chodzi o I/O, tylko, że jest ten dekompresor pośrednik tam.

Runtime to jest po prostu aktualnie działająca gra.

Dokładnie tak samo działa to na xbox, a na pc z tego co wiem dekompresor musi być w gpu.

Komentarz: Szefoxxx

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl