Technologie Tanie i polecane Porady PC Windows Konsole Telefony Technika
Wiadomość sprzęt i soft 14 listopada 2013, 12:30

Technologia Mantle nie będzie wymagała kart grafiki AMD opartych na architekturze GCN

Chociaż Mantle to technologia opracowana przez firmę AMD, okazuje się, że aby cieszyć się jej możliwościami, nie będziemy musieli posiadać karty grafiki Radeon opartej na nowoczesnej architekturze GCN.

W kalifornijskim San Jose zakończyła się wczoraj organizowana przez AMD konferencja Developer Summit APU13. Spodziewaliśmy się usłyszeć lub zobaczyć przy jej okazji coś nowego w temacie ujawnionej niedawno technologii Mantle, lecz niestety nie pokuszono się o dokonanie jej prezentacji na przykładzie którejś z gier, które mają ją wspierać. Niemniej, potwierdziły się przypuszczenia, jakoby miało to być całkowicie otwarte środwisko – okazało się, że do skorzystania z oferowanych przez nie możliwości nie będzie wcale konieczne posiadanie nowoczesnej karty grafiki firmy AMD, stworzonej w oparciu o architekturę Graphics Core Next (GCN). Innymi słowy, standardem tym mogliby cieszyć się też np. posiadacze układów wyprodukowanych przez firmę Nvidia.

Czyżby AMD miało zrewolucjonizować świat gier? - Technologia Mantle nie będzie wymagała kart grafiki AMD opartych na architekturze GCN - wiadomość - 2013-11-14
Czyżby AMD miało zrewolucjonizować świat gier?

Dzięki podjęciu takiego kroku i upowszechnieniu omawianej technologii, mamy rzeczywiste szanse doświadczyć rewolucji w branży gier. Przypomnijmy, że Mantle ma być otwartym, niskopoziomowym środowiskiem, które zastąpiłoby DirectX, pozwalając na dziewięciokrotne przyspieszenie renderowania w produkcjach komputerowych i konsolowych. Ułatwiłoby to tworzenie multiplatformowych tytułów, w przypadku pecetów dając producentom większą kontrolę nad korzystaniem ze sprzętu i pamięci – tak, jak ma to miejsce w przypadku konsol.

Pierwszym studiem, które zaoferowało wsparcie dla omawianej technologii, było EA DICE. Jej możliwości zobaczymy w wydanym niedawno Battlefieldzie 4 – tytuł ten w drugiej połowie grudnia otrzyma darmową aktualizację, włączającą obsługę Mantle’a. Co więcej, kilka dni temu do projektu przyłączyli się kolejni deweloperzy – Eidos Montreal (pracujące nad zaplanowaną na luty czwartą odsłoną serii Thief), niezależne Cloud Imperium Games (mające w planach kosmiczny symulator Star Citizen) oraz Oxide Games (tworzące silnik graficzny Nitrous). Ponadto przedstawiciele EA DICE twierdzą, że wsparcie dla Mantle’a zaoferuje więcej niż 15 gier stworzonych na silniku Frostbite 3 (jakkolwiek na tę chwilę nawet nie mamy zapowiedzianej podobnej liczby tytułów korzystającej z tej technologii).

Krzysztof Mysiak

Krzysztof Mysiak

Wpadł w sidła elektronicznej rozrywki przez starszego brata – kolekcjonera gier i gracza. Przez lata młodości nie miał własnego sprzętu nadającego się do grania, więc inwestował czas w wertowanie GOL-owskiej Wielkiej Encyklopedii Gier (i CD-Action). Swoje przeznaczenie dopełnił krótko po maturze, w 2013 roku, wysyłając CV do krakowskiej redakcji. Zdobył wykształcenie dwuklasowca – bibliotekarza/infobrokera – ale zamiast pójść w ślady Deckarda Caina czy Handlarza Cieni, wolał kontynuować karierę autora wiadomości ze świata (i nie tylko). Po paru latach wiercenia dziury w brzuchu połowie redakcji wyszarpał miejsce w gronie pracowników GRYOnline.pl i w 2017 r. przeniósł się do Krakowa. Zanim wyfrunął stamtąd do Poznania (w 2020 r.), zdążył zostać zapamiętany jako ten koleś, który bywa na tolkienowskich konwentach, jeździ paskudnym Subaru Imprezą i wywija mieczem na firmowym parkingu. Dziś z dystansu dogląda Encyklopedię Gier i Serwis Informacyjny.

więcej