Firma Microsoft udostępniła próbną wersję trybu Dev Mode, pozwalającą wykorzystać dowolną konsolę Xbox One jako zestaw deweloperski. Pełna wersja oprogramowania zadebiutuje wraz z letnią aktualizacją Anniversary Update.

Prawie trzy lata temu firma Microsoft złożyła obietnicę umożliwienia twórcom wykorzystania konsoli Xbox One jako narzędzia do tworzenia gier. Pierwotnie miało się to stać w pierwszym roku po wydaniu najnowszej platformy giganta z Redmond, ale dopiero teraz udostępniono wczesną wersję tzw. Xbox Dev Mode. Jak wyjaśnił Chris Charla z Microsoftu w trakcie Build Developers Conference 2016, powodem opóźnienia było powiązanie tego projektu z wieloma innymi rozwiązaniami, np. uruchomieniem Windows 10 na Xboksie One. Zmiany konsoli w zestaw deweloperski można dokonać przez dołączenie do programu Windows Insider Program, a następnie ściągnięcie na PC aplikacji graficznej Visual Studio 2015 wraz z najnowszymi aktualizacjami do niej i Windowsa. Oprócz tego niezbędne jest kablowe połączenie Xboksa One z PC oraz minimum 30GB wolnego miejsca na dysku konsoli. Wypada też wspomnieć, że na XONE w trybie Dev Mode nie można uruchamiać aplikacji lub gier, a całkowite opuszczenie Dev Mode Preview wymaga przywrócenia ustawień fabrycznych, czyli usunięcia całej zawartości i wszystkich programów.
Na konferencji zastrzeżono, że póki co Dev Mode Preview przeznaczone jest przede wszystkim dla doświadczonych twórców i mogą pojawiać się pewne problemy. Ponadto udostępniono zaledwie 448MB pamięci RAM z dostępnych 8GB. Pełna wersja Dev Mode wymagać będzie założenia konta w systemie Windows Developer Center, kosztującego 19 dolarów. Całość zaś zostanie udostępniona wraz letnią premierą Rocznicowej Aktualizacji Xboksa, która tego lata wprowadzi także m.in. połączenie sklepów Windows 10 i Xbox Live oraz dodanie Cortany, czyli sztucznej inteligencji znanej z pecetów. Co się tyczy wykorzystania Xboksa One jako zestawu deweloperskiego, Phil Spencer z Microsoftu zapewnił, że twórcy będą mogli udostępniać swoje dzieła w dowolnym sieciowym sklepie, a nie tylko za pośrednictwem platformy Microsoftu.
1

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).