Karty grafiki firmy NVIDIA mają spory problem z istotną funkcją DirectX 12
W sieci pojawiły się testy, które ujawniają wyższość układów AMD w benchmarku Ashes of the Singularity, co wynika z problemów, jakie mają GeForce’y z obsługą jednej z istotnych funkcji najnowszego API. Ponadto według Robeta Hallocka, szefa globalnego marketingu technicznego firmy AMD, obecnie żadna karta grafiki nie wspiera w pełni bibliotek DirectX 12.

Najnowsze biblioteki DirectX 12, a konkretnie ich wydajnościowe dobrodziejstwa, od dawna są gorącym tematem. Wielu użytkowników komputerów osobistych przesiadło się z ich powodów na system operacyjny Windows 10 i zapewne to zjawisko nieprędko ustanie. Ostatnio jednak w świecie pecetowej wydajności zawrzało: okazało się bowiem, że karty grafiki produkcji firmy NVIDIA, stanowiące przecież większościową część rynku sprzętu dla graczy, mają poważny problem z jedną z istotnych funkcji DirectX 12: asynchronicznym cieniowaniem [oryg. Asynchronous Shading]. Cały ambaras wyszedł na jaw przy okazji opublikowania benchmarku Ashes of the Singularity, który zwrócił zaskakujące rezultaty. Z przeprowadzonych przez serwis Ars Technica UK testów wynika, że Radeon R9 290X radzi sobie porównywalnie, a w części scenariuszów lepiej od znacznie droższego GeForce GTX 980Ti. Co więcej, między obiema kartami istnieje astronomiczna przepaść w wydajności pod bibliotekami DirectX 11 na korzyść produktu firmy NVIDIA.
Sprawa okazała się na tyle poważna, że między studiem Oxide a NVIDIĄ nastąpiła dość ostra wymiana zdań. „Zieloni” jako przyczynę obniżonej wydajności wskazali błędy samego benchmarku, z kolei jego autorzy odparli, że wina leży po stronie sterowników oskarżycieli. Twórcy wyżej wspomnianego RTS-a w końcu jednoznacznie stwierdzili, że GeForce’y oparte o najnowszą architekturę Maxwell „nie wspierają asynchronicznego cieniowania, a przynajmniej nie natywnie”. Ostatecznie Oxide wyłączyło problematyczną funkcję na prośbę firmy NVIDIA.
Wisienką na torcie są słowa Robeta Hallocka, szefa globalnego marketingu technicznego firmy AMD, który stwierdził, że aktualnie żadna karta grafiki – czy to firmy AMD, czy NVIDIA – nie wspiera w pełni bibliotek DirectX 12. Oczywiście nie obeszło się bez niewielkiej „wycieczki” w stronę konkurencji: Hallock utrzymuje bowiem, że promując obsługę DirectX 12, NVIDIA pominęła fakt, że jej karty nie są w stanie wykonywać asynchronicznych obliczeń bez „znacznego polegania” na „powolnym” zmienianiu kontekstu. Zaznaczył przy tym, że wprowadzona w 2011 roku architektura GCN od samego początku wspierała opisywaną technologię. NVIDIA jak dotąd nie wystosowała oficjalnej odpowiedzi.
Jeśli interesuje Was, czym konkretnie jest owo enigmatyczne Asynchronous Shading, odpowiedzi znajdziecie na poniższym filmiku:
Ashes of the Singularity wprowadziło spory zwrot akcji do dotychczasowej dyskusji na temat wydajności układów graficznych. Jaki będzie dalszy bieg wydarzeń? Trudno w tej chwili przewidzieć. Wciąż nie znamy odpowiedzi na jedno z kluczowych pytań: czy i jak bardzo poprawi sytuację wprowadzenie poprawek w sterownikach do kart firmy NVIDIA, a także jak sytuacja będzie wyglądała w innych nadchodzących grach korzystających z DirectX 12. Pozostaje już tylko czekać na rozwój tej niewątpliwie ciekawej sytuacji.
- Oficjalna strona internetowa firmy AMD
- Oficjalna strona internetowa firmy NVIDIA
- Oficjalna strona internetowa gry Ashes of the Singularity
Więcej:AMD woli pracować z Sony niż z Microsoftem, bo Mark Cerny ma wizję i aktywnie działa przy PS6

GRYOnline
Gracze
Steam
Komentarze czytelników
MarucinS Pretorianin

Prawda jest taka że wielu kupiło GTX z myślą o świetnej wydajności w odniesieniu do ceny. A to że DX12 ma wyciągnąć jeszcze więcej to tym bardziej produkt wydawał się doskonały.
Mamy kwiatki - nie jest ciekawie - a owce jak zawsze NIC SIĘ NIE STAŁO.
GTX 970 rzekomo z pełną przepustowością dla 4 GB RAMu - co się dzieje? nVidia nabiera wody w usta i mamy ciszę. Za to cały czas grzmi w sieci.... nVidia przygotowuje bzdury aby uspokoić motłoch. Wyznawcy są happy.
Asynchroniczne cieniowanie... - co się dzieje? nVidia nabiera wody.....
Sam korzystam z GTX.
Zdaje sobie sprawę że zostałem wyrolowany bajkami o super FEATURES WSPARCIU
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/05/NVIDIA-GeForce-GTX-980-Ti-DirectX-12-Support.jpg
aż śmiać mi się chce jak o tym pomyślę. DX12_1 jak oni nawet nie umieli wprowadzić podstaw .
Taki to będzie DX12... szkoda gadać.
reksio Senator

Poczekajmy na odpowiedź Nvidii. Poza tym w 2016 roku wprowadzają Pascale. Mają chyba czas, żeby ew. nadrobić braki w architekturze, jeśli takowe nowe Pascale wciąż posiadają.
MarucinS Pretorianin

@reksio
Dziękuję że wytłumaczyłeś wszystkim - poczekajmy na odpowiedz "zielonych" a i tak to nie jest ważne bo za rogiem jest Pascal.
A to że teraz karmiono wszystkich bajkami o wspieraniu DX12...
Brawo a teraz aport, zielony kijek poleciał.
Henrar Generał

@reksio:
Pascale to będzie raczej poprawiony Maxwell z HBM. Tutaj trzeba chyba czekać na Voltę.
@MarucinS
Nie skłamali tylko nie powiedzieli wszystkich faktów. DX12 karty nVidii wspierają i gra napisana przy pomocy tego API na tych kartach się odpali (z różną wydajnością). Dawniej było tak, że jak wchodizł nowy DX to trzeba było karty wymieniać.
reksio Senator

MarucinS-> Słaba ta Twoja wojaczka, oj słaba, pisać jeszcze nie potrafisz, z prowokacją też słabo.
Za kijkami niezależnie od koloru nie biegam. Kupuję raczej to, co w danej chwili prezentuje się najlepiej.
A w danej chwili AMD nie prezentuje się najlepiej nawet pomimo sprawy z DX12. Sorry, to niczego nie zmieniło, czerwoni nadal leżą rozjebani na płaskim.
Pomijając zresztą, że tyleś tu mądrości utoczył, a Nvidia wyda nowy sterownik i wytrąci Ci te Twoje śmieszne argumenciki pieniacza z zaciśniętych piąstek, młokosie.