Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikSportowePCX360PS2WiiPS3PSP
Okładka Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2009 (PC)

Pro Evolution Soccer 2009

Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2009 | PES 2009

Pro Evolution Soccer 2009 to kolejna odsłona serii piłkarskich symulacji, tworzonej przez tokijski oddział koncernu Konami, z Shingo „Seabassem” Takatsuką na czele.

Sportowe | piłka nożna | multiplayer | na 2 osoby | podzielony/wspólny ekran

Okładka Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2009 (PC)

producent: Konami

wydawca: Konami

wydawca PL: CDP

Strona oficjalna

data premiery gry:

17paź2008

PC PS3 X360

30paź2008

PS2

6lis2008

PSP

17mar2009

Wii

Pro Evolution Soccer 2009 (zwana w skrócie PES 2009) to kolejna odsłona jednego z najbardziej znanych cyklów piłkarskich symulatorów, które wydawane są co roku przez japońską firmę Konami. Seria ma już kilkanaście lat i jak zwykle ta część wnosi wiele nowych elementów w porównaniu do poprzedniczki.

Kolejna edycja PES bazuje oczywiście na pomysłach zawartych już we wcześniejszych częściach cyklu. Zobaczymy więc ponownie moduł Teamvision (wprowadzony w PES 2008), odpowiedzialny za sztuczną inteligencję przeciwników oraz zapewniający maksimum realizmu. Cechą tego systemu jest fakt uczenia się przez przeciwnika naszego stylu gry, przez co przewidywalne zagrania będą łatwo blokowane. W tej edycji dopracowano algorytmy tego modułu i rozszerzono jego możliwości – przeciwna drużyna potrafi więc dynamicznie zmieniać taktykę, stosując rozmaite strategie zależnie od sytuacji na boisku.

Zmieniono także pewne elementy sterowania i mechanikę rozgrywki. Zawodnicy szybciej reagują na nasze polecenia i potrafią znacznie więcej – między innymi dwójkami kryć przeciwnika, czy odbierać piłkę na nowe sposoby. Poza tym, wszyscy piłkarze mogą teraz wykonywać rozmaite sztuczki, których powodzenie zależy od indywidualnych umiejętności. Usprawniono system podań i strzałów – jest on bardziej intuicyjny i łatwiejszy do opanowania, także za sprawą zmodernizowanych algorytmów obliczania trajektorii lotu piłki.

Prócz tych technicznych usprawnień gra oferuje nowe sposoby zabawy. Najważniejszą nowością jest tryb Become a Legend przeznaczony dla jednego gracza, w którym wcielamy się w rolę początkującego piłkarza rozpoczynającego dopiero swoją karierę. Rozwinięciem tego pomysłu jest sieciowa forma zabawy – Legends – umożliwiająca wspólną grę czterem graczom jednocześnie.

W PES 2009 wprowadzono też pomniejsze usprawnienia stylistyczne mające oddać jeszcze realniej wygląd meczu i zachowanie piłkarzy – możemy więc zobaczyć gestykulację, prośby o podania, czy inne formy komunikacji między zawodnikami. To wszystko oczywiście na podrasowanym silniku graficznym (dopracowano przede wszystkim modele postaci i oświetlenie), dzięki czemu gra wygląda jeszcze lepiej.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna    

Nośnik: 1 DVD

Ocena czytelników: 8,3 / 10 na podstawie 5998 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8,1 / 10 na podstawie 331 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 129,90 PLN

Gry podobne do Pro Evolution Soccer 2009

Klasyfikacja PEGI Pro Evolution Soccer 2009

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry.

Wymagania sprzętowe Pro Evolution Soccer 2009

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 128 MB (GeForce 6600 lub lepsza), 6 GB HDD, Windows XP/Vista

Sony PlayStation 2

Sony PlayStation 2

Wykorzystuje: karta pamięci 8 MB

PlayStation Portable

PlayStation Portable

Wykorzystuje: karta pamięci 32 MB

Microsoft Xbox 360

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

Pro Evolution Soccer 2009 - recenzja gry
Pro Evolution Soccer 2009 - recenzja gry

Recenzja 22 października 2008, 07:38

Jednym z elementów poprawiających ów balans jest usprawniona sztuczna inteligencja piłkarzy. Szczególnie jest to widoczne, gdy bronimy na flankach boiska. Wtedy bowiem, nawet jeśli np. boczny obrońca nie zdąży wrócić na pozycję w czasie kontrataku przeciwnika, lukę uzupełnia pomocnik albo skrzydłowy. Zdarzają się też ekstremalne sytuacje, że w to miejsce zawędruje napastnik. Momenty takie lub też do nich podobne zdarzają się także w ataku, z tym, że zawodnicy starają się wychodzić na jak najlepsze pozycje. Oczywiście, nie brzmi to odkrywczo, bo to podstawy piłki nożnej, ale jednak nowa AI, choć mocno oskryptowana, naprawia wiele błędów ciągnących się za serią od lat. Wracając jeszcze do obrony, warto wspomnieć, że bezsensowne bieganie z pressingiem za zawodnikiem z piłką nie spełnia tutaj swojej roli. Lepiej cierpliwie pilnować zawodnikami własnych stref i tam próbować przecięcia podania czy też wślizgu. Wydaje się też, że po raz kolejny wzrosła tolerancja atrybutów, a już na pewno tych odpowiadających za balans. Zawodnik z jego wysoką wartością łatwo zatrzymuje i przewraca innych, a także odważniej przepycha się z piłką. Różnica pomiędzy resztą także jest widoczna, na przykład jeśli chodzi o drybling, strzały oraz sprint.

PC
PS2
PSP
PS3
X360
Wii