
Data wydania: 8 kwietnia 2025
Przygodowa gra akcji TPP od twórców We Happy Few. W South of Midnight trafiamy na południe Stanów Zjednoczonych i wcielamy się w Hazel, która przy użyciu magicznych zdolności walczy z groźnymi istotami z folkloru, naprawiając świat zniszczony przez potężny huragan.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
South of Midnight to przygodowa gra akcji, czerpiąca garściami z historii i folkloru głębokiego południa Stanów Zjednoczonych. Produkcja została opracowana przez studio Compulsion Games, w którego portfolio można znaleźć projekty We Happy Few oraz Contrast.
Główną bohaterką South of Midnight jest kobieta imieniem Hazel. Przejście huraganu 5. kategorii odebrało jej matkę i dom, jednak protagonistka zyskała nadprzyrodzoną moc, dzięki której jako tak zwana Tkaczka (ang. Weaver) może zszywać zerwane magiczne więzi i uspokajać wzburzone duchy.
Korzystając z tych zdolności, bohaterka musi odkryć tajemnice swojej rodziny i stawić czoła wielu groźnym istotom, w ten sposób krok po kroku naprawiając otaczający ją świat. Hazel nie jest przy tym skazana na samotną przeprawę, gdyż może liczyć na towarzystwo wielkiego, rozgadanego Suma (ang. Catfish).
W South of Midnight akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Opowiedziana w grze historia została podzielona na rozdziały, na przestrzeni których odwiedzamy różnorodne lokacje na południu Stanów Zjednoczonych. Choć opowieść jest liniowa, wśród miejsc, do których trafia Hazel, nie brakuje terenów o dość otwartej strukturze, dających nam pewną swobodę w kwestii eksploracji.
W naprawie świata przeszkadzają nam zróżnicowani przeciwnicy będący uosobieniem negatywnej energii. Podczas gdy rolę szeregowych przeciwników pełnią tak zwane Plamy (ang. Haints), które występują w wariantach zróżnicowanych pod kątem wyglądu, siły i odporności na obrażenia, od czasu do czasu przychodzi nam też stawać w szranki z potężnymi bossami wywodzącymi się wprost z wierzeń ludowych południa Ameryki. Mowa na przykład o Dwupalczastym Tomie, czyli ślepym aligatorze albinosie o rozmiarach czyniących go swego rodzaju ruchomą wyspą. Gigantyczny gad nie jest przy tym jedynym mitycznym stworzeniem występującym w grze, które przed przemianą nie było człowiekiem.
Na polu walki Hazel robi użytek ze swoich magicznych („tkackich”) umiejętności. Bohaterka może atakować wrogów w zwarciu lub na dystans i musi przy tym być w ciągłym ruchu, by wykonywać błyskawiczne uniki oraz wyprowadzać szybkie kontrataki. Warto odnotować, że wojowniczka nie rani ani tym bardziej nie zabija wrogów. Jako że są oni emanacją ludzkich traum i negatywnych emocji, atakując ich, stopniowo eliminuje ból, który doprowadził do ich powstania, a rozwiązując więzy łączące ich z jej światem, naprawia to, co wcześniej zostało zepsute.
Nadprzyrodzone zdolności Hazel, których wachlarz poszerzamy w miarę postępów, przydają jej się również podczas eksploracji. Dzięki nim dziewczyna może między innymi szybować, robić użytek ze swego rodzaju energetycznej liny z hakiem, a także przesuwać niektóre elementy otoczenia, by w ten sposób dostawać się w trudno dostępne miejsca.
Cechą charakterystyczną gry South of Midnight jest stylizowana oprawa graficzna, z animacjami przypominającymi filmy poklatkowe. Opracowano ją na silniku Unreal Engine 4.
Zabawa toczy się przy akompaniamencie soundtracku, pod którym podpisał się Olivier Deriviere, czyli kompozytor mający na swoim koncie między innymi muzykę do gier A Plague Tale: Requiem oraz Get Even. Każde stworzenie, z którym mierzy się Hazel, otrzymało dedykowany utwór opowiadający o jego historii, którego kolejne fragmenty odkrywamy w miarę postępów.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Xbox Series X/SPolskie napisy
Wczesny dostęp:3 kwietnia 2025
Producent: Compulsion Games
Recenzja GRYOnline
Gdy South of Midnight decyduje się na oryginalne pomysły i skacze na głęboką wodę, jest świetnie; a gdy gra boi się wyjść przed szereg, dostajemy zwykłą przygodę. Szkoda, bo gdyby projektanci rozgrywki odważyli się na nieco więcej szaleństwa, to dostalibyśmy coś fantastycznego - a tak jest tylko dobrze.
1 kwietnia 2025
Astrologowie ogłaszają miesiąc remasterów. Populacja ekskluzywów zmniejsza się. Na horyzoncie jest także kilka ambitnych gier AA oraz wyczekiwany RTS. No i powrócą prawdziwe legendy, które pamiętają co bardziej leciwi gracze.
W tym tygodniu na Steamie zadebiutują takie produkcje, jak Commandos: Origins, South of Midnight, Into the Dead: Our Darkest Days, Age of Empires IV: Knights of Cross and Rose, Monaco 2, Burden of Command, Crashlands 2, Promise Mascot Agency czy Hollywood Animal.
gry
Adrian Werner
7 kwietnia 2025 10:22
Nowa produkcja studia Compulsion Games wypada w recenzjach całkiem przyzwoicie. Mimo pewnych niedociągnięć, South of Midnight potrafi oczarować klimatem i przyciągnąć do siebie na dłużej.
gry
Michał Harat
8 kwietnia 2025 18:00
Subskrybenci usługi Game Pass otrzymają w pierwszej połowie kwietnia 2025 roku 9 gier. Wśród nich znajdą się trzy premierowe tytuły.
gry
Maciej Gaffke
2 kwietnia 2025 17:57
Po zagraniu w nią chwilę zanurzona w folklorze głębokiego południa USA przygodówka akcji South of Midnight wygląda mi na jeden z tych tytułów, przy których zwykle dobrze się bawię – AA oparte na unikatowym pomyśle, w którym całość jest czymś więcej niż sumą poszczególnych części.
opinie
Anna Garas
11 lutego 2025 17:00
Dzisiejszy Xbox Developer Direct przyniósł kolejne wieści na temat South of Midnight. Poznaliśmy datę premiery gry.
gry
Michał Harat
23 stycznia 2025 19:28
Oficjalnie zapowiedziano Xbox Developer Direct. Microsoft pokaże 4 gry, w tym nowego Dooma i jedną „niespodziankę”.
gry
Michał Harat
9 stycznia 2025 16:05
Twórcy South od Midnight udostępnili krótki gameplay przedstawiający walkę. W pracach nad grą pomaga montrealskie studio animacji poklatkowej.
gry
Marcin Bukowski
30 grudnia 2024 13:00
W sieci pojawił się obszerny materiał z South of Midnight, czyli nowej gry autorów We Happy Few. Poznaliśmy też trochę nowych konkretów na temat tej produkcji.
gry
Adrian Werner
13 listopada 2024 12:23
Podczas Xbox Games Showcase zaprezentowano 30 gier, z czego aż 17 było tytułami first-party. Niektóre z nich trafią także na konkurencyjną konsolę – PlayStation.
gry
Marcin Bukowski
10 czerwca 2024 12:13
Wymagania sprzętowe gry South of Midnight:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-8100 / AMD Ryzen 3 1300X, 12 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 580, 60 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-7600K / AMD Ryzen 5 1600X, 16 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce RTX 2060 / 8 GB Radeon RX 6600, 60 GB HDD, Windows 10/11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 18 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 142 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 3556 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Anna Garas
Recenzent GRYOnline.pl
2025.04.03
Nie mam teraz czasu ani sił na gry długie i ogromne, dlatego na South of Midnight ostrzyłam sobie zęby – zapowiadała się bowiem niedługa przygoda w egzotycznym dla mnie klimacie, wysuwająca na pierwszy plan mroczną opowieść i świetną oprawę audiowizualną.
ArtystaPisarz
Ekspert
2025.09.12
„South of Midnight” było jedną z tych gier, na które czekałem, odkąd zobaczyłem pierwszy zwiastun. Od samego początku urzekł mnie potencjał tej gry – opowieść obsadzona w nietypowych, nieznanych mi dobrze, ale szalenie klimatycznych realiach oraz oprawa graficzna, która zaskakuje plastyczną namacalnością niczym w animowanym poklatkowo filmie. Zdecydowanie było tu na co czekać.Gdy więc zagrałem w tę grę już po premierze, przede wszystkim chciałem sprawdzić, jak oczekiwania te będą się miały do rzeczywistości. No i po wszystkim stwierdzam, że jest całkiem nieźle – gra zdecydowanie spełnia obietnice ze zwiastunów, przenosząc nas na głębokie południe Stanów Zjednoczonych i zanurzając nas w świat ludowych baśni. Zawiązanie akcji jest spektakularne i odebrałem je bardzo pozytywnie, natomiast im dłużej grałem, tym bardziej ten początkowy optymizm się we mnie wytracał. Nie chcę przez to powiedzieć, że jest to zły tytuł, wręcz przeciwnie. Po prostu potrafię sobie wyobrazić inną, ciekawszą jego wersję.Gra jest zupełnie liniowa, ze z góry ustaloną sekwencją zdarzeń i korytarzowymi lokacjami popychającymi nas nieustannie do przodu, niczym np. w „The Last of Us” czy nawet w „Limbo”. Podobnie było też w niedawno ogrywanym przeze mnie „The Gunk”. Jakkolwiek w teorii nie mam nic przeciwko temu gatunkowi gier przygodowych, nie mogę nie ulec wrażeniu, że „South of Midnight”, już bardzo dobre, zyskałoby tylko na lekkim otwarciu się. Nie chodzi mi tu, broń Boże, o to, że powinna to być gra pokroju „Assassin’s Creeda” – i tak już mamy za dużo pustych, bezdusznych otwartych światów. Nie, wracam tu myślami raczej do pierwszego „Fable”, które zresztą niedawno sobie znowu przeszedłem (jaka to jest króciutka gra!). Myślę, że zdecydowanie brakuje nam dzisiaj tego typu „półotwartych” erpegów z połączonymi ze sobą obszarami, które można swobodnie eksplorować.Dlaczego wspominam o tym akurat przy omawianiu „South of Midnight”? Ano dlatego, że myślę, że ta akurat gra bardzo by zyskała na zmianie gatunku, co, zresztą, myślę, nie byłoby tu wcale tak trudno zrobić. Jest to opowieść o eksploracji, o zagłębianiu się coraz dalej w uprzednio nam nieznany świat fantastycznych podań i barwnego folkloru. Podczas gdy w tej liniowej opowieści skaczemy od lokacji do lokacji bez większego ładu i składu, w pogoni za zaginioną mamą naszej protagonistki, półotwarty erpeg dałby nam zasmakować raczej koherentnego, wciągającego świata przedstawionego. Brakuje mi tu zwłaszcza ciekawych wątków pobocznych, drobnych ciekawostek, z którymi moglibyśmy się zaznajomić na marginesie naszej głównej przygody.No ale trzeba oceniać to, co się ma przed sobą, a nie to, co się sobie wymarzyło. A to realne, istniejące faktycznie „South of Midnight” też ma całą masę zalet. Gra jest nieprzeciętnie piękna, a na dodatek uzupełniona nie tylko mistrzowskim aktorstwem głosowym, ale także świetną muzyką, gdzie od czasu do czasu pojawiają się piosenki ze śpiewanym tekstem odzwierciedlającym wydarzenia w grze. Genialny to zabieg, i zresztą myślę, że całkiem odważny, zważywszy na to, jak rzadko mamy w grach do czynienia z muzyką ze śpiewanym tekstem akompaniującą rozgrywce (na myśl przychodzi mi chyba tylko „NieR: Automata”, no i ta jedna sekwencja w „Control”).Gra jest, niestety, raczej krótka, mi udało się ją ukończyć w jakieś szesnaście godzin. Aż chciałoby się nieco więcej.
Bigos-86
Ekspert
2025.08.30
Niedawno ukończyłem Clair Obscure Expedition 33 i chciałem teraz zagrać w coś prostszego, i mniej przytłaczającego. Przypomniałem sobie, że jakiś czas temu czytałem o SoM, a że Game Pass kończył mi się za tydzień (wykupiłem go głównie dla Clair Obscure) to uznałem, że to idealna gra do przejścia w tym czasie. I dobrze zrobiłem:Zalety:- Ładna, stylizowana i nieco baśniowa grafika- Klimat i osadzenie gry w południowym stanie USA, a także oparcie jej o kulturę bayou- Piękne, charakterystyczne dla południowych stanów krajobrazy - Całkiem satysfakcjonujące elementy platformowe - przyjemnie się skacze, szybuje itp. - Dobrze dobrane głosy do postaci w grze - Hazel czy Sum naprawdę dają radę i przyjemnie się ich słucha- Bardzo dobra muzyka- Historie, które Hazel poznaje w celu napełnienia butelki, są naprawdę przejmujące - Prosta i liniowa gra bez zbędnych zapychaczy- W sam raz na ogranie w weekend (8-10h grania)- Można zmienić poziom trudności w trakcie gry (choć gra raczej trudna nie jest) Wady:- Bardzo słaba walka - nużąca, denerwująca i irytująca - Bardzo prosta konstrukcja gry potrafi po jakimś czasie stać się powtarzalna (korytarzowa platformówka - arena z wrogami - korytarzowa platformówka itp.)- Niespecjalne zakończenie- Pustawy światPrzyznaję, że przez pierwszą godzinę czy dwie nie byłem jakoś optymistycznie nastawiony do tego tytułu. Wydawał mi się dość prymitywny i drewniany, ale w mocno negatywnym znaczeniu tego określenia. Im dalej jednak grałem, tym bardziej mnie ta gra do siebie przekonywała. Przez wplecioną w nią mechanikę poznawania trudnych historii innych ludzi, kojarzyła mi się z dobrze przeze mnie wspominaną grą Banishers - Ghost of New Eden. Natchnęła mnie wręcz do ukończenia Banishers, czego do tej pory nie zrobiłem, a za co za chwilę się wezmę ;) A wracając do South of Midnight - to dobra, ciepła i sympatyczna gra, którą polecam ograć, zwłaszcza że zajmie Wam to nie więcej niż 2-3 weekendowe wieczory. Jedyne co mnie w niej naprawdę denerwowało to drętwa i irytująca walka. Ale warto się z nią przemęczyć, bo cała reszta jest naprawdę miodna. 8/10
zjazd
Ekspert
2025.08.21
Największe zaskoczenie tego roku. Świetna gra. Oprawa audiowizualna na bardzo wysokim poziomie. Piosenki git, działają tu trochę jak w operze. Rozgrywka raczej dla młodszych graczy ale nic tu nie kuleje totalnie. Raczej małe drewno, ale nie przeszkadza. Warto sprawdzić i pozwiedzać tą grę dość korytarzową ale z ukrytymi miejscami.
Harry M
Ekspert
2025.05.07
10h na Zaawansowanym poziomie trudności KOMPLETNIE niewykorzystany potencjał Niesamowicie słaba i nudna rozgrywka - eksploracja jest nieciekawa, irytująca i niezbyt nagradzająca gracza. Walka przez cała grę wygląda tak samo, jest piekielnie nudna i lepiej było by bez niej. Jedynie walki z bossami ciekawsze Przepiękna grafika i modele, śliczne widoczki Muzyka i przede wszystkim piosenki to ARCYDZIEŁO Genialny klimat ameryki południowej - postaci, legendy i znowu muzyka robią mega robotę Fabuła posysa - wydaje się ok, ale wszystko pojawia się i znika zbyt szybko. Za to świetne mini-historie
kaczy316
Ekspert
2025.04.16
Jeśli chodzi o tego typu gry takie mniejsze, segmenty AA, to nie będę pisał o poszczególnych rzeczach osobno, zrobię jedno wielkie podsumowanie, bo uważam, że rzeczy, które są w tej grze nie są na tyle rozbudowane, żeby pisać o nich osobno, więc lecimy, zacznijmy od fabuły i postaci....albo dobra walić to, jednak zrobię osobne akapity xD.Fabuła, postacie, klimat: Powiem tak fabuła jest bardzo przyjemna, dawkowana w odpowiedni sposób i opowiadana tak, że aż chcę się iść dalej i zobaczyć co będzie, nawet jak był jeden moment, gdzie myślałem, że to już koniec co ostatecznie było zmyłką to dalej mnie ciekawiło jak to się rozwinie w kolejnych rozdziałach, tutaj postaram się bez spoilerów, ale naprawdę fabuła bardzo dobrze napisana, można się wczuć w opowieść, postacie napisane bardzo dobrze, każda ma swój charakter i napisana jest też odpowiednio, najbardziej podobał mi się sum(Grzanek też świetny), klimacik niesamowity i mega przyjemny, oderwać się nie da, a sam soundtrack jeden z najlepszych jakie słyszałem, jak na tego typu grę to jestem mega zaskoczony, nie da się nic powiedzieć złego o tych 3 rzeczach, to jest zrobione po prostu idealnie i perfekcyjnie i te 3 rzeczy to zdecydowanie najmocniejsze punkty tej gry.Mechaniki gry: Nie jest to nic skomplikowanego, mamy bardzo fajne umiejętności, które ulepszamy zbierając no zapomniałem jak to się nazywało, ale po prostu walutę do ulepszania, która jest rozsiana w różnych zakamarkach rozdziałów, do znalezienia jest mega prosta, ja nawet nie starając się to pod koniec gry miałem wszystkie umiejętności ulepszone na maxa, czy są pomysłowe te umiejętności? Jakby każda jest fajnie zrobiona, ale efekty tych umiejętności można widzieć w niejednej grze od takie przyciągnięcie, odepchnięcie, wybuch obszarowy i przejęcie kontroli nad przeciwnikiem, tak można nazwać te umiejętności, ale tak jak mówię przyjemnie zrobione i dobrze, notatki też fajne do zbierania, nie udało mi się zebrać wszystkich, ale zdecydowaną większość się udało, historie poboczne też bardzo dobrze napisane, ogólnie korytarzowa gra, nie męczy, można pograć np. 1h czy coś odłożyć i znowu wrócić za 30 minut, nawet krótkie sesje z tą grą są spoko i to chyba tyle jeśli chodzi o mechaniki, trochę elementów zręcznościowych, ale nie są to jakieś mega wymagające elementy, a też fajne urozmaicenie, dla mnie wszystko zagrało, podobała mi się walka, eksploracja, elementy zręcznościowe no po prostu jestem usatysfakcjonowany.Grafika i animację: Kolejna rzecz, którą ta gra robi świetnie, grafika i animację są tutaj piękne, dodają do klimatu i oddają ducha gry, stylistyka taka nie wiem nawet jak ją nazwać taka kreskówkowo-komiksowa? Takie coś mi się rzuca jak patrzyłem na tę grę, a może taka rysowana po prostu? Nie wiem, ciężko mi to nazwać, ale to jest coś w tym stylu, mega dobrze to zagrało z całą otoczką i klimatem, więc brawa dla studia!Optymalizacja: Na RTX 3070 Ti oraz Ryzen 7 7700 działało git nie było ścinek, spadków fps'ów no ogólnie było dobrze.No i chyba tyle, więc dlaczego tylko 7? Bo poza fabułą, która się wybija trochę ponad resztę to gra nie robi tak naprawdę nic innowacyjnego, mega przyjemna gra, w takim baśniowym świecie, która jest zrobiona bardzo dobrze ze znanych już schematów jeśli chodzi o mechaniki, uważam, że potencjał był o wiele większy, ale i tak został bardzo dobrze wykorzystany, a 7/10 to moim zdaniem dobra ocena dla tej gry, takie 7-7,5/10 zależy kto jak da, 9-10 to na pewno nie jest, ale poniżej 7 też nie jak dla mnie, naciąganą 8 jeszcze jestem w stanie zrozumieć, ale bawiłem się przednio w tej grze naprawdę.
Gierek314
Gracz
2025.08.15
Całkiem sympatyczna platformówka, której niestety największym problemem jest ciągłe przypominanie nam jakże okropny jest biały człowiek. Rewelacyjna muzyka, przeciętny level design (poza rozdziałem 12, który był absolutnie genialnie zaprojektowany), nudna walka). Fajne zastosowanie efektu poklatkowego, choć w trakcie gry mi trochę przeszkadzał, więc go wyłączyłem (zostawał tylko w cutscenach)
mackal83
Gracz
2025.06.16
Całkiem niezła platformówka z elementami walki na,,arenie''.Niby monotonna,ale ma ciekawe lokacje oraz niezłą oprawę audiowizualną. Czuć tu klimat Luizjany.
JohnDoe666
Gracz
2025.05.04
Początkowo nie leżała mi walka, ale z czasem przestała mi przeszkadzać. Całościowo bardzo ciekawy tytuł z niezwykle intrygującym światem.
omegamotor
Gracz
2025.04.19
Średnia gra, nie ma złych elementów, ale wiele średnich, które już gdzieś były zrobione lepiej. Największym plusem jest oprawa graficzna, która prezentuje się naprawdę pięknie, a jednocześnie działa przyzwoicie i ścieżka dźwiękowa. Historia na początku wciąga ale pod koniec zaczyna nużyć
RafNex
Gracz
2025.04.09
Piękne widoki, świetna muzyka i ciekawa fabuła. Bardzo solidna gra, polecam!
Jelczu
Gracz
2025.04.09
Świetna gra jak i historię w niej zawarte.Jedyny minus to taki że trochę za krótka :)
p4go
Gracz
2025.04.08
"South of Midnight" to gra, która bezpiecznie stąpa po sprawdzonych mechanikach, ale niestety nie wnosi nic świeżego do gatunku. Rozgrywka jest poprawna, lecz brakuje jej głębi, przez co sprawia wrażenie, jakby pewne rozwiązania zostały zastosowane tylko dlatego, że powinny się tam znaleźć. Fabuła nie angażuje, nie wzbudza większych emocji i nie pozostawia trwałego śladu w pamięci gracza. Na plus zasługują jednak warstwa muzyczna oraz styl artystyczny, które nadają grze wyjątkowy klimat. To solidna, ale przeciętna produkcja, której trudno odmówić jakości wykonania, lecz równie trudno się w nią
Krzysztof Mysiak
GRYOnline.pl Team
2025.11.15
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2025.04.21
zvr
Ekspert
2025.04.20
SULIK
Ekspert
2025.04.16
m4tekt
Ekspert
2025.04.15
Ocena OpenCritic
67% rekomendacji (146)
Final Weapon
Saras Rajpal
MKAU Gaming
Stacie Cotton
Lords Of Gaming
Joseph Repko
Stevivor
Steve Wright
Capsule Computers
Travis Bruno