Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodoweWiiWiiU
Okładka Sadness (Wii)

Sadness

Gra Sadness miała być przygodówką w konwencji survival horroru, utrzymaną w czarno-białej tonacji i gotyckiej stylistyce. Niestety plany polskich deweloperów wzięły w łeb i gra nigdy nie ujrzała światła dziennego.

Przygodowe | TPP | survival horror | horror | 2D | polskie | indie | tytuły ekskluzywne Nintendo

Okładka Sadness (Wii)

producent: Nibris

data premiery gry:

anulowana

Wii WiiU

Sadness powstawało pierwotnie z myślą o Wii, ale z czasem miało zostać przeniesione na Wii U, po tym jak pierwotny projekt – tworzony przez krakowskie studio Nibris – został zawieszony (było to w 2010 roku). Produkcję wznowili dwaj współpracujący ze sobą deweloperzy z USA – HullBreach Studios i Cthulhi Games – będący małymi niezależnymi zespołami. Co ciekawe, nowi twórcy mieli przedtem pewien udział w procesie produkcyjnym pierwowzoru. I chociaż postanowili oni podtrzymać zamysł oryginału i zachować ogólne założenia wytyczone przez Nibris, prace rozpoczęto praktycznie od zera, wprowadzając spore zmiany w sferze technicznej gry.

Mamy do czynienia z mroczną przygodówką, reprezentującą podgatunek survival horror. Akcja toczy się na początku XX wieku, a główni bohaterowie opowieści to Maria Lengyel i jej synek Aleks. Są oni jedynymi ocalałymi z katastrofy kolejowej, mającej miejsce gdzieś na terenie Europy Wschodniej. W wyniku wypadku chłopiec traci wzrok, ponadto zaczynają objawiać się u niego różne schorzenia, jak narkolepsja, schizofrenia czy nyktofobia (chorobliwy lęk przed ciemnością). Konieczność poradzenia sobie w nieprzyjaznym środowisku, zamieszkałym przez złowrogie istoty nie z tego świata, i coraz bardziej niepokojące zachowanie dziecka składają się na przerażającą historię, w której bierze udział gracz.

Aby podkreślić atmosferę grozy, zastosowano gotycką stylistykę i ubogą paletę barw, zawierającą jedynie odcienie szarości. Warto również zwrócić uwagę na otoczkę fabularną gry, czerpiącą garściami ze słowiańskiej mitologii. Jednak należy mieć na uwadze, że twórcy nie posługują się pospolitymi potworami, by wywoływać strach u gracza – zamiast tego stosują rozmaite subtelne środki, mające często psychologiczne podłoże. Dlatego rzadko zdarza nam się toczyć otwarte starcia – zamiast tego oddajemy się raczej eksploracji otoczenia, skradaniu się i innym czynnościom, które mają zagwarantować bohaterom przetrwanie.

Jeśli chodzi o mechanizmy zabawy, amerykańscy deweloperzy wzbogacili idee Polaków, kładąc większy nacisk na zagadki logiczne i elementy charakterystyczne dla gatunku RPG. Mówiąc o zmianach w sferze technicznej produkcji, nie można też zapomnieć o tym, że nowi twórcy zrezygnowali z trójwymiarowej oprawy graficznej i przenieśli Sadness w 2D, zmieniając silnik z Gamebryo na Unity.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8,1 / 10 na podstawie 22 głosów czytelników.

Sadness wraca do produkcji z nowymi deweloperami i sporymi zmianami
Sadness wraca do produkcji z nowymi deweloperami i sporymi zmianami

wiadomość20 maja 2014

Sadness – mroczna przygodówka tworzona pierwotnie przez polskie studio Nibris – wraca z zaświatów. Produkcję przejęły niezależne studia HullBreach i Cthulhi Games, zmieniając docelową platformę sprzętową gry z Wii na Wii U i wprowadzając trochę innowacji do pierwotnych założeń gry (np. nowi twórcy przestawią się na grafikę 2D). Tytuł ma ujrzeć światło dzienne w 2016 roku.

Sadness ponownie w produkcji?
Sadness ponownie w produkcji?

wiadomość20 września 2010

Czyżby (nie)sławne studio Nibris wznowiło prace nad projektem Sadness – tajemniczą grą przygodową na Nintendo Wii? Do takich wniosków doszła redakcja serwisu goNintendo, która natknęła się przypadkiem na aktualizację youtube’owego kanału należącego do polskiego dewelopera.

Smutny koniec Sadness

wiadomość4 lutego 2010

Polska gra Sadness (przeznaczona na konsolę Wii) najprawdopodobniej została anulowana – z sieci zniknęła oficjalna strona produkcji, a sama domena została wystawiona na sprzedaż. Nasze dość pewne źródła zdają się potwierdzać domysły, że projekt, o którym słuch zaginął na wiele długich miesięcy, po prostu został skasowany.

Prezentacja Sadness już za miesiąc
Prezentacja Sadness już za miesiąc

wiadomość7 maja 2009

Pamiętacie jeszcze Sadness? Zapowiedziana blisko trzy lata temu gra miała łączyć elementy survival horroru z interaktywnym filmem. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że za produkcję tytułu odpowiada krakowskie studio Nibris. Po kilku miesiącach milczenia deweloper oznajmił, że zaprezentuje swoje dzieło podczas tegorocznego E3.

Sadness ukaże się pod koniec przyszłego roku
Sadness ukaże się pod koniec przyszłego roku

wiadomość3 lipca 2008

Zgodnie z tym co niedawno pisaliśmy, jest już dostępna odświeżona wersja strony Sadness, survival horroru przygotowywanego wyłącznie z myślą o konsoli Nintendo Wii. Jego tworzeniem zajmuje się krakowskie studio Nibiris. Podobnie jak sama gra, witryna utrzymana jest w charakterystycznej mrocznej stylistyce.

Wii
WiiU