Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikWyścigiANDiOS
Okładka Real Racing 3 (AND)
OkładkaReal Racing 3 (AND)

Real Racing 3

Trzecia odsłona popularnej mobilnej serii wyścigowej, zapoczątkowanej w 2009 r. przez studio Firemint.

Wyścigi | Samochodowe | Zagraj za darmo | MMO | Multiplayer | Singleplayer | Internet

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Real Racing 3 Premiera

28lut2013

AND iOS

Gra pozwala nam wziąć udział w imponującej liczbie ponad 2 tysięcy wyścigowych wyzwań, wśród których znajdą się zarówno klasyczne wyścigi pucharowe, próby czasowe, rywalizacja jeden-na-jednego czy wyścigi typu drag, jak i bardziej wyszukane warianty zabawy w rodzaju Elimination, Autocross, Speed Record, Speed Snap oraz Hunter. Autorzy odwzorowali 12 autentycznych torów wyścigowych, wliczając w to takie trasy jak Silverstone, Hockenheim, Le Mans, Laguna Seca oraz Dubai Autodrome, które możemy przemierzać w kilku różnych konfiguracjach. Nie zapomniano także o sporym wachlarzu blisko 100 licencjonowanych samochodów takich producentów jak Ferrari, Porsche, Chevrolet, Lamborghini, Mercedes-Benz, Bugatti, Ford, Aston Martin, McLaren, Koenigsegg czy Pagani. Posiadane maszyny możemy dodatkowo modyfikować, wyposażając je w specjalne malowanie, naklejki czy obręcze.

W grze zastosowano interesujący wariant asynchronicznej rywalizacji wieloosobowej, określany przez twórców jako Time Shifted Multiplayer (TSM). W tym trybie rozgrywki nie ścigamy się z żywymi przeciwnikami, lecz z „duchami” innych kierowców, generowanymi na podstawie ich indywidualnych przejazdów. W odróżnieniu od klasycznych wyścigów typu „ghost race”, możemy jednak wchodzić z nimi w interakcję np. poprzez spychanie przeciwnika z toru.

Elementem wyróżniającym Real Racing 3 jest realistyczny model jazdy oraz bazująca na autorskim silniku Mint 3 oprawa graficzna, jakiej nie powstydziłby się niejeden tytuł wydany na stacjonarnych konsolach siódmej generacji. Tytuł współpracuje także ze starszymi modelami smartfonów oraz tabletów, lecz aby w pełni cieszyć się jakością grafiki (szczegółowe modele samochodów, lusterka wsteczne czy dynamiczne refleksy), potrzebować będziemy naprawdę mocnego sprzętu. Po raz pierwszy w historii cyklu grę udostępniono w formule free-to-play, czego konsekwencją okazał się rozbudowany system mikropłatności, dzięki któremu możemy odblokowywać dodatkowe pojazdy, trasy i wyścigi, a także naprawiać uszkodzenia bez konieczności oczekiwania.

Real Racing 3, czyli jak mikropłatności wyprzedziły frajdę

PLUSY:
  1. Imponująca oprawa graficzna, a szczególnie dopracowane modele samochodów;
  2. Licencjonowane tory i samochody;
  3. Angażujący, asynchroniczny tryb rozgrywki wieloosobowej.
MINUSY:
  1. Wyjątkowo nieprzyjazny system mikropłatności – na pierwszą barierę trafiamy już po 5 minutach zabawy.

Rzadko kiedy zdarza się, aby szumne hasła reklamowe pokrywały się z faktyczną jakością gry. W przypadku Real Racing 3 trzeba przyznać, że wiele z tego, co możemy przeczytać w reklamach i opisach gry, znajduje swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Oglądając film z rozgrywki można odnieść wrażenie, że ogląda się pre-renderowaną scenkę przerywnikową, tymczasem grafika w grze naprawdę tak wygląda. Oprawa Real Racing 3 w istocie wyznacza nowe standardy w grach mobilnych, nie ustępując w znaczącym stopniu produkcjom z Xboksa 360 oraz PlayStation 3. Wszystko ma jednak swoją cenę. Płynną grafikę w rozdzielczości HD, lusterka wsteczne oraz dynamiczne cienie i refleksy świetlne, docenią jednak posiadacze naprawdę mocnych handheldów o pojemnych kartach pamięci (na iPhonie 5 gra zajmuje blisko 2 GB).

Drugim godnym podkreślenia atutem Real Racing 3 jest to, co amatorzy gatunku cenią sobie chyba najbardziej. Mowa tu oczywiście o licencjonowanych trasach i samochodach. Twórcy gier mobilnych (ale także i pecetowych) bardzo często traktują ten temat po macoszemu, tymczasem dla większości fanów gier wyścigowych nie ma nic przyjemniejszego, niż ścigać się za kierownicą markowego wozu na realnie istniejącym torze. O ile do jakości odwzorowania poszczególnych tras można mieć pewne zastrzeżenia, to szczegółowo odwzorowane karoserie i wnętrza pojazdów to już majstersztyk. Warto w tym miejscu pochwalić także całkiem realistyczny (jak na możliwości urządzeń przenośnych) model jazdy oraz szerokie możliwości konfiguracji sterowania, które można dopasować zarówno do wymagań zapalonych graczy, jak i niedzielnych kierowców.

Nie sposób także przejść do porządku dziennego nad zastosowanym w grze asynchronicznym trybem wieloosobowym. Time Shifted Multiplayer (TSM) nie pozwala co prawda na rywalizację w czasie rzeczywistym z żywymi kierowcami, ale na bazie indywidualnych przejazdów innych graczy generuje „duchy”, z którymi możemy ścigać się nawet w sytuacji, gdy znajdują się oni aktualnie w trybie offline. Daje to wrażenie uczestnictwa w prawdziwej sieciowej rywalizacji, podczas której możemy zajeżdżać drogę czy spychać z trasy pojazdy przeciwnika.

Real Racing 3 mógł okazać się dla urządzeń mobilnych tym, czym dla kolejnych generacji Xboksa stał się cykl Forza Motorsport. Mógł. Gdyby nie został zniszczony przez agresywny system mikropłatności, który w połączeniu z twardą polityką cenową EA znacząco utrudnia rozgrywkę. Marketingowcy Electronic Arts tłumaczyli, że przejście serii na model free-to-play spowodowane jest rosnącym zapotrzebowaniem na produkcje tego typu. Wydaje się jednak, że panowie z EA nie do końca zrozumieli ideę mikrotransakcji (które w opisywanej grze wcale nie są „mikro”), zaś wielu graczy wolałoby zapłacić z góry za możliwość swobodnej zabawy bez konieczności ciągłego żonglowania kartą kredytową.

Ostatnia modyfikacja 1 grudnia 2014

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Ocena użytkowników: 7,3 / 10 na podstawie 116 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Real Racing 3: 12+

Real Racing 3 Wymagania sprzętowe

Apple iOS

Apple iOS

  • Dodatkowe informacje:
  • Wymagane połączenie z Internetem
Android

Android

  • Dodatkowe informacje:
  • Wymagane połączenie z Internetem