Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPS4PC
Okładka Pyre (PS4)

Pyre

Oryginalny, taktyczny RPG akcji opracowany przez niezależne amerykańskie studio Supergiant Games. Akcja Pyre osadzona została w tajemniczej krainie Downside, będącej miejscem zesłania szczególnie niebezpiecznych przestępców.

RPG | taktyczne | 2D | visual novel | elementy zręcznościowe | indie | RPG akcji

Okładka Pyre (PS4)

data premiery gry:

25lip2017

PC PS4

Pyre to wydany na platformie PC i PS4 oryginalny RPG akcji, w którym pomagamy grupie Wygnańców w wydostaniu się z „czyśćca”. Twórcą tytułu jest amerykańskie studio niezależne Supergiant Games, założone przez byłych pracowników Electronic Arts i znane z równie oryginalnych produkcji Bastion oraz Transistor.

Fabuła

Akcja gry osadzona została w tajemniczej krainie Downside, będącej czymś w rodzaju chrześcijańskiego czyśćca i kolonii karnej zarazem. Podczas zabawy wcielamy się w bohatera (lub bohaterkę) nazywanego Reader, uratowanego od śmierci przez trójkę zamaskowanych podróżników. Jako że protagonista jako jeden z nielicznych posiadł zakazaną sztukę czytania, nasi wybawcy proszą o pomoc w zgłębieniu Księgi Rytuałów (Book of Rites) poświęconej tajemniczej konkurencji, w której zwycięstwo oznacza odpuszczenie win i możliwość opuszczenia Downside.

Zgodnie ze zwyczajem studia Supergiant Games nie dostajemy na początku obszernej ekspozycji, lecz zostajemy wrzuceni w sam środek niezwykle oryginalnego uniwersum, pełnego obco brzmiących nazw i dziwacznych stworzeń. W toku przygody przyłączamy do drużyny kolejne postacie, a z rozmów z nimi i innymi Wygnańcami oraz dzięki lekturze licznych tekstów powoli rekonstruujemy historię świata, w jakim się znaleźliśmy i poznajemy przeszłe losy naszych towarzyszy.

Mechanika

Produkcja studia Supergiant Games odznacza się niezwykle oryginalną mechaniką, będącą połączeniem elementów klasycznego RPG-a, przygodówki typu visual novel, produkcji MOBA, a nawet gry sportowej. Sama rozgrywka dzieli się na dwie zasadnicze części. Podczas zabawy podróżujemy wozem po mapie, zarządzamy naszą drużyną, toczymy liczne rozmowy i podejmujemy rozmaite decyzje wpływające zarówno na losy naszych towarzyszy, jak i przeciwników. Po drodze spotykamy masę niepowtarzalnych bohaterów, stopniowo odkrywając kolejne fragmenty fabuły i poznając motywacje poszczególnych Wygnańców. Ta część rozgrywki zrealizowana została w formie statycznych scenek przerywnikowych przywodzących na myśl produkcje spod znaku visual novel.

Celem naszych podróży jest uczestnictwo w kolejnych Rytuałach – odbywających się na specjalnych arenach meczach-potyczkach mogących budzić skojarzenia ze… sportami drużynowymi. Oglądamy je w rzucie izometrycznym, zaś nasze poczynania, niczym w typowym meczu, na bieżąco opisuje nieszczędzący złośliwych uwag komentator. Zadaniem bohaterów jest przejęcie magicznej kuli i dostarczenie jej na drugą stronę areny, do płonącego stosu przeciwnika – w czym oczywiście starają się nam przeszkodzić mający ten sam cel rywale; gdy trafimy weń kulą wystarczającą liczbę razy, stos gaśnie, a nasza drużyna zwycięża. Choć ogólne założenia są proste, Pyre oferuje szereg mechanik i zależności wpływających na przebieg meczu. Do starcia możemy wystawić trzech herosów, a każdy z nich dysponuje nieco innymi współczynnikami i zdolnościami specjalnymi (które można dodatkowo modyfikować dzięki zdobywanym przedmiotom i kolejnym poziomom doświadczenia) – niektórzy potrafią latać, inni przemieszczać się pod ziemią, jeszcze inni mogą ogłuszać rywali. Samą kulę możemy podawać między zawodnikami, biec z nią lub rzucać z odległości, zaś dodatkowych emocji rozgrywce dodaje fakt, że uczestników można chwilowo wyeliminować z gry. Każdy bohater roztacza bowiem wokół siebie tzw. Aurę, a wejście w aurę przeciwnika kończy się dla nas chwilowym wyłączeniem z akcji; jakby tego było mało, można ją miotać przed siebie jak pocisk. Kluczem do sukcesu w Rytuałach są zatem taktyka odpowiednio dostosowana do możliwości rywali oraz umiejętne wykorzystanie indywidualnych cech postaci.

Warto zaznaczyć, że w przeciwieństwie do większości gier w Pyre zwycięstwo w potyczkach nie stanowi o naszym być albo nie być – porażka nie równa się tradycyjnemu „game over”, lecz jedynie kieruje fabułę na nieco inne tory, co zachęca do wielokrotnego przechodzenia gry.

Tryby gry

Produkcja oferuje kampanię dla jednego gracza, a także możliwość rozegrania pojedynczych meczów – zarówno przeciwko sztucznej inteligencji, jak i innemu graczowi w lokalnym trybie Versus.

Kwestie techniczne

Wydany na platformie PC i PS4 Pyre cechuje się niezwykle barwną, dopracowaną w najmniejszym detalu dwuwymiarową oprawą graficzną, utrzymaną w stylu znanym z poprzednich produkcji Supergiant Games. Rozgrywce towarzyszy oryginalna ścieżka dźwiękowa w wykonaniu Darrena Korba, a dialogi zostały częściowo zdubbingowane. Warto zaznaczyć, że z powodu korzystania z dość wyszukanego języka Pyre może być trudne w odbiorze dla osób nieznających biegle angielskiego.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   wspólny ekran     Liczba graczy: 1-2  

Ocena gry 8,5 / 10 na podstawie 167 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 2 / 10 na podstawie 204 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Pyre

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Pyre

PC Windows

Minimalne: Dual Core 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 460 lub lepsza, 7 GB HDD, Windows 7

Recenzja gry Pyre – niebanalny RPG od twórców Bastionu

Recenzja 3 sierpnia 2017, 15:30

Gracze obeznani z dynamicznymi grami sportowymi czy zręcznościowymi mogą narzekać na zbyt niski poziom trudności. Nie da się ukryć, że przy standardowych ustawieniach zaliczanie kolejnych zwycięstw bardzo długo nie stanowi większego problemu; tak naprawdę trzeba się trochę namęczyć dopiero na późniejszym etapie gry. A jeśli ktoś ma szczególną ochotę na większe wyzwania, może od pewnego momentu wybierać przed walką specjalne modyfikatory, które ułatwiają życie wrogom, a nam mogą mocno napsuć krwi (rozwiązanie to pojawiło się też w poprzednich grach Supergiant Games). Warto jednak pamiętać, że przegrany mecz to nie koniec świata. Porażka jest wpisana w założenia gry i nie oznacza, że cała nasza misja spaliła na panewce. Ot, kolejny krok na krętej drodze do oświecenia. Perfekcjoniści mogą jednak skorzystać z możliwości restartu obrzędu, jeśli gwiazdy się na nich wypięły.

PC
PS4