Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS4iOSPSVSwitchX360XONE
Okładka Bastion (X360)

Bastion

Gra typu action RPG opracowana przez studio Supergiant Games, założone przez Amira Rao i Gavina Simona – byłych pracowników Electronic Arts.

RPG | fantasy | hack'and'slash | postapokalipsa | widok izometryczny | 2D | indie | RPG akcji

Okładka Bastion (X360)

data premiery gry:

20lip2011

X360

16sie2011

PC

29sie2012

iOS

7kwi2015

PSV PS4

12gru2016

XONE

13wrz2018

Switch

Po zamknięciu należącego do koncernu Electronic Arts wewnętrznego studia deweloperskiego w Los Angeles część jego pracowników na czele z Amirem Rao i Gavinem Simonem utworzyła nową firmę. W Supergiant Games branżowi weterani zajęli się realizacją autorskich pomysłów. Bastion jest ich pierwszym niezależnym projektem. Inspiracją do powstania gry, której wydawcą został koncern Warner Bros. stały się klasyki gatunku action-RPG z Diablo i Torchlight na czele.

Osią fabuły Bastionu jest katastrofa, określana jako The Calamity (nieszczęście). Pewnego dnia główny bohater – chłopiec o imieniu Kidd - budzi się i ku swojemu przerażeniu odkrywa, że jego łóżko wraz z częścią pokoju dryfuje wśród szczątków świata, w jakim do tej pory żył. Młodzieniec postanawia odnaleźć innych rozbitków i zbudować bezpieczne schronienie.

Jak na tytuł z gatunku action-RPG przystało w trakcie swej podróży główny bohater musi pokonać wiele przeciwności. W poszatkowanym świecie roi się od różnych monstrów, którym należy stawić czoła. Rzecz jasna Kidd może posługiwać się arsenałem rozmaitych broni do walki wręcz i na dystans. W grze nie brakuje też prostych zagadek logicznych, questów i systemu rozwoju postaci.

Na tle konkurencji Bastion wyróżnia się przede wszystkim nietuzinkowym sposobem snucia opowieści. Poczynania głównego bohatera w czasie rzeczywistym opisywane są przez narratora, co w zamyśle twórców ma potęgować wrażenie bezpośredniego uczestnictwa w legendzie.

Oprawa audiowizualna gry stoi na wysokim poziomie. Bajecznie kolorowy świat przedstawiony jest w rzucie izometrycznym, charakterystycznym dla produkcji cRPG z początków wieku. Kolorowe, ręcznie malowane scenerie ulegają dynamicznym przeobrażeniom przy każdym przemieszczeniu postaci Kidda.

Bastion uhonorowany został wieloma prestiżowymi wyróżnieniami w tym dla „Najlepszego nowego projektu” podczas targów Penny Arcade Expo w 2010 roku.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8,8 / 10 na podstawie 1823 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,8 / 10 na podstawie 54 głosów czytelników.

Klasyfikacja PEGI Bastion

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Bastion

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 1.7 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB (GeForce 8800 GT lub lepsza), 1.6 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Bastion, czyli kopalnia nowych pomysłów - recenzja gry

Recenzja 2 sierpnia 2011, 11:56

No dobrze, ładnych dwuwymiarowych gier na rynku mamy dostatek, co zatem wyróżnia akurat tę pozycję? Przede wszystkim pomysł na prezentację wirtualnego świata. Otóż, przechadzając się po poszczególnych lokacjach, cały czas jesteśmy świadkami ich budowania w czasie rzeczywistym, co przyznaję, wygląda obłędnie. Idę i widzę, jak poszczególne elementy tuż przed nogami postaci wskakują na swoje miejsce. Sprawia to, że ekran nie tylko prawie nigdy nie jest statyczny, ale także świetnie sprawdza się w ukrywaniu różnych znajdziek, bo dopóki nie podejdziemy do krawędzi lewitującego świata, dopóty nie wiemy, co też ponadplanowego przygotowali autorzy. To trochę taka współczesna wersja Knight Lore.

X360
PC
PSV
PS4
iOS
XONE
Switch