Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodoweiOSPC
Okładka Primordia (iOS)

Primordia

Klasyczna przygodówka point-and-click, w której gracz trafia do postapokaliptycznej rzeczywistości. Stworzona przez człowieka cywilizacja to w tym świecie jedynie mit, a Ziemia zamieszkała jest przez obdarzone sztuczną inteligencją roboty.

Przygodowe | cyberpunk | science fiction | point-and-click | indie

Okładka Primordia (iOS)

data premiery gry:

5gru2012

PC

21wrz2016

iOS

Primordia na PC i iOS jest dziełem niezależnego zespołu Wormwood Studios, a nad wydaniem tego tytułu czuwała firma Wadjet Eye Games. Produkcja reprezentuje gatunek klasycznych przygodówek point-and-click.

Fabuła

W Primordia gracz trafia do postapokaliptycznego świata o stylistyce czerpiącej garściami z nurtu steampunk. Akcja tego tytułu rozgrywa się w dalekiej przyszłości, kiedy to ludzie są już tylko wspomnieniem, obecnym jedynie w mitach i legendach. Ziemia zamieszkana jest przez sterowane sztuczną inteligencją roboty, które podzieliły się na dwa stronnictwa. Humaniści opierają swoją wiarę na Ewangelii Człowieka, wierząc, że to ludzie są stwórcami wszystkich mechanicznych istot. Ideologia Postępu z kolei odrzuca wszelkie prawdy religijne, koncentrując się na rozwoju nowej cywilizacji. W takim świecie przychodzi funkcjonować parze głównych bohaterów – Horatiowi i Crispinowi.

Spokojny żywot maszyn zamieszkujących okręt Unnic zakłócił rabunek rdzenia energetycznego, zasilającego cały wehikuł. Parze protagonistów nie pozostaje nic innego, jak przetrząsnąć okoliczne złomowiska w poszukiwaniu nowego akumulatora. Przy okazji trafiają na trop intrygi znacznie większego kalibru, jaka prowadzi ich przez ponad pięćdziesiąt ręcznie rysowanych lokacji. Historia ma wiele zakończeń, a to, które z nich zobaczy gracz, zależy od decyzji podjętych w końcowej fazie przygody.

Mechanika

Rozgrywka w Primordia na PC i iOS opiera się przede wszystkim na prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu rozmaitych zagadek. Dialogi, doprawione szczyptą humoru i odniesień do popkultury, rozwijają fabułę o nowe wątki – bohaterowie toczą je nie tylko między sobą, lecz także z napotkanymi po drodze postaciami niezależnymi. Trzon zabawy stanowią jednak klasyczne przygodówkowe łamigłówki, polegające zazwyczaj na odnajdywaniu określonych przedmiotów i łączeniu ich w rozmaite kombinacje. Choć w początkowej fazie rozgrywki zagadki nie nastręczają graczowi zbyt wielu problemów, w miarę postępów w grze ich poziom trudności rośnie. Pomocą służą wtedy główni bohaterowie, jednak zbyt częste ich nagabywanie może ich zirytować – rzucają wtedy humorystycznym komentarzem, odprawiając gracza z kwitkiem. Ponadto, zaszyto tutaj opcjonalne komentarze deweloperów, pozwalające niejako zajrzeć za kulisy produkcji.

Kwestie techniczne

W Primordia akcja prezentowana jest w rzucie izometrycznym. Całość rozgrywa się w dwuwymiarowym środowisku, a oprawa graficzna została wykonana w stylu pixel art. Gra nie imponuje zatem fotorealizmem, jednak na uwagę zasługuje oszczędna kolorystyka, skutecznie budująca klimat. Warto również wspomnieć, że wypowiedzi poszczególnych postaci zostały zdubbingowane, a w obsadzie znalazł się między innym Logan Cunningham, znany z takich gier jak Bastion, Transistor czy też Dota 2. Całości dopełnia ambientowa, niekiedy mroczna ścieżka dźwiękowa.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Ocena czytelników: 10 / 10 na podstawie 254 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: / 10 na podstawie 1 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Primordia

odpowiednia dla każdego wieku

Wymagania sprzętowe Primordia

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 4 2.33 GHz, 64 MB RAM (1 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 128 MB (GeForce 6600 GT lub lepsza), 1.5 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Recenzja gry Primordia - postapokalipsa i totalitarny świat robotów
Recenzja gry Primordia - postapokalipsa i totalitarny świat robotów

Recenzja 15 grudnia 2012, 11:54

Primordia dotyka takich kwestii jak relacja między człowiekiem a maszyną w kontekście przyszłości gatunków (bo tu maszyny są świadomą i inteligentną formą życia). Mroczny, brunatno-szary świat postczłowieczy potraktowany został dość humorystycznie (na zasadzie: „co by było, gdyby roboty…”) i raczej jako tło dla innych wątków. Na przykład dyskusji na temat ustroju i budowania nowej rzeczywistości. Centralnym miejscem akcji gry jest Metropol, miasto robotów zarządzane przez urbanistyczny moduł kontroli metra, który wyznaje zasady socjalistycznego utylitaryzmu, przetwarzając poddanych i moc ich procesorów na zasoby służące do budowania lepszej codzienności dla ogółu. Ten totalitarny system jest ewidentnie wadliwy, ale w kontekście zrujnowanej planety i braku alternatyw może wydawać się jedynym sensownym rozwiązaniem.

PC
iOS