26. Gry Strategiczne PC Windows
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 26. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne na platformę PC.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.

Grey Goo
Strategiczne 23 stycznia 2015
Klasyczna strategia czasu rzeczywistego w realiach science-fiction, nawiązująca do lat 90-tych i złotej ery RTS-ów. Za powstanie gry odpowiada studio Petroglyph Games, założone przez twórców kultowego cyklu Command & Conquer i mające na swoim koncie m.in. strategię Star Wars: Empire at War. Akcja gry toczy się w odległej przyszłości na jednej z ziemskich kolonii o nazwie Ekosystem Dziewięć.

Kompania Braci: Na linii frontu
Strategiczne 24 września 2007
Samodzielny dodatek do bestsellerowej strategii wojennej Company of Heroes autorstwa studia Relic Entertainment. Rozszerzenie wzbogaca podstawową wersję gry o dwie zupełnie nowe kampanie zrealizowane z podobnym, filmowym rozmachem co oryginał. W pierwszej z nich bierzemy udział w walkach na terenie Normandii oraz bitwie o Caen, przejmując dowodzenie nad siłami 2 Armii Brytyjskiej.

Transport Tycoon Deluxe
Strategiczne 15 czerwca 1994
Transport Tycoon Deluxe jest rozszerzoną wersją popularnej strategii ekonomicznej wyprodukowanej przez studio deweloperskie Microprose. Gracz wciela się w szefa firmy transportowej, a jego zadanie to rozwinąć niewielkie przedsiębiorstwo w światowego potentata. W porównaniu z pierwowzorem, twórcy wprowadzili m.in. nowe tereny i pojazdy transportowe, a także dokonali wielu drobnych zmian w mechanice rozgrywki.

Dark Colony
Strategiczne 8 października 1997
Dark Colony to ciekawa strategia czasu rzeczywistego (RTS), opracowana przez specjalistów z zespołu Strategic Simulations Inc. (SSI). Przenosimy się w niej do połowy XXII wieku, w którym to okresie trwają prace nad kolonizacją Marsa.

Cywilizacja
Strategiczne 21 kwietnia 1991
Pierwsza odsłona kultowej serii gier strategiczno-ekonomicznych, pozwalającej dowolnie pokierować rozwojem wybranej cywilizacji przez całe tysiąclecia. W Sid Meier's Civilization rozpoczynamy zabawę w roku 4000 przed naszą erą i prowadzimy naszą nację aż do futurystycznych czasów kolonizacji kosmosu.

Worms Forts: Oblężenie
Strategiczne 5 listopada 2004
Kolejna, po Worms 3D, część bardzo popularnej na całym świecie serii traktującej o zmaganiach wirtualnych robaków. Oprócz specyficznego klimatu i poczucia humoru znanego z poprzednich odsłon, Worms Forts Under Siege oferuje graczom zupełne novum w rozgrywce - tytułowe fortyfikacje.

Twierdza: Legendy
Strategiczne 13 października 2006
Stronghold Legends stanowi odświeżoną, ale i mocno zmodyfikowaną wersję oryginału. Twórcy wprowadzili w mechanice rozgrywki szereg zmian, zbliżających grę w stronę rasowej strategii RTS. Tym razem zrezygnowano z mocno rozbudowanej warstwy ekonomicznej, upraszczając model gospodarczy oraz system rozbudowy zamku i koncentrując się w szczególności na sferze batalistycznej. W odróżnieniu od poprzednich odsłon cyklu, fabułę nasycono także silnymi elementami fantasy.

Dragonshard
Strategiczne 21 września 2005
Dragonshard to strategia czasu rzeczywistego wykorzystująca zasady systemu Dungeons & Dragons. Tym samym jej strona strategiczna przenika się w interesujący sposób z elementami charakterystycznymi dla gier fabularnych. Jednocześnie jest to pierwsza gra, której akcja toczy się w świecie Eberron, gdzie klimat fantasy współistnieje z magicznymi technologiami.

Celtic Kings: Rage of War
Strategiczne 27 sierpnia 2002
Izometryczna strategia czasu rzeczywistego z elementami przygodówki i RPG. Twórcy podzielili rozgrywkę na dwa zasadnicze tryby: przygodowy i strategiczny. W pierwszym z nich dowodzimy drużyną po stronie Cezara lub galijskiego druida. Zadania strategiczne polegają na rozwijaniu wojska, wynajmowaniu najemników, zbieraniu artefaktów i podbijaniu zamków. Produkcja gwarantuje około 40 godzin zabawy.

Desperados 2: Cooper's Revenge
Strategiczne 21 kwietnia 2006
Kontynuacja osadzonej w realiach Dzikiego Zachodu taktycznej strategii Desperados: Wanted Dead or Alive z 2001 roku. Fabuła gry koncentruje się na postaci tytułowego, względnie praworządnego łowcy nagród Johna Coopera i opowiada o jego wysiłkach zmierzających do pojmania groźnego przestępcy imieniem Dillon. Podczas zabawy kontrolujemy po raz kolejny drużynę sześciu postaci o odmiennych umiejętnościach, a całość rozgrywa się w konwencji znanej z poprzedniczki oraz popularnej serii Commandos.

Age of Wonders: Magia Cienia
Strategiczne 22 lipca 2003
Trzecia odsłona popularnego cyklu turówowych strategii fantasy wzbogaconych elementami RPG autorstwa zespołu Triumph Studios. W porównaniu z częścią drugą wprowadzono trzy zupełnie nowe nacje oraz kilkadziesiąt dodatkowych zaklęć, artefaktów (istnieje opcja projektowania własnych przedmiotów) i typów krajobrazu.

The Settlers (1993)
Strategiczne 22 marca 1993
The Settlers to pierwsza odsłona niezwykle popularnego cyklu gier strategicznych rozgrywanych w czasie rzeczywistym, która przenosi nas do średniowiecznego królestwa, targanego wojną pomiędzy zwaśnionymi baronami.

Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge
Strategiczne 17 października 2001
Oficjalny dodatek do wydanej jesienią 2000 roku strategii czasu rzeczywistego Command & Conquer: Red Alert 2 studia Westwood. Rozszerzenie zatytułowane Yuri’s Revenge wzbogaca fabułę gry podstawowej o nowy wątek, którego głównym bohaterem jest były doradca głównego antagonisty "dwójki" imieniem Jurij. Podobnie jak w poprzednich grach z serii, kampania podstawowa podzielona została na dwie części (po 7 misji dla każdej ze stron), które możemy przejść jako dowódca Aliantów lub Sowietów.

UFO: Kolejne Starcie
Strategiczne 3 października 2003
Przygotowana przez ekipę czeskiego studia Altar Interactive strategia turowa, nawiązująca do kultowego przeboju z lat 90. UFO: Enemy Unknown. Akcja gry UFO: Aftermath (w polskiej wersji UFO: Kolejne Starcie) przenosi nas w niezbyt odległą przyszłość, w której w wyniku inwazji Obcych ziemska cywilizacja została zredukowana do garstki ocalałych. Z czasem pozostali przy życiu ludzie zorganizowali się i rozpoczęli walkę z najeźdźcami, a zadaniem gracza jest poprowadzenie ich do zwycięstwa.

Hooligans: Europejska Zadyma
Strategiczne 10 lutego 2002
Nietypowa i kontrowersyjna strategia czasu rzeczywistego, w której gracz staje się przywódcą agresywnej grupy kibiców piłkarskich. Akcja toczy się w Europie, a naszym zadaniem jest okaleczenie i zabicie wszystkich kibiców innych drużyn. Tytuł tylko dla graczy powyżej 18 roku życia.

Car Tycoon
Strategiczne 4 stycznia 2002
Car Tycoon to gra strategiczno-ekonomiczna, w której gracze mogą wcielić się w szefa firmy zajmującej się projektowaniem, konstruowaniem, dystrybucją oraz sprzedażą pięknych i lśniących samochodów.

Warhammer: Mark of Chaos
Strategiczne 14 listopada 2006
Utrzymana w klimatach fantasy strategia czasu rzeczywistego studia Black Hole Games, osadzona w wykreowanym przez firmę Games Workshop świecie Warhammera. Osią gry jest rozbudowana kampania fabularna, będąca epicką opowieścią o walce z Siłami Chaosu, ukazaną z perspektywy czterech stron konfliktu tzn. Imperiun, Wysokich Elfów, Chaosu oraz szczuropodobnych Skavenów.

Cywilizacja 2
Strategiczne 30 czerwca 1996
Kontynuacja niezwykle udanej strategicznej gry turowej Sid Meier’s Civilization, którą wielu uznaje za początek współcześnie rozumianego gatunku 4X. Gracz ponownie ma za zadanie stworzyć światowe imperium, rozwijając gospodarkę i armię oraz prowadząc zręczne działania polityczne na przełomie kolejnych wieków.

Kozacy: Sztuka Wojny
Strategiczne 21 lutego 2002
Pierwszy oficjalny dodatek do gry Kozacy: Europejskie Boje, strategii czasu rzeczywistego od ukraińskiego studia GSC Game World odtwarzającej realia XVII i XVIII wieku. Rozszerzenie Sztuka Wojny przede wszystkim rozbudowuje zawartość przeznaczoną dla pojedynczego gracza, choć nie zabrakło w nim szeregu zmian w trybie multiplayer. Do najważniejszych nowości należą dwie grywalne nacje: Bawarczycy i Duńczycy.

Star Trek: Armada II
Strategiczne 20 listopada 2001
Star Trek: Armada II to kontynuacja wydanej w 2000 roku kosmicznej strategii czasu rzeczywistego (RTS). Akcja gry, wyprodukowanej przez ekipę deweloperską studia Mad Doc Software, osadzona została w uniwersum popularnego serialu telewizyjnego. Gracze mogą uczestniczyć w potyczkach pomiędzy flotami Federacji, Romulan, Klingonów, Borgów, Cardassian oraz gatunku 8472. Twórcy przygotowali trzy kampanie dla trybu solowego oraz opcję sieciowych starć multiplayer z udziałem maksymalnie 8 uczestników.

Emergency 2012
Strategiczne 29 października 2010
Następna część strategicznej gry taktycznej o tematyce katastroficznej, wyprodukowana przez studio Quadriga Games. Ponownie wcielamy się w szefa służb ratowniczych, mających uporządkować miejsce każdego wypadku, a w pierwszej kolejności pomóc poszkodowanym. Tym razem fabuła nawiązuje do globalnych katastrof będących przesłankami końca świata. Możemy kontrolować więcej jednostek, grafika uległa poprawieniu, a rozgrywkę solo uzupełnia tryb dla wielu graczy.

Phantom Doctrine
Strategiczne 14 sierpnia 2018
Phantom Doctrine to strategia szpiegowska autorstwa polskiego zespołu CreativeForge Games. Akcja toczy się w latach 80. ubiegłego wieku, prezentując alternatywną wersję zimnej wojny. Gracz staje na czele tajnej organizacji wywiadowczej, której celem jest powstrzymanie globalnego spisku mającego na celu przejęcie władzy nad światem. Musimy werbować agentów, szkolić ich, wyposażać oraz zapewniać im fałszywe tożsamości.

Throne of Lies: Medieval Politics
Strategiczne 29 września 2017
Tytuł łączący cechy gry strategicznej i RPG, inspirowany fabularnymi grami stołowymi. W Throne of Lies: The Online Game of Deceit gracze wcielają się w reprezentantów zwaśnionych frakcji toczących walkę o wpływy w fantastycznym królestwie. Naszym zadaniem jest manipulacja pozostałymi oraz przekonanie ich do swoich racji, a co za tym idzie – eliminacja przeciwników i doprowadzenie do zwycięstwa naszego ugrupowania.

Master of Magic
Strategiczne 13 grudnia 2022
Master of Magic to odświeżona wersja klasycznej gry strategicznej z lat 90., w której wcielając się w potężnego maga staramy się pokonać swoich konkurentów i przejąć kontrolę nad dwoma różnymi wymiarami.