
Data wydania: 29 października 1990
Trzecia gra przygodowa, napisana przez firmę LucasArts. Jej fabuła oparta jest na fabule ostatniej części trylogii opowiadającej o przygodach Indiany Jonesa, dotyczącej poszukiwania Św. Graala.
Gracze
Steam
Jeżeli ktoś jeszcze nie wie, kim jest Indiana Jones, powinien odpuścić sobie czytanie tego tekstu i niemal natychmiast wyruszyć do najbliższej wypożyczalni kaset video po jeden z trzech filmów, opowiadających o jego niesamowitych przygodach. Ci, którzy temat doskonale znają, zapewne domyślają się już, że opisywana poniżej gra, oparta jest na fabule ostatniej części trylogii, dotyczącej poszukiwania Św. Graala.
Indiana Jones and the Last Crusade to dopiero trzecia przygodówka, napisana przez LucasArts, trudno więc mówić o wielkich doświadczeniach programistów, a jednak zaskakuje ona fachowym podejściem do tematu. Najciekawszy aspekt związany z tym programem jest taki, że mimo ścisłego powiązania ze scenariuszem filmu, można go ukończyć aż na trzy sposoby, nie mówiąc już o alternatywnych rozwiązaniach rozmaitych problemów, których na pęczki znajdziemy w trakcie gry. Jest to także jedna z niewielu przygodówek, w których olbrzymi nacisk położono na prowadzenie dialogów z bohaterami niezależnymi. Jeżeli wierzyć zapewnieniom autorów, niezależnie od problemu, każdą rozmowę można zakończyć sukcesem umiejętnie kierując opcjami, lub doprowadzić do sytuacji, w której o sile naszych racji, zadecydują pięści. Indiana Jones bowiem to gra z silnie zaakcentowanym wątkiem zręcznościowym i walkę, trzeba będzie dopracować do perfekcji. Program nie należy do specjalnie skomplikowanych, zwłaszcza jeśli dobrze znamy film, chociaż pojawiają się w grze momenty, które z jego fabułą mają związek co najwyżej luźny. Chodzi tu o rozmaite labirynty, pełne ślepych uliczek, czy też samolot odłączany od sterowca, który trzeba bezpiecznie sprowadzić na ziemię (prawie jak w symulatorze).
Moim zdaniem, program spełnia wszystkie zachcianki entuzjastów filmowej trylogii. Posiada dużo zaskakujących i co najważniejsze, innowacyjnych elementów, które czynią rozgrywkę niezwykle ciekawą i interesującą. Jeżeli postać Indiany Jonesa w żaden sposób do Ciebie nie przemawia, a jesteś fanem przygodówek i tak musisz w niego zagrać, żeby chociaż zobaczyć jak kształtowały się gry, jednej z najbardziej cenionych firm w historii komputerowej rozrywki.
Autor opisu gry: Redakcja GRYOnline.pl
Ostatnia aktualizacja opisu: 19 sierpnia 2015
14 sierpnia 2007
Lubią ryzykować. Stworzyli grę na pecety, która nie uruchamiała się bez joysticka. Gdy granie przez sieć jeszcze raczkowało, wydali pozycję, która sprawdzała się wyłącznie w multiplayerze - LucasArts. Tworza gry od ćwierć wieku.
Z okazji ujawnienia Indiana Jones and the Great Circle przypominamy najlepsze starsze gry z tą postacią, które dzisiaj można dalej kupić w dystrybucji cyfrowej.
gry
Adrian Werner
19 stycznia 2024 11:38
LucasArts kontynuuje ofensywę i przypomina swoje kolejne stare, aczkolwiek kultowe tytuły, które na przestrzeni lat stały się klasykami swoich gatunków. Na platformę Steam trafiła paczka dziesięciu gier wydanych w przeszłości przez to studio.
gry
Maciej Śliwiński
9 lipca 2009 10:33
Firma LucasArts ogłosiła, że wyda na Steamie kilka swoich starszych produktów. Wśród nich pojawią się takie hity sprzed lat, jak: Loom, The Dig, Indiana Jones and the Fate of Atlantis oraz chociażby Star Wars: Battlefront II. Pierwsze trzy tytuły to kultowe przygodówki, które na pewno trafią do wielu fanów. Te i kilka innych produkcji będzie dostępnych na Steamie 8 lipca tego roku, czyli w środę.
gry
Szymon Liebert
6 lipca 2009 22:19
Podobno Uwe Boll jest całkiem niezłym pięściarzem. Jeżeli chwilkę poszperacie w pamięci, powinniście sobie przypomnieć, jak rzucił wyzwanie obrażającym go, w jego mniemaniu, dziennikarzom, aby stawili mu czoła podczas prawdziwego pojedynku bokserskiego. Znalazło się kilku śmiałków, jednak żadnemu z nich nie udało się wielkiego Uwe położyć na deski. Stąd mniemanie, że boksowanie idzie mu całkiem nieźle. Wniosek może być tylko jeden. Uwe Boll minął się z powołaniem, bo reżyser z niego żaden.
gry
Przemysław Zamęcki
15 lutego 2008 09:49
George Lucas i Steven Spielberg są już gotowi do stworzenia czwartej odsłony przygód nieustraszonego archeologa, Indiany Jonesa – informuje magazyn The Hollywood Reporter. Jeśli wszystko dobrze, pierwszy klaps na planie zdjęciowym padnie w czerwcu bieżącego roku.
pozostałe
Krystian Smoszna
3 stycznia 2007 14:47
Lubisz klasyczne przygodówki? Z rozrzewnieniem wspominasz przygody Indiany Jonesa, zrealizowane niegdyś przez koncern LucasArts? Jeśli na oba pytania odpowiedź brzmi „tak”, to mamy coś dla Ciebie. Przedstawiciele niezależnego studia Screen 7, które pracuje nad programem o nazwie Indiana Jones and the Fountain of Youth, postanowili opublikować w Internecie jego grywalną wersję demonstracyjną.
gry
Krystian Smoszna
26 maja 2006 10:54
Na tegorocznych targach E3 z pewnością nie zabraknie nowych szczegółów, związanych z przygodami niezłomnego Indiany Jonesa. Tymczasem LucasArts postanowił ujawnić ciekawą informację, dotyczącą swojej nowej produkcji.
gry
Marek Grochowski
23 kwietnia 2006 19:40
Czwarty pełnometrażowy film, traktujący o przygodach archeologa Indiany Jonesa, trafić ma do kin w Anno Domini 2007 – w roli głównej ponownie Harrison Ford, a o reżyserię i scenariusz zadba odpowiednio Steven Spielberg i George Lucas. Natomiast już w bieżącym roku korporacja LucasArts, należąca do tego ostatniego twórcy, zaprezentuje szerokiej publiczności nową grę z cyklu Indiana Jones.
gry
Radosław Grabowski
29 marca 2006 11:11
Ile potrzeba czasu na ukończenie dwunastu klasycznych gier przygodowych firmy LucasArts? Na to pytanie spróbował odpowiedzieć niejaki Vogel, który podjął się niezwykłej próby.
gry
Krystian Smoszna
21 listopada 2005 10:37
Wczoraj na łamach naszego serwisu pojawiła się wiadomość o planach koncernu LucasArts na najbliższą przyszłość. Wśród zapowiadanych gier, najbardziej kusząco przedstawiała się informacja o rozpoczęciu prac nad kolejnymi przygodami „najmniej nudnego archeologa świata”, czyli Indiany Jonesa.
gry
Krystian Smoszna
20 maja 2005 09:28
Wymagania sprzętowe gry Indiana Jones and the Last Crusade:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
PC 286 12MHz, 1MB RAM, VGA.
Średnie Oceny:
Średnia z 155 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 363 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Wiedźmin
Ekspert
2024.12.13
Indiana Jones and the Last Crusade to wspaniała gra przygodowa z 1989 roku od LucasArts. Gra została wydana na komputerach Pc, Amiga, Atari ST, Mac, FM Towns. Tytuł elektryzował i nie dało się obok tego przejść obojętnie będąc fanem filmów. LucasArts zaprogramowali klasyczną przygodę filmową Indiana Jones co stanowiło duże wyzwanie. Wcześniej wyrobili sobie renomę takimi przygodówkami jak Labyrinth (1986), Maniac Mansion (1987) i Zak McKracken (1988). Ponownie wykorzystano wygodny system SCUMM, który został stworzony przez Rona Gilberta i zadebiutował w Maniac Mansion. Gra jest bardzo miodna, zabawna i klimatyczna, ale oczywiście nie tak genialna jak wydane kilka lat później Indiana Jones and The Fate of Atlantis (1992).Fabuła. Gra jest adaptacją filmu przygodowego z 1989 roku z H.Fordem pod tym samym tytułem. Europa 1938 rok. Adolf Hitler goni za kolejnym potężnym talizmanem Świętym Graalem. Na jego drodze staje na szczęście największy archeolog-awanturnik wszech czasów Indiana Jones. Tym razem ma przy sobie swojego ojca.Gameplay. Specjalnie dla Indiana Jones and the Last Crusade interfejs użytkownika SCUMM został ulepszony o dwa dodatkowe polecenia "Talk" i "Travel". "Talk" jest dostępne, gdy tylko w bieżącej lokalizacji pojawi się potencjalny partner do rozmowy. Po użyciu "Travel” pojawiają się wszystkie możliwe cele podróży. Ponadto "Read" został zastąpiony przez "Look". W dwóch poprzednikach można było jedynie badać książki, znaki lub zwoje. Tym razem można badać każdy przedmiot. Najbardziej zachwycającym aspektem tej gry jest fakt, że istnieje kilka rozwiązań większości problemów. Taka mnogość różnych strategii na szczególną sytuację jest zawsze mile widziana, bo wpływa na regrywalność zachęcając do powrotów. Otrzymujemy określoną liczbę punktów za każde rozwiązane zadanie jak w grach Sierry co uważam za rewelacyjny pomysł. Kolejną zmianą w porównaniu do wcześniejszych gier LucasArts jest integracja sekwencji akcji, a głównie w formie bijatyk na pieści. Jednakże elementy przygodowe znacznie przeważają nad elementami akcji. Aby lepiej przygotować się do walk na pięści mamy okazję poćwiczyć swoje umiejętności bokserskie na siłowni z ringiem bokserskim. Nawet, jesli znamy film na pamięć to gra potrafi nas w wielu miejscach zaskoczyć fajnymi zmianami, a to sprawia, że ta przygoda zdecydowanie nie jest spacerkiem po parku. W grze jest wiele rozbudowanych lokacji jak katakumby pod biblioteką w Wenecji, które są o wiele większe niż w filmie. Podczas gdy w filmie Indiana Jones znajduje grób pierwszego rycerza w mgnieniu oka i musi zmagać się z plagą szczurów tak w grze odkrycie grobowca nie stanowi problemu, ale znalezienie sposobu, by do niego wejść jest o wiele trudniejsze. Na szczęście w bibliotece mamy szansę znaleźć książkę zatytułowaną „Secrets of the Roman Catacombs” zawierającą mapę labiryntu katakumb. Labirynty wyświetlają się z lotu ptaka, by ułatwić orientację. W zamku Brunwald również mamy widok rozkładu pokoi z góry zanim trafimy do konkretnego pomieszczenia, gdzie wraca perspektywa widoku z boku. Z tym, że tutaj strażnicy patrolują korytarze. Każdy z nich ma określony schemat ruchu. Jeśli Indy znajdzie się w ich polu widzenia natychmiast atakują. Ten segment jest uderzająco podobny do klasycznej gry Konami Metal Gear (1987). W większości przypadków nie da się uniknąć licznych żołnierzy. Prędzej czy później dojdzie do starcia z jednym z nich. Kiedy tak się dzieje pojawia się menu wyboru, gdzie Indy ma szansę uspokoić wściekłego żołnierza za pomocą kulturalnej rozmowy, bo nie są oni zbyt bystrzy. Już na drugim piętrze starożytnego budynku stopień trudności rozmów znacznie wzrasta, a jeśli udzielimy niewłaściwych odpowiedzi dialog przeradza się w bójkę na pięści. Jeśli przegramy walkę gra się kończy, a jeśli pokonamy wroga mamy szansę znaleźć trochę pieniędzy. Dzięki temu możemy również spróbować przekupić jednego lub dwóch żołnierzy podczas przygody. Co więcej Indy może wślizgnąć się w dwa różne ubrania podczas infiltracji zamku: zwykły mundur i mundur oficera nazistowskiego. W zależności od tego, który strój założymy dostępne pytania zaczepiających nas żólnierzy oraz dostęp naszych odpowiedzi będą się różnić. Ponadto Indy ma szansę dowiedzieć się więcej o naturze Graala, ale wymaga to posiadania obrazu, który można zdobyć w domu Henry'ego Jonesa. Szczególnie wiele różnych sposobów rozwiązania problemów w zamku Brunwald z możliwościami pozbycia się żołnierzy sprawia, że fajnie wraca się do tej gry. Ukończenie przygody bez ani jednej walki stanowi ogromne wyzwanie. Gdy Indy w końcu odnajduje pokój w którym przetrzymywany jest jego ojciec odlatuje razem z nim. Jeśli wcześniej udało się nam znokautować niemal wszystkich strażników ucieczka z zamku to pestka, ale jeśli jest odwrotnie dwójka Jonesów nie zajdzie zbyt daleko. Następujące wtedy wydarzenie, gdy zostają złapani powinno być bardzo znajome fanom filmu, ale w grze sprawy wyglądają trochę inaczej i moim zdaniem bardziej pomysłowo. W zależności od tego czy dr Jones jest w posiadaniu prawdziwego dziennika Graala podróż prowadzi na lotnisko Tempelhof w Berlinie lub prosto do miejsca spalenia książek przy Bramie Brandenburskiej. Zdecydowanie niezwykle niebezpieczna operacja, ale tutaj Indy ma doskonałą okazję, aby osobiście wyrwać autograf Adolfowi Hitlerowi. Aby uciec z Niemiec dwójka Jonesów korzysta ze sterowca i dwupłatowca. Lot sterowcem trwa jednak krótko. Po następującym akcie sabotażu Indy i Henry muszą natychmiast opuścić statek, ponieważ ten nagle znów kieruje się w stronę Niemiec. Pod koniec przygody docieramy do Świątyni Graala, gdzie musimy przejść trzy dobrze znane wyzwania z filmu "Oddech Boga", "Słowo Boga", "Ścieżka Boga". Kiedy w końcu trzymamy w dłoniach Graala istnieje możliwość ukończenia gry na kilka sposobów. Niestety w grze nie ma prologu z młodym Indiana Jonesem i niesamowitej sekwencji akcji na pustyni znanych z filmu. Grafika i udźwiękowienie. Wizualnie gra prezentowała się zauważalnie ładniej niż wcześniejsze gry LucasArts Maniac Mansion i Zak McKraken. Mamy tu znacznie więcej szczegółów na ekranie, a postacie posiadają więcej detali. I mowa o wersji 16-kolorowej, bo późniejsze wydanie VGA w 256 kolorach to w ogóle robiło wrażenie filmowe. Główny motyw muzyczny to oczywiście melodia znana z filmów.Podsumowanie. Indiana Jones i ostatnia krucjata to nie tylko świetna przygodówka LucasArts, ale też druga najlepsza gra video na podstawie filmu po produkcji Westwood "Blade Runner" 1997. Gra zdecydowanie należy do tych ponadczasowych klasyków gatunku przygodówek point & click. Z przygodówek LucasArt mocniej doceniam oczywiście Monkey Island 1-3, Indiana Jones and The Fate of Atlantis, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Grim Fandango.https://www.youtube.com/watch?v=KsLOqshFwMQ&ab_channel=AllGameTactics
Ocena STEAM
W większości pozytywne (363)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,