Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikAkcjiMMOPC
Okładka Firefall (PC)

Firefall PC

Sieciowa strzelanina FPP z elementami MMORPG. Za jej powstanie odpowiada debiutujące studio Red 5, założone przez doświadczonych twórców, pracujących wcześniej m.in. przy World of Warcraft czy cyklu wieloosobowych strzelanek Tribes.

Akcji | FPP | zagraj za darmo | postapokalipsa | FPS

Gra przestała działać 7 lipca 2017

PC Windows
Okładka Firefall (PC)

producent: Red 5 Studios

wydawca: The9

Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

29lipca2014

premiera światowa

Gra Firefall przestała działać

7lipca2017

Firefall to sieciowa strzelanina wzbogacona elementami MMO. Za produkcję gry odpowiada Red 5 Studios, czyli firma założona przez byłych pracowników Blizzarda, takich jak Mark Kern (szef zespołu, który stworzył World of Warcraft) oraz William Petras (dyrektor artystyczny WoW). Co więcej, głównym projektantem Firefall jest Scott Youngblood, który pełnił tę samą funkcję przy dwóch pierwszych częściach cyklu Tribes.

Autorzy postawili na niezmiennie modne klimaty postapokaliptyczne. Tym razem jednak przyczyną upadku naszej cywilizacji była nie nuklearna zagłada, ale olbrzymia asteroida. Kataklizm doprowadził do upadku większości struktur rządowych i wybuchu wielu małych wojen. Nadzieją na odbudowę dawnej potęgi ludzkości stało się odkrycie w odłamkach asteroidy minerału crystite, posiadającego niezwykły potencjał energetyczny. Jego zasoby na naszej planecie były ograniczone, ale dzięki niemu możliwe stały się dalekie podróże kosmiczne do sektora Alpha Prime, gdzie znajdowały się znacznie bardziej bogate złoża. Problem tkwił w tym, że nawet z mocą crystite przebycie tego dystansu w obie strony zajmowało dekadę. Dlatego opracowano technologię umożliwiającą podróże szybsze niż z prędkością światła. Okazało się to największym błędem w historii ludzkości. Wyposażony w taki napęd gigantyczny krążownik CMS Arclight nieskutecznie próbował wykonać swój pierwszy skok podprzestrzenny i ostatecznie rozbił się, niszcząc brazylijskie miasto Fortaleza. Wydarzenie to zapoczątkowało reakcję łańcuchową, której skutkiem była śmiercionośna burza energetyczna, znana jako Melding. Objęła ona swoim zasięgiem większość powierzchni planety i - co gorsza - sprowadziła agresywne insekty, tzw. Aranhas, oraz wrogą ludziom humanoidalną rasę Wybrańców. W chwili rozpoczęcia akcji gry resztki naszego gatunku żyją na małych terytoriach, które od Melding oddzielają pola energetyczne.

Firefall to gra łącząca elementy MMORPG i strzelanki. Przygodę rozpoczynamy od stworzenia postaci, a następnie zostajemy rzuceni do dużego otwartego świata. Zabawa polega głównie na eksploracji, mordowaniu potworów, wypełnianiu misji i gromadzeniu surowców. Naraz w bitwach może brać udział kilkaset osób, a wraz z postępami w grze rozwijają się charakterystyki każdej z postaci oraz możliwości wykorzystywanego przez nią sprzętu. Autorzy zadbali również o obecność wielu różnorodnych klas bohaterów oraz trybów zabawy. Dostępne są zarówno misje kooperacyjne przeciwko komputerowi, jak i potyczki z żywymi przeciwnikami. Gra oferuje ciekawe podejście do zagadnienia klas. O profesji decyduje bowiem nie postać, a jej kombinezon bojowy. Dostępnych jest pięć wariantów zbroi – Szturmowa, Zwiadowcy, Inżyniera, Pancernika i pełniącego rolę medyka Biotecha. Każdy z tych typów posiada własne uzbrojenie, ekwipunek oraz umiejętności. Jednocześnie podczas przygód doświadczenie nabywa nie postać, a właśnie kombinezon. Powoduje to, że nie ma potrzeby tworzenia kilku różnych bohaterów. Zamiast tego jeden może posiadać kilka odmiennych zbroi i w razie potrzeby przełączać się między nimi.

Firefall korzysta z nowoczesnego silnika graficznego Offset i oferuje wizualną mieszankę futurystycznych projektów lokacji z kreskówkowym stylem postaci. Tytuł opiera się na darmowym modelu rozgrywki z opcjonalnymi mikropłatnościami. Możemy kupić m.in. przyśpieszacze gromadzenia doświadczenia, dodatkowe miejsca na pancerze w garażu oraz elementy upiększające model postaci. Dostępne ułatwienia pozwalają oszczędzić czas, ale jednocześnie nie zapewniają żadnej istotnej przewagi i nie niszczą balansu rozgrywki.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: massive online multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet    

Ocena czytelników: 8,4 / 10 na podstawie 305 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 8.8 / 10 na podstawie 177 głosów czytelników.

Gry podobne do Firefall

Wymagania wiekowe Firefall

18+

Wymagania sprzętowe Firefall

PC Windows

PC Windows

Rekomendowane: Quad Core i5 2.4 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB (GeForce GTS 450 lub lepsza), Windows XP(SP3)/Vista/7, łącze internetowe

Testujemy wersję beta gry Firefall, perełkę wśród darmowych strzelanin
Testujemy wersję beta gry Firefall, perełkę wśród darmowych strzelanin

Przed premierą 4 września 2012, 10:09

Studio Red 5 rozpoczęło testy gry na wczesnym etapie produkcji, co pozwoliło kształtować mechanizmy zabawy na podstawie wrażeń samych graczy. Jednym z najnowszych rezultatów takiego podejścia było kompletne przebudowanie systemu rozwoju postaci, czyli elementu, który napędza większość gier MMO. Do niedawna Firefall oferował w tej kwestii tradycyjne rozwiązanie, czyli poziomy doświadczenia. Problem tkwił w tym, że dojście do każdego kolejnego wymagało większego wysiłku niż osiągnięcie poprzedniego. W rezultacie gracze zmuszeni byli znosić coraz dłuższe okresy oczekiwania na nagrodę za ich starania. Dlatego postanowiono kompletnie porzucić poziomy. Zamiast tego wprowadzono bardziej swobodny system udoskonalania pancerzy oparty na drzewkach technologicznych. Każdy kombinezon posiada trzy gałęzie ulepszeń – siłę ognia, mobilność oraz cechy wzmacniające po trosze oba wspominane aspekty. Pancerze gromadzą doświadczenie, tylko gdy są używane, a konkretną modyfikację możemy kupić, gdy uzbieramy potrzebną do tego liczbę punktów.