Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Codename: Panzers - Cold War (PC)

Codename: Panzers - Zimna Wojna PC

Codename: Panzers - Cold War

Trzecia część serii wojennych strategii czasu rzeczywistego, która podejmuje temat Zimnej Wojny. Produkcja przynosi spore zmiany w porównaniu do poprzednich części – w oczy rzuca się przede wszystkim ulepszona grafika.

Strategiczne | RTS | zimna wojna

PC Windows
Okładka Codename: Panzers - Cold War (PC)

producent: InnoGlow

wydawca PL: CDP

Pomoc techniczna

Polskie napisy

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

10marca2009

27marca2009

pudełko PL

Codename: Panzers – Cold War to trzecia odsłona udanej serii wojennych gier strategicznych czasu rzeczywistego, autorstwa węgierskiego studia developerskiego InnoGlow (dawniej Stormregion). W odróżnieniu od poprzedniej części, która de facto skupiała się na merytorycznym uzupełnieniu tematyki pierwowzoru i wprowadzała raczej kosmetyczne zmiany, trójka niesie ze sobą nową jakość dla całego cyklu – oferuje bowiem oprawę audiowizualną nowej generacji oraz daje możliwość prześledzenia bardziej współczesnych wydarzeń, związanych pośrednio z okresem tytułowej zimnej wojny.

Lata pięćdziesiąte ubiegłego stulecia z pewnością należy zaliczyć do grona najgorętszych okresów historycznych. Mimo braku konfliktów na dużą skalę, każdego dnia ważyły się losy ludzkości, zaś za kurtyną oficjalnych spotkań dyplomatycznych dwa najpotężniejsze mocarstwa prowadziły cichą rozgrywkę o wpływy i dominację. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich odsłon serii

Codename: Panzers, które wiernie odwzorowywały wydarzenia znane z kart historii, Cold War oferuje możliwość sprawdzenia alternatywnej wersji rzeczywistości. Zabawa rozpoczyna się od incydentu na berlińskim lotnisku Tempelhof, gdzie dochodzi do kolizji pomiędzy radzieckim odrzutowcem, a alianckim samolotem zaopatrzeniowym. W krótkim okresie wydarzenie to doprowadza do znacznej eskalacji konfliktu. Do walk przystępują siły NATO i Związiek Radziecki.

Sercem trybu dla pojedynczego gracza jest rozbudowana kampania, oferująca w sumie 18 misji i podzielona na cztery zasadnicze akty. Dowodzimy żołnierzami pozornie reprezentującymi różne strefy narastającego konfliktu, aczkolwiek tak naprawdę nieustannie dążymy do pohamowania ambicji radzieckich generałów, którym marzy się rozpoczęcie działań na znacznie większą skalę. Każda misja poprzedzona jest szczegółowym briefingiem, a sukces w kolejnych etapach gwarantuje wypełnianie zlecanych przez dowództwo zadań. Rozgrywka opiera się w głównej mierze na konieczności przejmowania znajdujących się na każdej mapie punktów kontrolnych. Docelowo pozwala to na rekrutowanie nowych jednostek, a ponadto zapewnia dodatkowe profity (darmowa naprawa uszkodzonych czołgów, odkrycie pozycji przeciwników itp.)

Zawartość merytoryczna programu kultywuje tradycje marki. W grze zawarto wielką ilość jednostek bojowych i pomocniczych z okresu zimnej wojny – od piechoty wszelkiej maści, przez czołgi, pojazdy opancerzone i transportowe, aż po śmigłowce i samoloty (maszyny latające nie są niestety w pełni interaktywne). Każda jednostka może zdobywać punkty doświadczenia, dzięki czemu jej działania stają się bardziej efektowne. Można ponadto wyposażać swoje maszyny w nowe komponenty (lepszy pancerz, moduł amfibii, obrona przeciwlotnicza itp.), a także wybierać specjalizacje i uzbrojenie piechoty (snajperzy, operatorzy MG, inżynierowie, medycy itp.).

Pod względem technicznym Cold War jest dla cyklu pozycją przełomową. Zastosowano nowoczesny i przystosowany do dzisiejszych standardów silnik Gepard-3-Engine. Do jego najważniejszych atutów należy zaliczyć obsługę DirectX w wersji 10 oraz zdolność do generowania najważniejszych współcześnie efektów graficznych (Parallax- i Occlusion-Mapping, HDR-Bloom, Pixel Shader w wersji 4, miękkie cienie). Dodać do tego należy implementację zaawansowanych algorytmów fizycznych, które wiernie oddają zachowanie niszczonych obiektów, jednostek i budowli. Poświęcono także wiele czasu, by program był w stanie wydajnie wykorzystywać możliwości platform wielordzeniowych (w tym także tych z najwyższej półki, z serii Core-2-Quad i AMD-4x4). Ponadto, przygotowano dedykowaną obsługę komputerów wyposażonych w dwa monitory, w systemie Dual Display.

W stosunku do poprzedniczek poprawiono także poziom sztucznej inteligencji oraz obsługę trybu multiplayer. Ten drugi oferuje trzy główne opcje zabawy. Team Match to potyczki drużynowe, w Domination zabawa polega na zdobywaniu i utrzymywaniu flag prestiżu, a MP Mission stanowi zestaw misji opracowanych wyłącznie z myślą o zabawie z innymi graczami. W zmaganiach sieciowych może maksymalnie uczestniczyć osiem osób, a walki prowadzone są na kilkunastu zróżnicowanych mapach.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer:   Internet   / sieć lokalna     Liczba graczy: 1-8  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 7.385 / 10 na podstawie 285 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 7.3 / 10 na podstawie 123 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 119,90 PLN

Gry podobne do Codename: Panzers - Zimna Wojna

Klasyfikacja PEGI Codename: Panzers - Zimna Wojna

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Codename: Panzers - Zimna Wojna

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 1.8 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 6800 lub lepsza), 5 GB HDD, Windows XP SP2/Vista

Codename: Panzers - Zimna Wojna - recenzja gry

Recenzja 12 marca 2009, 10:10

Kampania single player to 18 misji, których ukończenie na normalnym poziomie trudności zajmuje około 20-25 godzin. Czasami możliwe jest szybkie dotarcie do finału, z pominięciem zadań pobocznych, ale zazwyczaj trzeba odwiedzać wszystkie kluczowe strefy i to w dość wolnym tempie. Same misje nie są szczególnie odkrywcze, ale jakoś nigdy nie straciłem zapału do ich wykonywania. Oprócz typowych zadań związanych z przejmowaniem baz przeciwnika czy flag prestiżu pojawiają się też ciekawsze cele, dotyczące chociażby odnajdywania zagubionych oddziałów czy neutralizowania obrony przeciwlotniczej wroga. Mnie najbardziej przypadły do gustu wyzwania o charakterze obronnym. Jest ich dość sporo (ochrona konwojów, przejmowanych fabryk itp.) i w większości przypadków wymagają dużego zaangażowania.