
Data wydania: 10 marca 2023
Trzecioosobowe RPG akcji typu soulslike w klimacie grozy, osadzone w realiach z pogranicza cyberpunku i dark fantasy, a stworzone przez dwóch niezależnych twórców. W Bleak Faith: Forsaken wcielamy się w „porzuconego” i usiłujemy przetrwać w ponurym otwartym świecie.
Gracze
Steam
Bleak Faith: Forsaken to osadzone w otwartym świecie brutalne RPG akcji z elementami horroru. Rozgrywka, prowadzona z perspektywy trzeciej osoby (TPP), czerpie mocno z gier typu soulslike, a swoim klimatem przypomina połączenie cyberpunku z dark fantasy. Za produkcję tytułu odpowiada dwójka niezależnych twórców – Miso Vukčević oraz Mirko Stanić. Ich dzieło zostało pierwotnie wypuszczone na komputery osobiste PC.
Gracz przejmuje kontrolę nad wojownikiem, którego historia rozpoczyna się w jednej z ostatnich placówek Forsaken, legionu myśliwych chroniących niedobitki skazanej na zagładę ludzkości. Nikt nie wie, jaka jest prawdziwa natura ich walki i podróży przez rozległe, osnute mrokiem krainy. Pozostawiony samemu sobie bohater musi szybko przystosować się do panujących wokół warunków i wyruszyć w nieznane, by stawić czoła czyhającym na niego potwornościom Omnistructure. Wraz z zagłębianiem się w coraz odleglejsze zakątki świata, zaczyna powoli pojmować prawdziwe znaczenie obcości, izolacji i przeszywającego strachu.
Bleak Faith oferuje rozbudowany system klas postaci. Wśród dostępnych typów wymienić można Vanguarda czy Jaegera – każdy rodzaj bohatera dysponuje innymi zdolnościami oraz stylem walki (przedstawiciel jednej klasy chętniej sięgnie po broń białą, kolejny w potyczkach sprawniej posłuży się łukiem i strzałami). Starcia stanowią jeden z głównych składników nadających tempo grze, są więc zacięte i skrupulatnie opracowane. Sam system walki jest bardzo rozbudowany, a pokonanie przeciwnika nie przychodzi w rozgrywce łatwo. Gracz ma możliwość zadecydowania o sposobie zmierzenia się z zagrażającymi mu stworami – może zarówno atakować swego wroga z ukrycia, zachowując przy tym odpowiedni dystans, jak też stawić mu czoła w bezpośrednim starciu. Od niego zależy, czy uzna za skuteczniejszą Technomancję, czy też posłuży się jednym z bardziej tradycyjnych stylów walki. To on też decyduje, czy w ogóle opłaca mu się walka, czy też rozsądniej jest się wycofać. Na wybory wpływ ma zresztą wybrana przez niego klasa i umiejętności bohatera.
Gra rozplanowana jest przynajmniej na trzydzieści godzin rozgrywki i opiera się przede wszystkim na eksploracji obszernego świata i walce z różnym typem przeciwników. Zaprezentowany w Bleak Faith teren przywodzi na myśl labirynt, a każda z jego części zawiera unikalne treści i wyzwania. Pomimo otwartego świata wciąż istnieją bardziej liniowe obszary gry (mowa tu przede wszystkim o tych poświęconych głównym punktom fabularnym), zapewniające graczowi konkretny cel w rozgrywce. Dzięki proceduralnemu systemowi sztucznej inteligencji każda z kolejnych przeprowadzanych od nowa rozgrywek przebiega ponadto inaczej.
W świecie pojawia się kilka przystani, do których gracz może się udać, by zaznać odrobiny spokoju. Miejsca te to najczęściej bazy, w których grający może zregenerować siły po długiej podróży i przygotować się na dalszą wyprawę oraz kolejne potyczki. Bazy posiadają różny stopień złożoności i choć pełnią funkcję azylu, przebywając w nich wciąż powinno się zachowywać czujność. Istnieje również możliwość ulepszania danych obszarów, by były zarówno bardziej atrakcyjne wizualnie, jak i bardziej użyteczne dla grającego.
Uczucie niepewności potęguje symulowany system frakcji oraz grup SI. Mieszkańcy Omnistructure walczą nie tylko z samym bohaterem, ale też rywalizują między sobą, próbując rozszerzać swoje wpływy na nowe tereny, jednocześnie zmieniając i dostosowując się do panujących w danej strefie warunków – utworzony w poprzedniej rozgrywce łańcuch pokarmowy może przyjąć zupełnie inną formę przy kolejnym podejściu do gry (drapieżnik skojarzony przez gracza z konkretnym terenem w kolejnej rozgrywce może w ogóle nie występować). Ciągły wyścig z czasem obejmuje więc nie tylko prowadzonego przez gracza bohatera, ale również jego wrogów, próbujących przechytrzyć siebie nawzajem. Zadaniem grającego jest więc nieustanne rozwijanie postaci i polowanie na inne, grasujące w świecie istoty, by utrzymać się na szczycie łańcucha pokarmowego.
Gra posiada przyjemną trójwymiarową grafikę, utrzymaną w stonowanych, chłodnych barwach. Swoją stylistyką przywodzi na myśl zarówno gry studia From Software, jak i tytuły z uniwersum Warhammer 40000. O wzbogacającą całość oprawę audio zatroszczyli się Cal Freundlich (będący głównym kompozytorem) oraz Rade Vukčević.
Dostępny jest artbook autorstwa Mišo Vukčevića, zawierający dużą ilość ilustracji poświęconych Bleak Faith z czasu, gdy była to wciąż powieść graficzna, a także z okresu pracy nad grą. W książce nakreślone zostały również motywacje, inspiracje, jak i inne tematy, które mogą okazać się przydatne nie tylko dla graczy, ale też wszystkich zainteresowanych.
Autor opisu gry: Kinga Zawada
Platformy:
PC Windows 10 marca 2023Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 5 6 sierpnia 2024Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 AnulowanaAngielskie napisy i dialogi
Xbox One AnulowanaAngielskie napisy i dialogi
Xbox Series X/S 6 sierpnia 2024Angielskie napisy i dialogi
Producent: Archangel Studios
Wydawca: Archangel Studios
Ograniczenia wiekowe: 16+
Twórcy Bleak Faith: Forsaken zostali oskarżeni o kradzież animacji z Elden Ring. Najpewniej to nie oni są jednak winni zaistniałej sytuacji.
gry
Adrian Werner
15 marca 2023 11:27
Premiera RPG akcji Bleak Faith: Forsaken okazała się porażką. Produkcja ma mieszane recenzje na Steamie, a gracze krytykują problemy techniczne oraz niedopracowany system walki.
gry
Adrian Werner
11 marca 2023 07:17
Za kilka godzin odbędzie się premiera Bleak Faith: Forsaken, czyli survivalowego RPG-a z elementami soulslike, którego opracował raptem trzyosobowy zespół.
gry
Adrian Werner
10 marca 2023 08:35
Niewielkie Archangel Studios zaprezentowało właśnie najnowszy zwiastun swojej produkcji – Bleak Faith: Forsaken. Ujawniona została również data premiery tego ciekawego RPG akcji inspirowanego serią Dark Souls.
gry
Kamil Kleszyk
18 lutego 2023 09:54
Popularne pliki do pobrania do gry Bleak Faith: Forsaken.
Wymagania sprzętowe gry Bleak Faith: Forsaken:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-6100 3.1 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 750 Ti / Radeon R7 265 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-4770K 3.4 GHz / AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX Vega 56 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 10.
Średnie Oceny:
Średnia z 25 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 2569 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Kalem
Gracz
2024.11.22
Niestety gra zupełnie nie dla mnie, szkoda czasu. Klimat gry co prawda niesamowity, dystopijne pomieszanie fantasy z post-apo robi robotę. Wizualnie ok, muzyka wprowadza w ponury nastrój gdy eksplorujemy monumentalne kontrukcje, podziemia, ruiny wysokich twierdz. Niestety na tym kończą się plusy. Walka mocno drętwa. Koszmarne błądzenie, kręcenie się w kółko po mapie, brak checkpointów. Mapy są tak zrobione że idziemy w jakieś miejsce długi czas tylko po to by wrócić boczną ścieżką do samego początku. Początkowo ma się wrażenie że jest to ogromny otwarty świat, ale wszystko się zapętla, wydaje się że gdzieś zaszliśmy aż nagle trafiamy na miejsce w którym zaczeliśmy grę i tak na okrągło. Pierwszy boss to kolejna porażka, a śmierć oznacza restart w punktcie oddalonym o kilka minut. Są jakieś przedmioty, coś zbieramy, są jakieś skille i atrybuty ale kompletnie mnie to nie interesowało, bo też i gameplay jest drętwy. Fabuły brak, nie wiadomo w ogóle o co chodzi. Szkoda, że tak to spaprali bo atmosfera gry mi bardzo leżała, niestety gameplay nieakceptowalny.
SpiritAru Legionista
Czemu kolejna dobrze zapowiadająca się gra nie ma polskiej lokalizacji -.-
castillo20 Pretorianin
Rozpierdalają mnie "czekacze". Obejrzy taki kilka trailerów i podrobiony gameplay i czeka, aż mu staje taki podniecony. Tymczasem prawda jest taka, że 90% gier robionych przez małe studia to totalne niewypały i gnioty, o których się zapomina po tygodniu od premiery. I tak też będzie z tą grą. Trochę mądrości i powściągliwości życzę
tod666 Legionista
Gniot totalny. Jako długoletni fan soulsów miałem duże oczekiwania wobec tej gry. Zawiodłem się całkowicie. Wygląda nawet spoko, ale mechanika rozgrywki po prostu katastrofa. Ruchy kwadratowe, nie ma tej płynności jaką mają inne tytuły tego typu. Zarówno gracza jak i mobów. Nawet graficznie nie jest to gra na miarę 2023. Nie pomogło im nawet kopiowanie skryptów z Elden Ringa.... 10zł, może 12zł można za to dać, nie więcej... Szkoda kasy.
so_much_fun Legionista
Bardzo fajna gierka. Bardziej eksploracyjna niż "akcyjna", bardzo klimatyczna. Aż niewiarygodne, że za powstanie tego tytułu odpowiadają 3 osoby.
Kalem Chorąży
Niestety gra zupełnie nie dla mnie, szkoda czasu. Klimat gry co prawda niesamowity, dystopijne pomieszanie fantasy z post-apo robi robotę. Wizualnie ok, muzyka wprowadza w ponury nastrój gdy eksplorujemy monumentalne kontrukcje, podziemia, ruiny wysokich twierdz. Niestety na tym kończą się plusy. Walka mocno drętwa. Koszmarne błądzenie, kręcenie się w kółko po mapie, brak checkpointów. Mapy są tak zrobione że idziemy w jakieś miejsce długi czas tylko po to by wrócić boczną ścieżką do samego początku. Początkowo ma się wrażenie że jest to ogromny otwarty świat, ale wszystko się zapętla, wydaje się że gdzieś zaszliśmy aż nagle trafiamy na miejsce w którym zaczeliśmy grę i tak na okrągło. Pierwszy boss to kolejna porażka, a śmierć oznacza restart w punktcie oddalonym o kilka minut. Są jakieś przedmioty, coś zbieramy, są jakieś skille i atrybuty ale kompletnie mnie to nie interesowało, bo też i gameplay jest drętwy. Fabuły brak, nie wiadomo w ogóle o co chodzi.
Szkoda, że tak to spaprali bo atmosfera gry mi bardzo leżała, niestety gameplay nieakceptowalny.