
Data wydania: 10 sierpnia 2021
Black Book to gra łącząca gatunek RPG z elementami karcianek i przygodówek, osadzona w XIX-wiecznej Rosji i czerpiąca garściami ze słowiańskiego folkloru - głównie z historii opowiadających o spotkaniach z duchami. Za jej stworzenie odpowiada rosyjskie studio Morteshka.
Gracze
OpenCritic
Black Book jest grą RPG z elementami przygodówki i karcianki. Tytuł bazuje na rosyjskich baśniach ludowych. Za jego stworzenie odpowiada niezależne studio Morteshka (autorzy udanej narracyjnej produkcji przygodowej The Mooseman z 2017 roku). Wydawcą jest firma HypeTrain Digital.
Główną bohaterką gry jest Wasilisa - młoda dziewczyna, której przeznaczeniem było zostać wiedźmą, ta wolała jednak iść za głosem serca i związać się z mężczyzną. Niestety, narzeczony pewnego dnia umiera w bardzo tajemniczych okolicznościach. Kobieta postanawia odnaleźć tytułową Czarną Księgę, potężny demoniczny artefakt, który według legendy potrafi spełnić każde życzenie – pod warunkiem, że posiadacz odnajdzie siedem pieczęci.
Akcja Black Book rozgrywa się w alternatywnej, fantastycznej wersji XIX-wiecznej Rosji - w mieście Perm, na północ od Czedrynia (projekty lokacji są oparte na mapach z tamtego okresu historycznego, pochodzących z Muzeum Historycznego Perm).
Black Book stanowi hybrydę trzech gatunków: przygodówki, gry RPG oraz karcianki (mowa głównie o tworzeniu własnej talii). Akcję najczęściej obserwujemy zza pleców bohaterki (tzw. widok TPP), choć perspektywa czasem się zmienia. Zabawa polega na eksplorowaniu lokacji, wykonywaniu zadań pobocznych (są oparte na różnego rodzaju podaniach ludowych - ich podsumowanie znajdziemy w encyklopedii wewnątrz gry), rozwiązywaniu zagadek i stopniowym odkrywaniu głównego wątku fabularnego. W przerwach możemy oddac się minigrze zwanej Durak.
Od czasu do czasu zmuszeni jesteśmy walczyć, przy czym system odpowiedzialny za starcia zrealizowano w modelu turowym (mechanika ta przypomina nieco rozwiązania znane z klasycznych tytułów jRPG). Gracz rzuca klątwy i wzywa na pomoc złe duchy, przy czym selekcja dostępnych zdolności magicznych jest uzależniona od tego, jakie karty udało nam się zdobyć w czasie swoich wędrówek. Warto odnotować, że w produkcji zastosowano ciekawą mechanikę - demony wezwane przez główną bohaterkę stanowią potężny atut w walce, ale równocześnie mogą zwrócić się przeciwko niej, jeśli nie będą miały nic innego do roboty. Konieczne jest rozważne podejmowanie decyzji - nim wezwiemy bestię powinniśmy wiedzieć, że faktycznie będzie nam potrzebna na polu bitwy. Zioła lecznicze mogą być wykorzystywane zarówno w trakcie walki, jak i poza nią.
Black Book posiada cztery różne poziomy trudności. Najniższy z nich to Uczeń (Apprentice), zaprojektowany dla osób, chcących zanurzyć się w świecie gry, nie martwiąc się o zbyt trudne bitwy. Kolejny level to Znatka – normalny poziom trudności, odpowiedni dla graczy, przechodzących grę po raz pierwszy. Koldunya rekomendowana jest dla osób, mających już doświadczenie w grach karcianych. Wrogowie zadają tu nieco więcej obrażeń, posiadają również więcej punktów życia, my za to zyskujemy więcej pieniędzy. Ostatnim poziomem trudności jest Koszmar (Nightmare), w którym prym wiodą złe moce. Wrogowie zadają tu o połowę więcej obrażeń, posiadają też 50% więcej HP, my natomiast zyskujemy 20% więcej pieniędzy. W Duraku (grze karcianej) diabły posiadają umiejętność cheatowania i pozyskiwania dodatkowego czasu. Istnieje również 10% szans, że pozytywne statusy utrzymają się na przeciwnikach jeszcze po upłynięciu czasu ich działania.
W grze pojawiają się również towarzysze. Każdy z nich związany jest ze swoim unikalnym questem oraz serią dialogów, możliwych do przeprowadzenia w naszej izbie pełniącej rolę huba. Aby kompan przyjął funkcję gościa i zaproponował nam wykonanie swojej misji, musimy najpierw porozmawiać z nim określoną liczbę razy. Do nas należy decyzja, czy przyjmiemy daną ofertę, czy też ją odrzucimy. Jeżeli dwa razy odmówimy wykonania questa, nasz towarzysz wypełni go sam, pozostanie z nami lub odejdzie – wszystko zależy od jego temperamentu. Jako że questy mogą być rozgrywane niezależne od naszych postępów w głównym wątku fabularnym, twórcy stworzyli na ich potrzeby „bitwy logiczne”, różniące się znacznie od walk przeprowadzanych w standardowej grze.
Gra posiada cztery możliwe zakończenia: dobre (Good), przeciętne ( Average), warunkowo złe (Conditionally Bad) oraz najgorsze (The Worst). To, który z endingów otrzymamy, zależy od liczby popełnionych w ciągu całej rozgrywki grzechów.
W Black Book możemy grać wyłącznie samotnie. Podstawą rozgrywki jest kampania fabularna.
Inspiracją dla warstwy fabularnej i atmosfery był słowiański folklor, a konkretniej tzw. bailiczki – historie opowiadające o rzekomych spotkaniach z duchami. Rolę konsultanta pełnił Konstantin Shumov – etnograf i ekspert zajmujący się tą tematyką.
Twórcy wprowadzili możliwość rozegrania Duraka bezpośrednio z menu głównego po ukończeniu Black Book. Podczas tej gry karcianej warto pamiętać, że wrogowie będą nas czasem oszukiwać, zmieniając swoje normalne karty w atuty.
Black Book prezentuje całkiem ciekawą, trójwymiarową oprawę graficzną. Pod względem stylistyki produkcja przypomina film animowany - mamy tu do czynienia z pewnym uproszczeniem w zakresie wyglądu postaci czy lokacji (twórcy nie silili się na realizm), ale dzięki takiej stylizacji grze z pewnością nie można odmówić klimatu. Ten ostatni jest budowany także dzięki umiejętnemu wykorzystaniu barw - są raczej chłodne, niezbyt jaskrawe i dobrze współgrają z mroczną atmosferą.
Autor opisu gry: Bartosz Świątek
Platformy:
PC Windows 10 sierpnia 2021Angielskie napisy i dialogi
PlayStation 4 10 sierpnia 2021Angielskie napisy i dialogi
Xbox One 10 sierpnia 2021Angielskie napisy i dialogi
Nintendo Switch 10 sierpnia 2021Angielskie napisy i dialogi
Apple iOS 21 kwietnia 2023Angielskie napisy i dialogi
Producent: Morteshka
Wydawca: HypeTrain Digital
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
W Epic Games Store można odebrać kolejne dwie gry. Jedna to inspirowane słowiańskim folklorem turowe RPG, a druga to klasyczna platformówka z sympatycznym ptakiem dodo w roli głównej.
gry
Hubert Śledziewski
17 sierpnia 2023 17:02
Otrząsnąwszy się z sezonu ogórkowego, niezależni deweloperzy zdwajają siłę ataków na Steama – ja zaś tuninguję formułę swojego przeglądu, by pomieścić w nim większy odsetek ciekawych premier gier.
gry
Krzysztof Mysiak
4 września 2021 21:35
Premiera Black Book, czyli słowiańskiego RPG od studia Morteshka, zbliża się wielkimi krokami. W pełną wersję produkcji zagramy już w sierpniu.
gry
Przemysław Dygas
22 lipca 2021 19:46
Kickstarterowa zbiórka na grę Black Book - przygodowego RPG-a w słowiańskich klimatach - zakończyła się sukcesem. Twórcy zebrali środki na większość celów dodatkowych.
gry
Dariusz Matusiak
7 czerwca 2020 13:18
Wczoraj na platformie Steam pojawiło się demo Black Book, czyli RPG-a z elementami przygodówki od rosyjskiego studia Morteshka. Ruszyła także zbiórka na grę w serwisie Kickstarter. Deweloperzy chcą zebrać przynajmniej 35 tys. dolarów.
gry
Paweł Woźniak
6 maja 2020 13:54
Do sieci trafił właśnie pierwszy zwiastun Black Book, czyli RPG-a z elementami karcianki oraz przygodówki tworzonego przez rosyjskie niezależne studio Morteshka (twórcy The Mooseman). Produkcja trafi na komputery osobiste oraz konsole jeszcze w tym roku.
gry
Paweł Woźniak
16 stycznia 2020 18:04
Popularne pliki do pobrania do gry Black Book.
Wymagania sprzętowe gry Black Book:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 3.0 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza, 5 GB HDD, Windows 7/8/10.
Średnie Oceny:
Średnia z 22 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
ArtystaPisarz
Ekspert
2023.11.12
"Black Book" sprawia fantastyczne pierwsze wrażenie i zapowiada się jako tytuł naprawdę ponadprzeciętny w swej kategorii, ale niestety nie zawsze udaje mu się utrzymać ten wysoki poziom. Są w tej grze elementy zasługujące na jakieś osiem albo i nawet dziewięć w dziesięciostopniowej skali, a są i takie, które zasługują na trzy, góra cztery. Już dawno żadna gra nie zostawiła mnie z tak ambiwalentnymi odczuciami, bo co sobie przypomnę z niej coś miłego, to zaraz inny fragment mi te wspomnienia mąci.I to nawet nie jest tak, że np. narracja wypada dobrze, mechanika źle, grafika źle a głosy dobrze. Raczej jest tak, że we wszystkim tym jest i coś dobrego, i coś złego. Weźmy np. taką narrację. Ma ona ogromne zalety, bo nie dość, że opowiada się tu historię dla branży gier nietypową, a przez to intrygującą, to jeszcze uzupełnia to przebogatym zasobem wiedzy o mitologii zachodnich podnóży Uralu z okolic miasta Perm. Ta gra przesiąka wręcz autentyczną miłością do rosyjskiego folkloru, która jest moim zdaniem jej najmocniejszą zaletą.Z drugiej jednak strony, narracja wydaje się to być niemożebnie wręcz rozwleczona. Być może jest to wina tekstowej formuły rozgrywki, gdzie każda najmniejsza wypowiedź postaci jest udźwiękowiona a każdy najmniejsze wydarzenie opisane przez wszechwiedzącego narratora. No i pięknie, że stać ich było na nagranie takiej ilości głosu z bardzo dobrymi aktorami (przynajmniej po rosyjsku, bo angielskiej wersji, rzekomo bardzo słabej, nie słuchałem). Ale fakt jest taki, że ważne momenty fabularne są tu rozdzielone całym ogromem pomniejszych chwil i zdarzeń, dotarcie do nich wydaje się żmudnym przedzieraniem się przez gąszcz drobnicy, pod którym gra najzwyczajniej w świecie tonie.Nie pomaga, przynajmniej w mojej prywatnej opinii, również to, że gra wydaje się być bardzo trudna. Owszem, sam przyznam, że niezbyt lubię deckbuilding, bo moim zdaniem to powolny, nudny i szalenie skomplikowany proces. Jeżeli ktoś go sobie ceni, spędzi zapewne podczas grania w "Black Book" ogrom czasu na ekranie tworzenia talii i będzie z tego zadowolony, ale mi było szkoda ów czas tak marnować, i przez to później nieźle obrywałem w walkach. W finale czwartego z siedmiu rozdziałów gry nie dawałem już rady rozbestwionym bossom i musiałem się przerzucić na najłatwiejszy poziom trudności. I chwała twórcom, że taki jest, bo dzięki temu mogłem przelecieć przez resztę ich dzieła niczym na skrzydłach, nawet jeśli z lekkimi wyrzutami w sumienia.No ale nawet najłatwiejszy poziom trudności nie pomógł mi w ostatniej walce. I tu nie chcę nic zaspoilerować, ale powiedzieć mogę tyle, że sam już nie wiem, czy wściekam się na twórców za to, jak wykorzystali obecny w grze system grzechów, czy mam im przyznać na tym polu rację. Wiem jedno - nawet na najłatwiejszym poziomie trudności nie udało mi się przezeń uzyskać lepszego zakończenia niż to bodajże najgorsze. I było ono bardzo rozczarowujące - nie przez samą jego naturę, ale przez to, że nie przygotowano nawet jakiejś wielkiej ostatniej cutscenki, która dałaby graczom poczucie domknięcia (niewielki epilog po napisach końcowych nieco tu pomógł, ale tylko nieco).I tak ową "chernayą knigę" zamknąłem ostatecznie bez satysfakcji, z rozgoryczeniem. Ta gra mogła być o wiele lepsza (i krótsza!).
Ocena OpenCritic
83% rekomendacji (22)
GameGrin
Adam Kerr
GameSkinny
Thomas Wilde
Nindie Spotlight
Justin Nation
AltChar
Merima Dzakić
SwitchRPG
Evan Bee