Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria System Shock - seria gier

Seria przygodowych gier akcji łączących w sobie elementy RPG i FPS. Wszystkie odsłony cyklu utrzymano w cyberpunkowej stylistyce. Za ich powstanie odpowiadały różne studia deweloperskie, składające się jednak w znacznej mierze z tych samych pracowników.

Pierwsza część, System Shock, ukazała się w 1994 roku i została stworzona przez Looking Glass Studios pod przewodnictwem weterana branży, Paula Neuratha. Wcielamy się w niej w rolę hakera, którego poddano przymusowemu zabiegowi w stacji Citadel. Polegał on na wszczepieniu specjalnego implantu do jego układu nerwowego, przez co zapadł w trwającą pół roku śpiączkę. Gdy protagonista w końcu staje na nogi, okazuje się, że stację przejął komputer o nazwie Shodan. Zadaniem bohatera jest wyłączenie zbuntowanego sprzętu raz na zawsze.

Na sequel przyszło graczom czekać 5 lat. System Shock 2 z 1999 rozwijał formułę pierwowzoru, wzbogacając go o elementy survival horroru. Za powstanie tytułu ponownie odpowiadało Looking Glass Studios, wspierane przez Irrational Games. Akcja gry toczy się 40 lat po wydarzeniach z jedynki, a jej główny bohater to żołnierz organizacji Unified National Nominate. Zadaniem grupy jest ograniczać wpływy megakorporacji, do czego służy im ultranowoczesny statek Von Braun. Nieoczekiwanie protagonista zostaje wybudzony z hibernacji i odkrywa, że statek przejęły zbuntowane maszyny oraz mutanty.

Po dwóch głównych odsłonach nastąpiła dłuższa przerwa w rozwoju serii. Dopiero w 2015 roku na rynku ukazał się System Shock: Enhanced Edition, będący odświeżoną wersją produkcji z 1994 roku. Remaster przygotowało Nightdive Studios, które wyeliminowało większość bolączek pierwowzoru i wprowadziło nieznacznie usprawnienia graficzne.

W 2020 ukazał się z kolei pełnoprawny remake pierwszej części. Po raz kolejny za produkcję odpowiadało Nightdive Studios, jednak System Shock, w odróżnieniu od tytułu z 2015, powstało całkowicie od nowa z myślą o konsolach ósmej generacji. Fabułę i schemat rozgrywki pozostawiono bez zmian, przebudowano natomiast sterowanie oraz interfejs, by pasowały do współczesnych produkcji tego typu.

W 2015 roku zapowiedziany został System Shock 3. Tym razem stworzenie tytułu powierzono OtherSide Entertainment, w którego skład wchodziło wielu deweloperów odpowiedzialnych za poprzednie części. Niestety pięć lat po ujawnieniu projektu data jego premiery nie jest znana.

Wspólnym elementem wszystkich odsłon serii jest wzbogacanie typowo strzelankowych mechanik o rozwiązania znane z przygodówek i RPG. Wielokrotnie musimy w nich rozwiązywać zagadki, szukać kodów potrzebnych do otwarcia jakiegoś przejścia czy włamywać się do różnych systemów przy pomocy specjalnych terminali. Akcję w grach z cyklu obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby, a podczas zabawy możemy rozwijać zdolności naszego bohatera, znajdując specjalne ulepszenia w świecie gry. Twórcy zawsze oddawali do naszej dyspozycji szeroki arsenał broni, a od drugiej odsłony urozmaicili formułę cyklu o elementy survival horroru. Każda z części oferuje również rozbudowane funkcje pozwalające dostosować rozgrywkę do preferencji gracza – możemy m.in. decydować o trudności zagadek, walki czy o początkowych umiejętnościach postaci.

System Shock 3
System Shock 3

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Trzecia pełnoprawna odsłona kultowej serii pierwszoosobowych gier akcji z elementami RPG, której dwie poprzednie części ukazały się jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku. Za powstanie System Shock 3 odpowiada ekipa studia OtherSide Entertainment, znana dotąd wyłącznie za sprawą osadzonego w realiach fantasy RPG Underworld Ascendant. W skład zespołu deweloperskiego weszli jednak ludzie, którzy mają swój udział w powstaniu pierwszego System Shocka oraz całego szeregu hitów klasy AAA. Cechą charakterystyczną wszystkich odsłon cyklu jest umiejętne połączenie cech rasowej strzelaniny FPP z elementami RPG oraz przygodówki z zagadkami polegającymi na hakowaniu komputerów. Głównym antagonistą cyklu - mocno osadzonego w klimacie cyberpunkowym - jest zaś potężna sztuczna inteligencja o nazwie Shodan, której ponownie stawiamy czoła w trzeciej części serii.

PC

System Shock
System Shock

Akcji jeszcze nie ogłoszona

Pełnoprawny remake stworzonej przez studio Looking Glass w 1994 roku gry System Shock, która dzięki unikalnej hybrydzie gatunkowej strzelaniny FPS z grą fabularną w realiach cyberpunkowych weszła na stałe do kanonu swojego gatunku. Za nową wersję gry odpowiedzialne jest studio Night Drive, mające na swoim koncie także odświeżoną wersję oryginału z 2015 roku. System Shock Remake odtwarza warstwę fabularną pierwowzoru, przenosząc graczy na stację kosmiczną Cytadela, gdzie jako doświadczony haker musimy stawić czoła kontrolującej ją sztucznej inteligencji o nazwie Shodan. Mechanika rozgrywki nie uległa większym zmianom, łącząc cechy strzelaniny FPS oraz RPG z rozbudowanym systemem hakowania. Największe zmiany zaszły zaś w warstwie wizualnej, która została opracowana od podstaw we współpracy z Robem Watersem, odpowiedzialnym za projekty lokacji w oryginalnej wersji. Ponadto całkowicie przemodelowano też interfejs gry oraz model sterowania, tak aby przypominały one współczesne strzelaniny FPS.

PCPS4XONE

System Shock: Enhanced Edition
System Shock: Enhanced Edition

Akcji 22 września 2015

Odświeżona edycja kultowej gry System Shock z 1994 roku, która zdobyła uznanie dzięki unikalnemu – jak na swoje czasy – połączeniu strzelaniny FPP z elementami gier przygodowych i fabularnych. W porównaniu z pierwowzorem sprzed ponad dwóch dekad, zarówno mechanika, jak i fabuła gry pozostały niezmienione, a podczas zabawy wcielamy się w postać hakera, który w wojskowej stacji medycznej korporacji TriOptimum stawia czoła groźnej sztucznej inteligencji. System Shock: Enhanced Edition różni się zaś od swojego pierwowzoru głównie pod względem technicznym, oferując grafikę w wyższej rozdzielczości (także w trybie szerokoekranowym). Odpowiedzialni za nową wersję gry deweloperzy ze studia Night Dive wprowadzili też nieobecną w oryginale możliwość rozglądania się za pomocą myszy, a także trzy niezależne schematy sterowania. Poprawiono również sporo błędów technicznych, stanowiących główną bolączkę pierwowzoru.

PC

System Shock 2
System Shock 2

RPG 11 sierpnia 1999

Kontynuacja wysoko ocenianej gry akcji z elementami RPG, łączącej cechy klasycznego science fiction ze stylistyką cyberpunkową. Za jej powstanie odpowiadają ponownie deweloperzy ze studia Looking Glass, wspierani tym razem dodatkowo przez ekipę Irrational Games. Akcja System Shock 2 rozgrywa się 40 lat po wydarzeniach z jedynki, kiedy wojskowa organizacja UNN stara się ograniczać wpływy megakorporacji, wykorzystując w tym celu nowoczesny statek kosmiczny Von Braun. Gracze wcielają się w postać ochotnika, który podczas pierwszego lotu jednostki budzi się z hibernacji i odkrywa, że cała załoga statku zginęła, a na pokładzie pojawiły się groźne mutanty i zbuntowane roboty. W porównaniu z pierwszą częścią serii, mechanika rozgrywki uległa pewnym zmianom, a elementy akcji, gry przygodowej oraz RPG uzupełniono tym razem elementami survival horroru. Rozbudowaniu uległ też system rozwoju postaci, która może reprezentować jedną z trzech klas o odmiennych umiejętnościach początkowych.

PC

System Shock (1994)
System Shock (1994)

Przygodowe 21 maja 1994

Utrzymana w stylistyce cyberpunkowej przygodowa gra akcji w konwencji FPP, za której powstanie odpowiada studio Looking Glass Technologies pod wodzą weterana branży, Paula Neuratha. Podczas rozgrywki wcielamy się w postać doświadczonego hakera poddanego przymusowej hospitalizacji, połączonej z wszczepieniem do układu nerwowego specjalnego implantu. Po wybudzeniu ze śpiączki protagonista odkrywa, że wszyscy członkowie stacji medycznej zostali wymordowani, a kontrolę w kompleksie przejął inteligentny komputer o nazwie Shodan. Rolą bohatera jest zaś oczywiście stawienie czoła potężnemu, elektronicznemu przeciwnikowi. Pod względem mechaniki, System Shock łączy cechy typowej strzelaniny FPP z szerokim arsenałem broni palnej oraz elementy RPG i gry przygodowej. Podczas rozgrywki oprócz walki czeka nas więc rozwijanie zdolności bohatera oraz cała masa zagadek, polegających w głównej mierze na odnajdywaniu kodów pozwalających odblokować dostęp do kolejnych pomieszczeń stacji.

PC