Wyszukiwarka gier
Anno 117: Pax Romana

Anno 117: Pax Romana

PCPlayStationXbox
po premierze

Data wydania: 12 listopada 2025

Strategiczne, Ekonomiczne, Starożytność, Starożytny Rzym, Historyczne, City builder, Multiplayer, Singleplayer

Ósma główna odsłona cyklu historycznych strategii ekonomicznych typu city builder od firmy Ubisoft. Anno 117: Pax Romana przenosi nas do antycznego Rzymu i wprowadza m.in. system bóstw, możliwość toczenia bitew lądowych oraz wytyczania dróg ustawionych pod kątem 45 stopni.

7.8

GRYOnline

6.7

Steam

8.4

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Platformy:

PC Windows

PC Windows 12 listopada 2025Polskie napisy

Xbox Series X/S

Xbox Series X/S 13 listopada 2025Polskie napisy

PlayStation 5

PlayStation 5 13 listopada 2025Polskie napisy

Producent: Ubisoft Blue Byte

Wydawca: Ubisoft

Anno to ciesząca się dużą popularnością seria strategii ekonomicznych typu city builder, wydawaną przez firmę Ubisoft i rozwijaną przez studio Ubisoft Blue Byte. Opisywane tutaj Anno 117: Pax Romana to ósma główna część tego cyklu.

Gameplay

Jak sugeruje tytuł, Anno 117: Pax Romana przenosi serię do II wieku naszej ery.

Dwie prowincje

Produkcja pozwala nam wcielić się w rolę rzymskiego gubernatora, który sprawując kontrolę nad prowincją Lacjum (dzisiejsze centralne Włochy) bądź celtycką krainą Albion (dawna nazwa współczesnej Anglii), musi pokierować nimi wedle własnego uznania. Może on dążyć do wzrostu gospodarczego oraz postawić na różnorodność i przejąć celtyckie tradycje, bądź wprowadzić rządy twardej ręki i szerzyć rzymską kulturę na podległych mu terytoriach należących do cesarstwa.

Lawirowanie między poddanymi a cesarzem

Podobnie jak poprzednie części serii, Anno 117: Pax Romana koncentruje się na budowaniu oraz dbaniu o poddanych. Szeroki wachlarz opcji związanych z tym pierwszym wzbogacono o możliwość wznoszenia imponujących akweduktów, z kolei jednym z dowodów naszej troski o obywateli może być organizowanie widowisk w koloseach, wśród których prym wiodą naumachie (spektakularne przedstawienia bitew morskich z udziałem prawdziwych okrętów).

Czytaj więcej

Gry z serii

Anno 117: Pax Romana
Anno 117: Pax Romana
Anno 117: Pax Romana

12GRY

Gry z serii Anno

Seria strategii ekonomicznych czasu rzeczywistego, w których gracze budują prężnie działające miasta w różnych realiach i okresach. Od 2007 roku marka należy do firmy Ubisoft, a na przestrzeni lat jej rozwojem zajmowały się różne studia deweloperskie, na czele z Max Design, Related Designs oraz Ubisoft Blue Byte.

Gry z serii Anno

Publicystyka

7.5
dobra

Recenzja GRYOnline

Anno 117: Pax Romana

Anno 117 to w sumie udana produkcja, która fanom serii pozwoli przenieść się do nowej epoki i pobawić rozbudowanymi w stosunku do poprzedniczki mechanikami. Oprawa dźwiękowa jest świetna, a grafika bardzo przyjemna dla oka. Mam jednak wrażenie, że Ubisoft zagrał nieco zbyt zachowawczo i leniwie. Choć osobiście uwielbiam Anno 1800, niekoniecznie chciałem, żeby nowa część była doń aż tak podobna.

Recenzja Anno 117: Pax Romana. Ubisoft odgrzewa klasykę, zachowując wszystko to, co fani już znają
Recenzja Anno 117: Pax Romana. Ubisoft odgrzewa klasykę, zachowując wszystko to, co fani już znają
Recenzja Anno 117: Pax Romana. Ubisoft odgrzewa klasykę, zachowując wszystko to, co fani już znają
Recenzujący:
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
10 listopada 2025
Opinie

11 listopada 2025

RTX niepotrzebny, a Albion potrafi oczarować - recenzja techniczna Anno 117

Anno 117 uniknęło większych problemów technicznych, a grafika potrafi oczarować i to nawet z wyłączonym ray tracingiem. Wymagania sprzętowe też wyglądają całkiem sensownie. Czyżby Ubisoft dał radę od strony technicznej?

RTX niepotrzebny, a Albion potrafi oczarować - recenzja techniczna Anno 117
RTX niepotrzebny, a Albion potrafi oczarować - recenzja techniczna Anno 117
Opinie

3 listopada 2025

Gry listopada 2025. Wielki miesiąc dla fanów strategii i nostalgii

Listopad 2025 przynosi falę premier – od monumentalnych strategii i dalekowschodnich RPG po nostalgiczne remastery. Ten miesiąc oferuje wszystko! Sprawdź, na co warto czekać.

Gry listopada 2025. Wielki miesiąc dla fanów strategii i nostalgii
Gry listopada 2025. Wielki miesiąc dla fanów strategii i nostalgii
Opinie

21 maja 2025

„Prywatnie nadal jestem fanem średniowiecznych odsłon Anno”. Rozmawiamy z Manuelem Reinherem o Anno 117: Pax Romana

Po przetestowaniu Anno 117: Pax Romana porozmawiałem z Manuelem Reinherem, creative directorem w Ubisofcie. Zapytałem go o walki lądowe, wierność historyczną oraz podobieństwa z Anno 1800.

„Prywatnie nadal jestem fanem średniowiecznych odsłon Anno”. Rozmawiamy z Manuelem Reinherem o Anno 117: Pax Romana
„Prywatnie nadal jestem fanem średniowiecznych odsłon Anno”. Rozmawiamy z Manuelem Reinherem o Anno 117: Pax Romana

Wiadomości

Tak odblokujesz nowych bogów w Anno 117. Galeria Sław krok po kroku

Tak odblokujesz nowych bogów w Anno 117. Galeria Sław krok po kroku

Galeria Sław to przypominająca battle passa mechanika w Anno 117. Pozwoli wam ona na odblokowanie nowych bogów oraz elementów kosmetycznych.

Porady

Filip Melzacki

21 listopada 2025 17:23

Tak odblokujesz nowych bogów w Anno 117. Galeria Sław krok po kroku
Najprostszy sposób na pełną optymalizację produkcji w Anno 117

Najprostszy sposób na pełną optymalizację produkcji w Anno 117

Rozgrywka Anno 117 opiera się na tworzeniu łańcuchów produkcyjnych rozmaitych towarów. Oto jak zapewnić ich maksymalną produkcję i wydajność.

Porady

Filip Melzacki

20 listopada 2025 17:35

Najprostszy sposób na pełną optymalizację produkcji w Anno 117
Anno 117 triumfuje, mimo „mieszanych” recenzji na Steam i krytyki za wykorzystanie AI. Dla Ubisoftu to najlepsza odsłona 25-letniej serii

Anno 117 triumfuje, mimo „mieszanych” recenzji na Steam i krytyki za wykorzystanie AI. Dla Ubisoftu to najlepsza odsłona 25-letniej serii

Długo wyczekiwane Anno 117: Pax Romana zadebiutowało na rynku z przytupem, bijąc kilka rekordów wieloletniej serii. Paradoksalnie jednak – mimo imponującego startu – najnowsza gra Ubisoftu spotkała się z umiarkowanym przyjęciem graczy.

gry

Kamil Kleszyk

19 listopada 2025 17:35

Anno 117 triumfuje, mimo „mieszanych” recenzji na Steam i krytyki za wykorzystanie AI. Dla Ubisoftu to najlepsza odsłona 25-letniej serii
Anno 117 nie ma klasycznego finału. Zakończenie kampanii może wam umknąć

Anno 117 nie ma klasycznego finału. Zakończenie kampanii może wam umknąć

Anno 117 posiada dwie kampanie fabularne oraz dwóch protagonistów. Mimo to zakończenie kampanii może okazać się nagłe oraz łatwe do przegapienia.

Porady

Filip Melzacki

19 listopada 2025 17:03

Anno 117 nie ma klasycznego finału. Zakończenie kampanii może wam umknąć
Ulepszanie budynków w Anno 117 to podstawa, ale warto wiedzieć jak robić to znacznie szybciej

Ulepszanie budynków w Anno 117 to podstawa, ale warto wiedzieć jak robić to znacznie szybciej

Ulepszanie budynków w Anno 117 jest kluczową, choć dość żmudną mechaniką. Istnieje jednak sposób na szybkie i proste ulepszanie wielu budynków naraz.

Porady

Filip Melzacki

19 listopada 2025 14:46

Ulepszanie budynków w Anno 117 to podstawa, ale warto wiedzieć jak robić to znacznie szybciej
Kiedyś była błędem, a dziś w dobie AI gracze z nostalgią wspominają grafikę z WoW-a z pamiątką po pomyłce autora

Kiedyś była błędem, a dziś w dobie AI gracze z nostalgią wspominają grafikę z WoW-a z pamiątką po pomyłce autora

Niedopatrzenia twórców mogą być źródłem całkiem miłych wspomnień wśród graczy. Co kiedyś raziło w oczy, dziś wywołuje nostalgiczny uśmiech za czasami sprzed ery AI.

Jonasz Gulczyński

18 listopada 2025 16:04

Kiedyś była błędem, a dziś w dobie AI gracze z nostalgią wspominają grafikę z WoW-a z pamiątką po pomyłce autora
Co zabija nowe gry? Ubisoft ma prostą odpowiedź: „Gracze grają mniej, ale dłużej”

Co zabija nowe gry? Ubisoft ma prostą odpowiedź: „Gracze grają mniej, ale dłużej”

Ubisoft przekazał, że spodziewa się spadku przychodów w bieżącym roku fiskalnym. Za przyczynę wskazał wzrost popularności gier f2p oraz abonamentów.

gry

Marcin Bukowski

18 listopada 2025 09:17

Co zabija nowe gry? Ubisoft ma prostą odpowiedź: „Gracze grają mniej, ale dłużej”
Między bogiem a gubernatorem - Anno 117 pozwala rządzić po swojemu

Między bogiem a gubernatorem - Anno 117 pozwala rządzić po swojemu

W Anno 117: Pax Romana władza nie kończy się na ekonomii. Każda prowincja ma swoich patronów i lokalne wierzenia, które realnie wpływają na rozwój miast i nastroje mieszkańców. Gracz decyduje, czy wspierać miejscowe tradycje, czy narzucać rzymski porządek - a wybór bóstwa może być równie ważny jak plan handlowy.

Materiały promocyjne

Mateusz Zelek

17 listopada 2025 15:27

Między bogiem a gubernatorem - Anno 117 pozwala rządzić po swojemu
„Z wszystkich gier, tylko nie Anno!”. Ubisoft tłumaczy się z senatora bez głowy, po tym jak dostrzeżono go w Anno 117

„Z wszystkich gier, tylko nie Anno!”. Ubisoft tłumaczy się z senatora bez głowy, po tym jak dostrzeżono go w Anno 117

Anno 117 zawiera elementy wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Gracze dostrzegli liczne nieprawidłowości na grafikach, z których Ubisoft szybko się wytłumaczył.

gry

Marcin Bukowski

17 listopada 2025 10:22

„Z wszystkich gier, tylko nie Anno!”. Ubisoft tłumaczy się z senatora bez głowy, po tym jak dostrzeżono go w Anno 117
W Anno 117 bez szlaków handlowych nie zajdziecie daleko. Tak założycie dochodowe trasy kupieckie

W Anno 117 bez szlaków handlowych nie zajdziecie daleko. Tak założycie dochodowe trasy kupieckie

Szlaki handlowe są jedną z najważniejszych mechanik w Anno 117. Ich zrozumienie stanowi klucz do skutecznej i wydajnej ekonomii.

Porady

Filip Melzacki

14 listopada 2025 18:15

W Anno 117 bez szlaków handlowych nie zajdziecie daleko. Tak założycie dochodowe trasy kupieckie
Wszystkie wiadomości

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Anno 117: Pax Romana.

Wszystkie pliki do pobrania

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Anno 117: Pax Romana:

PC Windows

PC / Windows

Minimalne wymagania sprzętowe:
(30 fps, 1080p) Intel Core i7-7700 / AMD Ryzen 5 1600, 16 GB RAM, karta graficzna 6 GB GeForce GTX 1660 / Radeon RX 5600 XT, 117 GB SSD, Windows 10 64-bit.

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
(60 fps, 1080p) Intel Core i5-9600K / AMD Ryzen 5 3600, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce RTX 3070 / 16 GB Radeon RX 6800 XT, 117 GB SSD, Windows 11 64-bit.

Ultra wymagania sprzętowe:
(30 fps, 4K) Intel Core i7-13700K / AMD Ryzen 7 7700X, 32 GB RAM, karta graficzna 16 GB GeForce RTX 4080 Super / 24 GB Radeon RX 7900 XTX, 117 GB SSD, Windows 11 64-bit.

Oceny gry

Średnie Oceny:

7.8

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
6.7

Ocena STEAM

"Mieszane"

Średnia z 4975 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.

Ocena STEAM
8.4

Ocena OpenCritic

Gra jest zrecenzowana przez 59 Krytyków OpenCritic.

Ocena Opencritic
Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

7.5
Konrad Sarzyński
PC

Konrad Sarzyński

Recenzent GRYOnline.pl

2025.11.12

Jak coś jest dobre, to nie zmieniaj. Ta dewiza przyświecała Ubisoftowi przy tworzeniu nowego Anno. Znajdziemy tu sporo przyjemnych mechanik, wreszcie starożytność i dużo znanych elementów z Anno 1800. Pytanie tylko, czy nie za dużo.

7.5
Jakub Paluszek
PC

Jakub Paluszek

GRYOnline.pl Team

2025.11.21

Jest spoko. Wróciłem do serii po bardzo długiej przerwie i cieszy mnie fakt, że konstrukcja gry nadal sprzyja bestroskiej rozbudowie i optymalizacji łańcuchów dostaw, dając nam w zamian miły dla oka feedback.Dla fabuły podobno nie gra się w Anno ale tu widzę akurat bardzo duży potencjał, którego twórcy nie wykorzystali. Podobnie sytuacja ma się z dowodzeniem wojskiem, natomiast sam "core" rozgrywki to solidne dobre Anno w realiach starożytnego Rzymu, więc czasy idealne na grę ekonomiczną tego typu.

9.0
PC

Aircod

Gracz

2025.11.14

Świetna gra. Klimat Rzymu robi robotę, dawno nic mnie tak nie wciągnęło. Mechaniki budowania miasta intuicyjne, czuć głębię. Jak ktoś lubi city buildery z mocnymi aspektami ekonomicznymi to na pewno się spodoba. Anno 1800 na dzisiaj już przytłaczało ilością DLC

Ocena STEAM

6.7

Mieszane (4 975)

[title]

Główne zalety gry

  • Wizualizacje i atmosfera: Gra może poszczycić się imponującą grafiką z ulepszonymi efektami pogodowymi i atmosferycznymi, co sprawia, że rzymskie otoczenie jest wizualnie atrakcyjne.
  • Mechanika rozgrywki: Wprowadzenie budynków w układzie diagonalnym, ulepszonych systemów walki oraz drzewa postępu badań dodaje głębi rozgrywce. Gra pozwala również na bardziej unikalne projekty miast.
  • Ulepszenia interfejsu użytkownika: Gra ma bardziej uproszczony interfejs, który poprawia doświadczenia gracza, ułatwiając nowym graczom naukę mechaniki gry.
  • Funkcje poprawiające komfort gry: Wiele ulepszeń jakości życia z poprzednich tytułów zostało zachowanych lub ulepszonych, co przyczynia się do płynniejszej rozgrywki.
  • Różnorodność rozgrywki: Gracze mogą angażować się w strategie militarne, ekonomiczne i dyplomatyczne, co zapewnia zróżnicowane doświadczenie rozgrywki.

Główne wady gry

  • Niekompletna kampania: Kampania kończy się nagle po Akcie 2, co prowadzi do niezadowolenia wśród graczy, którzy oczekiwali bardziej kompletnego doświadczenia narracyjnego.
  • Problemy z wydajnością: Niektórzy użytkownicy zgłaszają spadki wydajności, szczególnie w późniejszych etapach gry z większymi populacjami, co prowadzi do zacięć i opóźnień.
  • Sztuka i dubbing AI: Użycie sztucznie generowanej sztuki i głosów spotkało się z dużą krytyką, a wielu graczy uważa, że wpływa to negatywnie na ogólną jakość i immersję w grze.
  • Ograniczona głębia w porównaniu do Anno 1800: Gracze zauważyli, że Anno 117 wydaje się mniej skomplikowane niż jego poprzednik, brakuje mu niektórej głębi w łańcuchach produkcji i mechanikach, które uczyniły Anno 1800 udanym.
  • Problemy z trybem wieloosobowym: Użytkownicy napotkali częste problemy z desynchronizacją w trybie wieloosobowym, co utrudnia grę z przyjaciółmi.

Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników

  • Głębokość treści: Wiele osób uważa, że kluczowe funkcje z Anno 1800, takie jak ekspedycje, turystyka i niektóre mechaniki ekonomiczne, były brakujące lub uproszczone.
  • Ulepszona AI i dyplomacja: Użytkownicy wyrazili chęć posiadania lepszego zachowania AI i bardziej angażujących opcji dyplomatycznych, ponieważ obecny system wydawał się niewystarczający.
  • Bardziej zróżnicowana generacja map: Gracze zauważyli, że wyspy i mapy wydają się powtarzalne i ograniczone, brakuje im różnorodności widocznej w poprzednich grach.
  • Kompleksowe informacje handlowe: Brak szczegółowych narzędzi do zarządzania handlem i informacji został podkreślony jako istotna wada w porównaniu do wcześniejszych tytułów.

Podsumowanie

  • Ogólnie rzecz biorąc, chociaż "Anno 117: Pax Romana" otrzymało pochwały za swoją grafikę i niektóre nowe mechaniki rozgrywki, zostało skrytykowane za niekompletną kampanię, problemy z wydajnością oraz postrzeganą utratę głębi i złożoności w porównaniu do swojego poprzednika, Anno 1800.

Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,

Ocena OpenCritic

8.4

91% rekomendacji (59)

Opecritic
8 / 10

Gamepressure

Marcin Nic

Gamepressure
7,5 / 10

GameWatcher

Bogdan Robert

GameWatcher
4 / 5

GamesRadar+

Joe Chivers

GamesRadar+
4 / 5

TheGamer

Harry Alston

TheGamer
9 / 10

Prima Games

Enzo Zalamea

Prima Games

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl