Data wydania: 16 listopada 2017
Gra strategiczna przedstawiająca dziesiątki konfliktów zbrojnych, które miały miejsce od początku XX w. The Operational Art of War IV jest kolejną odsłoną cyklu złożonych strategii turowych, rozwijanego od 1998 roku przez firmę Matrix Games. Na sprawdzenie czeka tu ponad dwieście scenariuszy, w których gracze mogą wziąć udział między innymi bitwach nad Marną, bitwie pod Dien Bien Phu, bitwie pod Arnhem czy choćby w wojnie o Falklandy.
The Operational Art of War IV jest kolejną odsłoną cyklu złożonych strategii turowych, rozwijanego od 1998 roku. Za opracowanie tej produkcji odpowiada studio TrickeySoft, z kolei jej wydanie na platformie PC wzięła na swoje barki wyspecjalizowana w tym gatunku firma Matrix Games.
W porównaniu z poprzednimi częściami serii opisywane tutaj The Operational Art of War IV może się pochwalić szeregiem nowości i zmian w mechanice rozgrywki. Zabawa w dalszym ciągu toczy się w turach (w zależności od scenariusza odpowiadających przedziałowi czasowemu od sześciu godzin do jednego tygodnia) na mapie podzielonej na heksy (te z kolei mogą odzwierciedlać od dwóch i pół do aż pięćdziesięciu kilometrów terenu). Jej schemat natomiast oparto na dowodzeniu zróżnicowanymi jednostkami ukazanymi jako dwuwymiarowe ikony. W trakcie rozgrywki pod naszym dowództwem znajduje się nie tylko piechota, lecz także czołgi, samoloty bojowe, a nawet marynarka wojenna.
Ta ostatnia doczekała się zresztą najbardziej kompleksowych zmian. Całość została opracowana niemal od podstaw – w celu zachowania jak największego realizmu poszczególne statki są tutaj traktowane jako kompleksowe jednostki opisane przy pomocy takich współczynników jak opancerzenie, celność, prędkość, zwrotność oraz wytrzymałość. Wprowadzone przez deweloperów usprawnienia objęły również systemy zaopatrzenia, a także zasady, jakimi rządzi się niszczenie mostów oraz aspekty związane z zasięgiem poszczególnych jednostek.
Na sprawdzenie czeka tutaj ponad dwieście scenariuszy, w których gracze mogą wziąć udział między innymi bitwach nad Marną, bitwie pod Dien Bien Phu, bitwie pod Arnhem czy choćby w wojnie o Falklandy. Podobnie jak wcześniejsze gry z serii, pozycja oferuje niebywale rozbudowany zestaw narzędzi umożliwiających kreowanie własnych starć i kampanii.
Dwuwymiarowa oprawa graficzna wydanego na platformę PC The Operational Art of War IV jest wyjątkowo prosta – jak wspomniano wcześniej, właściwa rozgrywka toczy się na mapie, a poszczególne jednostki są symbolizowane przez ikony. Całość jest jednak na tyle przejrzysta, by dobrze spełniać swoje zadanie.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Wymagania sprzętowe gry The Operational Art of War IV:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Pentium 4, 512 MB RAM, karta grafiki Intel HD lub lepsza, 650 MB HDD, Windows 7/8/10.
zanonimizowany1074990 Generał
http://www.matrixgames.com/products/product.asp?gid=587
153 PLN. Hm. Z tego, co widzę, rewolucji w porównaniu z TOAW3 nie ma, zwłaszcza jak na ilość lat, które upłynęły. Jeśli czegoś względem poprzedniej części nie skopali, to myślę, że kto serii nie zna, a ma chęć poznać, temu trafia się dobra okazja. Zapalonemu, hardkorowemu strategowi ta wysoce uniwersalna gra może służyć przez lata jako być może optimum w gatunku, w tym również narzędzie tworzenia własnych scenariuszy "żetonem po heksach". Ale tacy, jak ja, którzy grali w trójkę i nadal ją mają... Sam nie wiem. Poczekam sobie, może w jakiejś promocji kupię kiedyś.