
Romero Games
Firma producent
Niezależne irlandzkie studio deweloperskie z siedzibą w Galway. Firma została założona przez Johna Romero (mowa o legendarnym deweloperze, który pracując w studiu id Software przyczynił się do powstania takich kultowych projektów, jak Wolfenstein 3D, Doom oraz Quake) i jego żonę Brendę. Zespół tworzy gry przeznaczone na urządzenia mobilne, komputery osobiste i konsole, a jego pierwszym dużym projektem jest wydana w 2020 roku taktyczna strategia turowa zatytułowana Empire of Sin.
Jako ciekawostkę należy dodać, że Romero Games to dziewiąte studio, w którego założeniu uczestniczył John Romero. Wśród innych zespołów, które z jego udziałem pojawiły się na branżowej mapie, należy wymienić Ion Storm oraz Gazillion Entertainment.
Historia Romero Games
Studio Romero Games zostało założone w 2015 roku. Firma, której siedziba mieściła się w Galway, początkowo koncentrowała się na projektach mniejszego kalibru. W efekcie gracze otrzymali zremasterowaną wersję platformówki Dangerous Dave in the Deserted Pirate’s Hideout, a także humorystycznego rogulike’a pod tytułem Gunman Taco Truck, w którym mogli wcielić się w kierowcę ciężarówki zarabiającego na życie, sprzedając tytułowe fastfoody w postapokaliptycznym świecie.
Empire of Sin
Na początku 2017 roku zespół obwieścił jednak, że pracuje nad swoim trzecim dziełem, które miało okazać się największym z dotychczasowych projektów. W kwietniu 2019 roku dowiedzieliśmy się, że będzie nim gra strategiczna reprezentująca zupełnie nową markę, której wydaniem zajmie się firma Paradox Interactive. W czerwcu 2019 roku świat po raz pierwszy usłyszał o Empire of Sin, czyli taktycznej strategii turowej, w której gracze mieli stanąć na czele gangu działającego w czasach głębokiej prohibicji.
Empire of Sin zadebiutowało 1 grudnia 2020 roku na komputerach osobistych, PlayStation 4 oraz Xboksie One. Tytuł doczekał się dość przeciętnych ocen; wśród jego zalet w recenzjach najczęściej wymieniano między innymi rozbudowane możliwości zarządzania swoim imperium i jego rozbudowy. Niemniej gra była ganiona za powtarzalność rozgrywki, niedopracowany interfejs, błędy czy niewłaściwy balans strzelanin (nawet jeśli turowy system potyczek sam w sobie stanowił solidny fundament).
Drugi duży projekt
W lipcu 2022 roku Romero Games ogłosiło, że rozpoczęło pracę nad nowym projektem. Miała nim być strzelanka FPP z segmentu AAA, działająca w oparciu o technologię Unreal Engine 5. Po trzech latach przedsięwzięcie to zostało jednak anulowane. Choć nie powiedziano tego wprost, dało się powiązać przerwanie prac nad tym enigmatycznym projektem z szeroko zakrojoną restrukturyzacją w firmie Microsoft z lipca 2025 roku, w wyniku której gigant z Redmond dał czerwone światło wybranym tytułom powstającym pod jego skrzydłami. Rzekomo niezapowiedziana jeszcze gra Romero Games miała się do nich zaliczać.
Natychmiast pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi Romero Games miało zwolnić wszystkich pracowników. Niemniej studio szybko wystosowało oficjalny komunikat, w którym potwierdziło, że choć zostało zmuszone do anulowania swojego dzieła, to jednak zrobi, co tylko będzie możliwe, by nie doszło do jego zamknięcia. Ponadto poinformowano, że „kilku wydawców” miało wykazać zainteresowanie wyciągnięciem pomocnej dłoni do Romero Games.