Firesprite
Facebook: https://www.facebook.com/FirespriteGames
Brytyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Liverpoolu. Firesprite istnieje od 2012 roku, a w jego szeregach znajdują się osoby, które wcześniej pracowały w Psygnosis. We wrześniu 2021 roku studio znalazło się pod skrzydłami firmy Sony, wchodząc w skład PlayStation Studios.
Historia
Dzieje studia Firesprite rozpoczynają się w 2012 roku. Firma, której siedziba mieściła się w Liverpoolu, została założona przez Graeme’a Ankersa, Lee Carusa, Chrisa Robertsa, Stuarta Tilleya i Stuarta Lovegrove'a. W skład ekipy wchodzili deweloperzy, którzy wcześniej pracowali w Psygnosis (później znanym jako Studio Liverpool), mającym w swoim portfolio kultową w niektórych kręgach serię WipEout.
Pierwszymi projektami, nad którymi pracowało Firesprite, było The Playroom (opracowane we współpracy z Team Asobi), mobilne Run Sackboy! Run! oraz The Playroom VR (również będące owocem kooperacji z Team Asobi).
Doświadczenie zdobyte przy produkcji ostatniej z wymienionych pozycji pozwoliło Firesprite opracować autorską grę przeznaczoną na gogle PlayStation VR – Air Force Special Ops: Nightfall. Kolejne dzieło studia, czyli wzbogacony o elementy roguelike'a survival horror zatytułowany The Persistence, pojawiło się na PlayStation 4 w lipcu 2018 roku. Po niecałych dwóch latach projekt trafił również na Xboksa One, Nintendo Switch i komputery osobiste, a rok później doczekał się nowej wersji na PlayStation 5 oraz Xboksa Series X.
W marcu 2021 roku Firesprite ogłosiło, że dwa lata wcześniej nawiązało współpracę z Cloud Imperium Games. Jej owocem miał być multiplayerowy tryb do gry Star Citizen, roboczo nazwany Theaters of War.
We wrześniu 2021 roku firma Sony poinformowała o przejęciu Firesprite. Będąc częścią PlayStation Studios, ekipa miała zajmować się autorskimi projektami. Pierwszym z nich miała być „ambitna i mroczna gra przygodowa”, a kolejnym – multiplayerowa strzelanka „testująca granice gatunku”. Wówczas nie było jasne, czy drugą z wymienionych pozycji miało być Theaters of War (lub projekt, w który ostatecznie miało ewoluować wspólne dzieło Firesprite i Cloud Imperium Games), czy też zespół miał w zanadrzu jeszcze jedną pozycję. Pod skrzydłami nowego właściciela ekipa szybko zaczęła nabierać wiatru w żagle i niedługo później sama dokonała przejęcia, kupując firmę Fabrik Games.