Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 13 września 2014, 13:00

Hard West - mroczny western polską odpowiedzią na serię XCOM - Strona 2

Zapowiedziany niedawno Hard West to taktyczny western łączący w sobie najlepsze cechy XCOM-ów i elementy zaczerpnięte z serii Heroes. Czy taka kombinacja spodoba się graczom? Aby dowiedzieć się nieco więcej porozmawialiśmy z jednym z twórców gry.

Nasi wrogowie chyba nie zdążyli się ukryć...

Tym, co wyróżni Hard West od konkurencji będzie nie tylko setting, ale również nietypowe umiejętności naszych strzelców. Otóż potrafią oni nie tylko wyśmienicie strzelać z dwóch broni na raz, ale także dokładnie wyliczyć trajektorię rykoszetów… a nawet zakrzywiać tor pocisku. Dużą rolę w planowaniu starć rozegra też Słońce – może pomóc nam zaskoczyć przeciwników lub, gdy źle się ustawimy, oślepi nas utrudniając oddanie śmiertelnego strzału. Z rozgrywką łączy się ciekawa anegdota – początkowo twórcy z CreativeForge Games planowali, że rewolwerowcy będą mieli punkty życia (nic nadzwyczajnego w grach taktycznych, prawda?). Pewien dziennikarz jednak błędnie zrozumiał ich wypowiedź i napisał, że wspomnianych punktów w grze nie będzie – wszystkie celne strzały okażą więc śmiertelne lub krytyczne, a tylko natychmiastowe leczenie uratuje rannego bohatera. Ten – bądź co bądź hardcore’owy – element rozgrywki tak bardzo się graczom spodobał, że obecnie autorzy zastanawiają się nad faktycznym wprowadzeniem takiego systemu, gdyż – jak twierdzą – „pomysł szturmem zdobył Internet”. Jak powiedział Kacper: „W ten sposób można zachować przez całą rozgrywkę tę początkową trudność gier taktycznych, kiedy dobre decyzje mają decydujące znaczenie”.

Nigdy nie dopuszczaj tak blisko przeciwnika ze strzelbą!

Niezależnie od tego, czy w ostatecznej wersji gry znajdą się „hapeki” czy też nie, z ranami postaci będzie wiązał się ciekawy system umiejętności specjalnych. W świecie Hard West, ponurym i przytłaczającym, przeżywają tylko najwytrzymalsi. „Chcemy zobrazować, że kowboje są hartowani niczym bohaterowie z filmu Fight Club” – powiedział Kacper. Jeżeli więc gracz nie zdecyduje się na wyleczenie rany krytycznej, a zamiast tego postanowi ją „przeczekać”, z czasem zyska na takim wyborze, mimo tymczasowych utrudnień. Twórca tłumaczy to w ten sposób: „jeśli postać miała np. przestrzelone kolano, co zmniejszyło jej szybkość, może się wyleczyć i ten minus zniknie. Może też z zaciśniętymi zębami ranę przeczekać – po pewnym czasie postać dalej będzie de otrzyma np. bonus od wytrzymałości. W ten sposób nasi bohaterowie nabiorą charakteru i indywidualności”. Jak na dobrą grę taktyczną przystało, w Hard West nie zabraknie też systemu osłon, choć pewnym uatrakcyjnieniem ma być możliwość dynamicznego ich tworzenia: np. przebywając w saloonie możemy wywrócić stół, aby osłonić się przed pociskami wrogów. Czyż to nie brzmi jak opis sceny z klasycznego westernu?

Western w klimatach fantasy

W Hard West przyjdzie nam walczyć nie tylko z ludźmi…
W Hard West przyjdzie nam walczyć nie tylko z ludźmi…

Dziwny Zachód, zwany też po angielsku Weird West, ma już długą historię. Najczęściej gatunek ten łączy w sobie elementy fantastyki, horroru i specyficzny, charakterystyczny dla Dzikiego Zachodu, minimalizm estetyczny, choć bywa i prześmiewczy, jak w filmie Bardzo dziki Zachód. O dziwo, w swojej mrocznej odsłonie ciągle najpopularniejszy jest w formie komiksów, papierowych RPG-ów czy powieści groszowych. Hard West wniesie więc pewną świeżość do gatunku.

Adam Zechenter

Adam Zechenter

W GRYOnline.pl pojawił się w 2014 roku jako specjalista od gier mobilnych i free-to-play. Potem przez wiele lat prowadził publicystykę, a od 2018 do 2025 roku pełni funkcję zastępcy redaktora naczelnego; szefował też działowi wideo i prowadził podcast GRYOnline.pl. Studiował filologię klasyczną i historię (gdzie został szefem Koła Naukowego); wcześniej stworzył fanowską stronę o Tolkienie. Uwielbia gry akcji, RPG-i, strzelanki i strategie. Kiedyś kochał Baldur’s Gate 1 i 2, dziś najczęściej zagrywa się na PS5 i od myszki woli pada. Najwięcej godzin (bo blisko 2000) nabił w World of Tanks. Miłośnik książek i historii, czasami grywa w squasha, stara się też nie jeść mięsa.

więcej

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.