Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM

FIFA 15 Przed premierą

Przed premierą 9 czerwca 2014, 22:00

autor: Amadeusz Cyganek

FIFA 15 - już graliśmy! Nowa generacja w stagnacji

Premiera FIFA 15 zbliża się wielkimi krokami. Na kilka miesięcy przed premierą mieliśmy okazję zagrać w próbną wersję i przekonać się, czy piłka na pewno leci prosto w światło bramki.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry FIFA 15 – next-genowy silnik na pełnych obrotach

Artykuł powstał na bazie wersji XONE.

Premiera FIFA 15 zbliża się wielkimi krokami. Na kilka miesięcy przed wydaniem gry mieliśmy okazję zagrać w próbną wersję i przekonać się, czy piłka na pewno leci prosto w światło bramki.

FIFA 15 w skrócie:
  • mniej taktyki, więcej rozgrywki arcade;
  • powrót turniejów;
  • poprawione modele piłkarzy;
  • nowe opcje taktyczne i delikatne zmiany w stałych fragmentach gry;
  • nowe rozwiązania techniczne w kwestii wyglądu murawy oraz trybun;
  • zestaw ulepszonych reakcji piłkarza na zdarzenia na boisku.

Dla jednych sezon piłkarski się kończy (choć przed nami jeszcze zbliżający się brazylijski mundial i masa emocji z nim związanych), dla niektórych jednak dopiero się zaczyna. Do grona tych drugich z pewnością zalicza się ekipa EA Sports, która tradycyjnie w tym okresie zaczyna odkrywać karty związane z kolejną edycją FIF-y. Jak na razie ciężko powiedzieć, by „Elektronicy” ujawnili całą talię, ba, zabrakło nawet choć jednego solidnego dżokera, który mógłby zwiastować, że na futbolowym poletku zobaczymy coś kompletnie nowego i przełomowego dla mechaniki rozgrywki.

Choć testowana kopia był ukończona w 60%, to już teraz można zaobserwować, że na razie FIFA 15 to bardziej ewolucja niż jakakolwiek rewolucja. Ewolucja w tempie leniwie turlającej się futbolówki, dodajmy.

Projekty poszczególnych zawodników uległy znacznej poprawie – Messi teraz naprawdę przypomina oryginał! - 2014-06-09
Projekty poszczególnych zawodników uległy znacznej poprawie – Messi teraz naprawdę przypomina oryginał!

Taktyka? A po co ona komu?

Tocząc kolejne spotkania z żywymi przeciwnikami, odniosłem wrażenie, że „piętnastka” jest nieco szybsza, a co za tym idzie – bardziej zręcznościowa od poprzedniczki. Piłka przemieszcza się pomiędzy zawodnikami zdecydowanie sprawniej niż wcześniej, choć z kolei znów jest nieco trudniejsza do opanowania, zwłaszcza podczas rozgrywki z pierwszej piłki. Zagranie z klepki w trójkącie to już nie w pełni automatyczny wariant, ale wymagający sporej dokładności szereg szybkich podań. Można przy tym odczuć, że nieco mniej tu taktyki, zwłaszcza w poczynaniach ofensywnych, gdzie panuje złota zasada: jak już uda nam się przejąć środek pola, to poszczególne warianty szybkiego rozegrania piłki stoją przed nami otworem. Ulepszono za to nieco ruchy zawodników tuż po przyjęciu piłki – futboliści mogą teraz w prosty sposób odpowiednim sklejeniem łaciatej łatwo minąć rywala i zyskać kilka metrów przewagi na starcie. Ponadto napastnicy bardzo szybko odnajdują się w szykach obronnych przeciwnika i starają się mocno absorbować uwagę defensorów, jeszcze śmielej pogrywając na granicy spalonego i próbując wyjść na wolne pole w poszukiwaniu prostopadłego podania. Co ciekawe, podczas wywiadu z jednym z producentów, Sebastianem Enrique, dowiedziałem się, że to tylko złudne wrażenie, że nowa FIFA jest szybsza i mniej taktyczna od poprzedniczki. Mimo wszystko jednak nadal będę obstawał przy swoim.

Odpowiednia siła, dobra rotacja i bramka murowana! - 2014-06-09
Odpowiednia siła, dobra rotacja i bramka murowana!

Podczas rozgrywki odczułem, że troszeczkę zmieniono także system oddawania strzałów na bramkę przeciwnika. Choć ulepszono rykoszety (piłka zmienia tor lotu i rotuje w sposób zdecydowanie bardziej naturalny niż wcześniej), to można zauważyć, że uderzenia, zwłaszcza z większej odległości, nie są już tak soczyste jak przed rokiem – trajektoria lotu uległa zmianie: futbolówka teraz w przypadku mocnych, plasowanych uderzeń nie zakreśla już łuków, lecz proste linie, dzięki czemu łatwiej można określić, w które miejsce w bramce trafimy.

STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?
STALKER 2 – jak może wyglądać powrót do Strefy?

Przed premierą

W jednym z „fałszywych” zakończeń gry S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla bohater wyraża życzenie: „Chcę, by Zona zniknęła”. I rzeczywiście, cykl, który dał nam Strefę, zaginął na lata – aż teraz nagle zapowiedziano jego kontynuację. Czy to może się udać?

Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4
Path of Exile 2 będzie wielkim zagrożeniem dla Diablo 4

Przed premierą

Największy rywal Diablo obrał kurs kolizyjny i planuje pokrzyżować plany Blizzarda. Path of Exile 2 to w zasadzie całkiem nowa gra i wygląda na to, że na rynku gier hack’n’slash dojdzie do pojedynku samców alfa o przewodnictwo w stadzie.

Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni
Yandere Simulator – Postal ma siostrę, czyli niepokojący symulator morderczyni

Przed premierą

Yandere Simulator to jedna z najdziwniejszych i najbardziej niepokojących gier, jakie obecnie powstają. Symulator szkolnej morderczyni powstaje w USA, choć wygląda jak kolejne japońskie dziwactwo.