Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain Przed premierą

Przed premierą 29 czerwca 2013, 12:00

autor: Czarny Wilk

Bez umiaru pożre gry oraz filmy, nie pogardzi też soczystym komiksem albo dobrze upieczonym serialem.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, czyli Snake w sandboksie nowej generacji

The Phantom Pain to gra, która połączy głęboką, poważną historię o zemście i upadku bohatera z oprawą nowej generacji i mechanizmami rozgrywki cechującymi się typowymi dla serii elementami skradankowymi, jednak tym razem we w pełni otwartym świecie.

Przeczytaj recenzję Recenzja gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - Metal zasypany w piaskownicy

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

METAL GEAR SOLID V TO:
  • kontynuacja kultowej serii skradanek;
  • fabuła niestroniąca od kontrowersyjnych tematów;
  • otwarty świat;
  • nieliniowa rozgrywka;
  • cykl dnia i nocy oraz dynamicznie zmieniające się warunki pogodowe;
  • integracja z urządzeniami mobilnymi;
  • tryb multiplayer.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots było wspaniałym hołdem złożonym całej sadze gier o Solid Snake’u i Big Bossie, który jednak dla graczy nieobeznanych ze skomplikowanymi niuansami serii okazał się mocno niezrozumiały. The Phantom Pain, choć nadal ściśle związane z fabułą cyklu, ma być też dobrym punktem wyjścia dla osób, które dopiero teraz postanowią rozpocząć przygodę z uniwersum. Oprócz wielowątkowej, grającej na emocjach opowieści zaoferuje zupełnie nowe doznania w kwestii rozgrywki, związane głównie z faktem, że po raz pierwszy pojawi się w nim w pełni otwarty świat.

Grę napędzi silnik Fox Engine. Tworzona z jego pomocą grafika zapowiada się bardzo atrakcyjnie. - 2013-06-28
Grę napędzi silnik Fox Engine. Tworzona z jego pomocą grafika zapowiada się bardzo atrakcyjnie.

Antywojenna opowieść o zemście

Akcja gry rozpoczyna się w rok po wydarzeniach opowiedzianych Peacewalkerze. Snake wyrusza na misję odbicia jednego ze swoich towarzyszy. Okazuje się jednak, że była to farsa mająca na celu wyciągnięcie go z macierzystej bazy, którą w międzyczasie zaatakowała wroga organizacja militarna. Nim nasz bohater zdoła wrócić, walka jest już przegrana i pozostaje tylko ewakuacja. Osłaniając odwrót kompanów, nasz bohater zostaje poważnie ranny, co kończy się zapadnięciem w śpiączkę. Stworzona przez niego organizacja, jej ideały i wiązane z nią nadzieje odchodzą w niepamięć. Snake przesypia około dziewięciu lat, gdy zaś w końcu odzyskuje przytomność, musi uciekać przed oddziałem zabójców. Dzięki pomocy tajemniczego, owiniętego bandażami pacjenta szpitala wychodzi cało z opresji i postanawia zemścić się na tych, którzy zniszczyli jego marzenia.

To właśnie zemsta będzie głównym motywem piątej odsłony Metal Gear Solid. Tytułowy ból fantomowy ma odnosić się nie tylko do fikcyjnych dolegliwości odczuwanych w miejscu utraconych kończyn, ale także do cierpienia po stracie towarzyszy, niepotrzebnej śmierci wywołanej wojną. Seria zawsze niosła ze sobą wyraźne antywojenne przesłanie, tutaj zostanie ono zaakcentowane znacznie dobitniej. W rozszerzonej wersji zwiastuna prezentowanego na tegorocznym E3 widzimy brutalne tortury zakończone egzekucją, dzieci szkolone w używaniu broni palnej, przeprowadzaną w warunkach polowych nieudaną operację, wreszcie głównego bohatera najprawdopodobniej otwierającego ogień do bezbronnych kilkunastolatków. Tym razem o okropieństwach wojny nie usłyszymy jedynie w dialogach, zobaczymy je na własne oczy, w niektórych będziemy także uczestniczyć. The Phantom Pain złamie niejedno tabu, zamierza pójść tam, gdzie żadna gra tego kalibru dotąd nie dotarła, no może poza Spec Ops: The Line. Ma to być też opowieść o ostatecznym upadku bohatera, rozdział, który pokaże graczom, w jaki sposób legendarny Big Boss stracił resztę złudzeń i stał się antagonistą pierwszych odsłon serii. Hideo Kojima, główny projektant całego cyklu, zaznacza w wywiadach, że nie jest nawet pewien, czy zdoła wydać ten tytuł na wszystkich rynkach, że ponosi wielkie ryzyko, sięgając po tak drażliwe tematy i pokazując wojnę w sposób, w jaki dotąd nie odważono się zrobić tego w grach.

Star Wars Jedi: Fallen Order to gra Electronic Arts, której szukaliście
Star Wars Jedi: Fallen Order to gra Electronic Arts, której szukaliście

Przed premierą

Bez endgame’u, mapy drogowej, bez mikrotransakcji! Star Wars Jedi: Fallen Order pokazuje swoją moc jeszcze przed premierą i ma szansę, by kultowe uniwersum znowu zachwyciło.

Graliśmy w Star Wars Jedi: Fallen Order – kosmiczne Dark Souls
Graliśmy w Star Wars Jedi: Fallen Order – kosmiczne Dark Souls

Przed premierą

EA w końcu, po latach, pokazało pierwszy gameplay z Fallen Order, swojej pierwszej single-player w świecie Gwiezdnych Wojen. Nie wszystkich zachwyciło to, co zobaczyliśmy na konferencji, ale mieliśmy okazję chwycić pada i zobaczyć, jak to naprawdę działa.

Terminator: Resistance – już graliśmy i odpowiadamy na 7 ważnych pytań
Terminator: Resistance – już graliśmy i odpowiadamy na 7 ważnych pytań

Przed premierą

Polacy ze studia Teyon zmierzą się z legendą lat 80. – z Terminatorem. Wiedzieliśmy o tym od dłuższego czasu, a dziś możemy wreszcie opowiedzieć o grze o podtytule Resistance, w którą mieliśmy okazję już zagrać.

Komentarze Czytelników (31)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
29.06.2013 16:45
claudespeed18
odpowiedz
claudespeed18
149
error

sandbox? będzie XP i zdobywanie nowych kostiumów? eeee, nie widze tego

29.06.2013 21:24
Azerath
odpowiedz
Azerath
136
Senator

Apropo grafiki, to prezentowane materiały są z obecnej generacji a Hideo przyznał się, że nextgenów narazie za bardzo nie ruszyli

Jeśli poprzez materiały masz na myśli trailer z konferencji Microsoftu, to te materiały są jak najbardziej z nowej generacji. To, co Kojima powiedział, to to, że dopiero zaznajomili się z nowymi konsolami, i że zanim gra zadebiutuje, uda im się silnik gry mocno pod te konsole zoptymalizować i jeszcze wcześniej usprawnić.

sandbox? będzie XP i zdobywanie nowych kostiumów? eeee, nie widze tego

MGSV będzie rozwinięciem tego, co Kojima zapoczątkował w Peace Walkerze, który początkowo miał być piątym Metal Gear'em. Świat będzie otwarty, tak, będzie można w każdym momencie udać się do wielu miejsc. Ale nie będzie to zrobione tak, jak w GTA czy Skyrimie. Będzie jak w Peace Walkerze, tzn. będą różne lokacje (bardzo duże), które będzie można znaleźć na mapie ogólnej, do których będzie można się udać, różne miejsca w Afganistanie czy Afryce. A zdobywanie XP jako takiego czy zbierania kostiumów (nie wiem, czemu to tak dziwi, gdy było to sporą częścią trójki) na 100% nie będzie się w grze. Kojima celuje z V w realizm. Porzuca tutaj wszytko to, co jest nieodłącznie kojarzone z serią. Piątka jest swojego rodzaju rebootem (są też tacy, co sądzą, że reboot będzie także obejmował fabułę). Z czasem Snake zyska nowe umiejętności, ale nie będzie miało to związku ze zdobyciem nowego poziomu, a będzie raczej uzasadnione przez fabułę. Np. mechaniczna ręka Snake'a, która będzie miała nieujawnione jeszcze funkcje, którą Snake otrzyma po jakimś czasie. Nowe elementy rozgrywki będą także owocem ciężkiej pracy naukowców z laboratoriów Outer Heaven - podobnie jak było z Mother Base w Peace Walkerze.

PS: Nie czytałem zapowiedzi. Odpisuje do komentarzy.

30.06.2013 10:03
odpowiedz
Naczelnyk
141
Witch Hunter

I zanim usłyszymy kwilenia odnośnie wersji PC to zacytuję wyprzedzając:

"Kojima says Metal Gear Solid V on PC “not a priority,” but could appear “sometime”

Ponieważ rozmówcą był redaktor z PC gamer, po usunięciu warstwy kurtuazyjnej tłumaczenie raczej brzmi 'NIE', a jeżeli to na pewno nie prędko.

30.06.2013 10:57
odpowiedz
zanonimizowany758948
44
Generał

Co do oprawy - gdy pokazywano Ground Zeroes, to niby gra odpalona była na komputerze z specyfikacją PS3.

30.06.2013 12:08
👍
odpowiedz
maciek.ittech
37
Pretorianin

No to będzie gra roku !!! Niech żyją MGS'y, wszystkie ! :)

30.06.2013 12:13
👍
odpowiedz
maciek.ittech
37
Pretorianin

@Vader25
Z całym szacunkiem, ale nie wiem, kto Ci takich głupot naopowiadał ;)
MGS na PC, o ile wyjdzie ... będzie miał gigantyczne wymagania sprzętowe, to oczywiste, a jeszcze jak zchrzanią port, tak jak było to z np. GTA IV to mało kto zagra na PC, taka jest prawda. A nawet jak już wyjdzie na PC to pewnie za rok po premierze na konsolach, albo i jeszcze później, no umówmy się, że PC'towiec będzie miał ciężko, jeśli chce koniecznie w tą grę zagrać. Ja kupuję na PS3, a później za rok niecały na PS4 :)

30.06.2013 12:16
Trzynaście;
odpowiedz
Trzynaście;
97
Trzynastka

Niby czemu gigantyczne? Przecież taka konsola to dzisiaj średni pc. Architektura jest taka sama w obu przypadkach więc raczej nie powinno być zbyt dużych wymagań.

30.06.2013 12:25
odpowiedz
planet killer
83
Konsul

Wiedzmin-otwarty świat
MGS-otwarty świat
Dragon Age-otwarty świat, może nie w takim stopniu ale jednak.
Linowe dotąd serie stawiają na otwarty świat,sam uwielbiam Skyrima ale mam nadzieje ,że linowe fabularne gry nie znikną.ME4 też będzie miał otwarty świat?

30.06.2013 20:05
odpowiedz
zanonimizowany758948
44
Generał

maciek.ittech - nie chodzi mi o to, że gra może wyjść na PC. Wątpię w to.

Mówi się że na obecną generację ta gra będzie wyglądać słabo. MGS: Ground Zeroes odpalano na devkitach PS3/komputerach z specyfikacją konsoli. Jeżeli to prawda, to nic tylko się cieszyć, bo na tamtym 10 minutowym fragmencie (deszcz, Chico i Skull Face) gra wyglądała bardzo dobrze.

30.06.2013 20:14
👎
odpowiedz
Wiosnaidzie
3
Generał

sandbox? Czyli co pierdylion identycznych misji w różnych częściach mapy...?

30.06.2013 21:46
odpowiedz
zanonimizowany758948
44
Generał

Wiosnaidzie - Azerath dobrze napisał:

Świat będzie otwarty, tak, będzie można w każdym momencie udać się do wielu miejsc. Ale nie będzie to zrobione tak, jak w GTA czy Skyrimie. Będzie jak w Peace Walkerze, tzn. będą różne lokacje (bardzo duże), które będzie można znaleźć na mapie ogólnej, do których będzie można się udać, różne miejsca w Afganistanie czy Afryce.

30.06.2013 23:20
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

"Sama rozgrywka zaś, prócz doskonale zaplanowanych i zapadających w pamięć pojedynków z bossami, była ledwie solidna." Ze co proszę? Wprawdzie grałem tylko w trójkę MGS'a ale gameplay był tam rewelacyjny. Nie jestem fanem serii ale trzeci metal gear przebił wszystkie moje doznania ze Splinter Cellami i tym podobnymi. I mimo że jestem fanem SC i do Fishera mam większy sentyment to jednak obiektywnie oceniając musze powiedziec ze Snake Eater jest jedną z najlepiej zrobionych gier w jakie grałem. Chyba nawet lepszym od Chaos Theory choć ciężko mi to przyznać... W wakacje musze nadrobić inne gry z serii MGS. I tu pytanie do fanów - od której powinienem zacząć?

01.07.2013 05:06
Blackthorn
👍
odpowiedz
Blackthorn
118
Senator

I tu pytanie do fanów - od której powinienem zacząć?
Masz 2 opcje - zaczynajac od najstarszej lub przechodzic serie w porzadku chronologicznym - 3, peace walker, MG 1 i 2, MGS 1, 2 oraz 4.

01.07.2013 08:56
odpowiedz
Child of Pain
132
Senator

I czekam na parodie czlowiek w tym temacie czyli kesika.
[14]
Bzdura, jaki porzadek chronologiczny. Przechodz oczywiscie w takiej kolejnosci w jakiej były wydane. Potem nie zalapiesz nawiazan do poprzednich czesci, to tak jakby Star Warsy ogladac chronologicznie matko.

01.07.2013 09:04
odpowiedz
zanonimizowany758948
44
Generał

Kapitan Krwotok - tak jak gry były wydawane.

01.07.2013 16:37
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

Ok dzięki za info :) czyli jednak źle zrobiłem że juz przeszedłem trójkę ale cóż. A jeśli chodzi o jedynkę to wersja psx działa na PS2 a bo nie jestem pewny a kiedyś coś takiego słyszałem? W innym wypadku zostaje mi kupić na ps3 z PSN.

01.07.2013 16:40
😊
odpowiedz
zanonimizowany758948
44
Generał

Zadziała - PS2 ma wsteczną kompatybilność.

Jak wrażenia po trzeciej części?

01.07.2013 18:19
odpowiedz
Dzienciou
105
Konsul

@Kapitan Krwotok najlepiej tak jak były wydawane. Fabuła ma wtedy więcej smaczków bo nie wszystko jest od razu wyjaśnione. Sprawdź też Portable Ops. (miedzy MGS3 i PW).

01.07.2013 18:26
Blackthorn
😁
odpowiedz
Blackthorn
118
Senator

Bzdura, jaki porzadek chronologiczny. Przechodz oczywiscie w takiej kolejnosci w jakiej były wydane. Potem nie zalapiesz nawiazan do poprzednich czesci, to tak jakby Star Warsy ogladac chronologicznie matko.
Widze, ze jestes wciaz w formie :)
<---

Masz pojecie o czym piszesz chociaz? Skad ten pomysl zeby je przechodzic "chronologicznie"? Ale nie, buzka ala kesik i zero tresci :0.
Powiedz mi, jak mam odpisac sensownie, na tak bezsensowny komentarz? Jest to niemozliwe :)

No jeszcze walnij edit edita "cfaniaku", coz chyba jestes weaboo jak kesik to nic dziwnego.
Znowu zaczynasz? Masz z tym jakies problemy? Widze, ze odkryles nowe slowko, ktore tradycyjnie uzywasz na oslep.

01.07.2013 18:29
odpowiedz
Child of Pain
132
Senator

[20]
Masz pojecie o czym piszesz chociaz? Skad ten pomysl zeby je przechodzic "chronologicznie"? Ale nie, buzka ala kesik i zero tresci :0.
EDIT:
No jeszcze walnij edit edita "cfaniaku", coz chyba jestes weaboo jak kesik to nic dziwnego.

01.07.2013 18:58
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

Vader25 - dzięki, w takim razie poprosze kumpla o MGS1 choc i tak mówił ze nawet całą konsole (psx) mógłby mi pożyczyć na te pare dni bo jedynka jest podobno bardzo krótka. A o wrażeniach ze Snake Eater pisałem już we wcześniejszym poście ;) i właśnie dlatego się serią zainteresowałem bo trójka przebiła jak dla mnie Chaos Theory, a jestem fanem SC, szkoda tylko że w MGS nie ma coopa tak jak w splinter cellu ale pod względem samej kampanii single muszę przyznać że mgs wygrywa z SC :)

01.07.2013 19:04
Blackthorn
odpowiedz
Blackthorn
118
Senator

Kapitan Krwotok -> MGS 1 wcale az taki krotki nie jest. Gra spokojnie starczy na kilkanascie godzin i potrafi wciagnac jak rzeka, mimo juz przestarzalej grafiki i dosyc "staroszkolnym" sterowaniu i pracy kamery.

01.07.2013 21:08
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

Kumpel mi mówił że przejście jedynki to jakieś 6h a odliczając filmiki i rozmowy przez codec to około 3-4h. Zresztą i tak się już na to zajawiłem jak mi kumpel opowiadał jak przy jednej walce z bossem trzeba wpiąć pada do drugiego gniazda żeby go zdezorientować i jest wiele tego typu smaczków :D Grafika i tak jest imponująca jak na możliwości psx'a - pewnie w 98 ludzie się nią jarali, dziś nawet wcale nie wygląda tak bardzo źle. Jak gra ma dobry gameplay to dla mnie grafika znaczy tyle co nic. Zresztą ostatnio nadrabiam sobie takie właśnie starocie, często ze słabą grafą ale wcale nie ujmuje mi to przyjemności płynącej z gry ;) jutro będę miał mgs'a 1 i sprawdzę go.

01.07.2013 21:19
Blackthorn
odpowiedz
Blackthorn
118
Senator

Kumpel mi mówił że przejście jedynki to jakieś 6h a odliczając filmiki i rozmowy przez codec to około 3-4h.
Ile razy przechodzil ta gre? Bo jakos nie chce mi sie wierzyc, ze znajda sie ludzie, ktorzy przejda ta gre za pierwszym razem w 3-4 godziny. Mocno zalatuje "lajtowym speedrunem". Wszystko oczywiscie zalezy od stylu grania - czy lubisz szperac po kontach w poszukiwaniu nowych gadgetow, czy po prostu brniesz przed siebie niczym emerytka podczas wyprzedazy.

01.07.2013 21:37
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

No tak ale widziałem nawet kawałek longplaya na YT gdzie koleś przeszedł grę w około 6h a wcale nie grał jakoś "na szybko" przynajmniej ja nie odniosłem takiego wrażenia. Zresztą widziałem na fanowskiej stronie o mgs że na koniec gry dostaje się rangi i do jednej z nich wymogiem jest właśnie ukończenie gry poniżej 3h a jeszcze do innej poniżej 2,5. Tak więc nie wiem ile mi to zajmie ale jutro będę mieć grę i sam sprawdzę :)

01.07.2013 21:46
odpowiedz
Dzienciou
105
Konsul

@Kapitan Krwotok jeśli masz potężnego pieca to możesz sprobować wersję Twin Snakes. Jeśli nie, to polecam MGS z PS1 i emulator epsxe. Dodaje sporo bajerów poprawiających grafikę.

02.07.2013 15:25
odpowiedz
Kapitan Krwotok
19
Pretorianin

@up już mam wersje na psx od kumpla i gram na ps2 :) nie przeszedłem jeszcze całej gry ale muszę przyznać że gra się rewelacyjnie, ta część jest kolejnym argumentem przeciwko stwierdzeniu w artykule ze MGS oprócz walk z bossami miał ledwie solidny gameplay. Nieprawda, bo 15-sto letnia gra trzyma sie świetnie, widać co prawda że powstała dość dawno bo niektóre elementy są dość staroszkolne ale nie przeszkadza mi to. Samo skradanie mogłoby być jednak trudniejsze, w snake eater był to dość wymagający element rozgrywki, tutaj jest raczej prosty. Miałem nawet pomysł żeby kupić GameCuba dla remaku "Twin Snakes" bo widziałem ze tą konsole można kupić nawet za 100 zł jednak sama gra jest bardzo droga - ponad 200 zł czyli 2x tyle co cała konsola :D

13.07.2013 02:00
Nolifer
odpowiedz
Nolifer
120
The Highest

Nigdy nie miałem niestety do czynienia z tą serią. Mam nadzieję , że gdy w końcu wyjdzie V na PC , zagram sobie , a fabularnie dowiem się jakoś przed V , żeby potem nie być wielce zdziwionym co się dzieje :)

09.08.2013 10:25
odpowiedz
MisiuPajac
4
Junior

Trailery robią wrażenie... Jeśli to co widać na trailerze to wersja '' current gen '' to gra wyglądała by obłędnie. Jeśli jednak '' next gen '' to dość słabo. Stawiam że to wersja cg. Wydaje się że nowy MGS naprawdę z poważnieje... Zagrania stricte japońskie w serii trochę mnie irytowały i wybijały z rytmu epickiej przygody. Sand Box.. To mnie martwi. Ciężko mi jest sobie wyobrazić tą grę z otwartym światem. No cóż.. Liczę na to że Kojima wie co robi. I mam nadzieje że nie zapląta na siłę fabuły by podkręcić i tak już historię przypominająca modę na sukces. He he

13.09.2013 22:17
yadin
odpowiedz
yadin
102
Legend

MisiuPajac :: Z next genami to lepiej poczekać do 2015 roku. Dopiero wtedy studia rozpracują nowe środowisko graficzne. Nie zdziwię się, jeśli Kojima zadecyduje o przesunięciu premiery z 2014 na 2015. Już tak robił w przypadku 3 i 4.

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze