Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 27 maja 2002, 13:26

autor: Krzysztof Żołyński

Command & Conquer: Generals - zapowiedź - Strona 5

Command & Conquer: Generals to kolejna strategia czasu rzeczywistego ze słynnej serii Command & Conquer. Jej akcja toczy się w niezbyt odległej przyszłości, kiedy to ludzkość ponownie staje w obliczu wielkiej wojny światowej.

Następna ważna zmiana to wprowadzenie pojazdów zaopatrzeniowych i budowlanych. Kiedy rozpoczynacie grę, niezależnie od strony, jaką wybierzecie, niezbędna będzie przejażdżka buldożerem, który jest integralną częścią centrum dowodzenia. Skończy się w ten sposób era, kiedy budynki powstawały same. Jednak z drugiej strony pozwoli na budowanie w miejscach do tej pory niedostępnych.

Ciężarówki i inne pojazdy dostawcze przejmą na siebie niezmiernie ważną rolę, jaką jest zaopatrywanie gracza w niezbędne materiały. Dla Generals stworzono nowy system zaopatrzenia. Zapomnijcie o tiberium, czy złocie. Zamiast nich na każdej mapie znajdzie się kilka central zaopatrzeniowych, do których należy wysyłać ciężarówki i wozy zaopatrzeniowe, aby dowiozły potrzebne w danej chwili materiały. Na razie panuje cisza nad sposobem ochrony linii zaopatrzeniowych. Jeszcze nie zdecydowano czy ciężarówki będą mogły bronić się samodzielnie, czy konieczna jest dodatkowa ochrona.

No i na koniec najistotniejsza nowinka, czyli engine Sage. Ten temat zostawiłem na deser, a naprawdę jest, o czym opowiadać. Zespół EA Pacific wykorzystał doświadczenia zdobyte w czasie produkcji Emperor: Battle for Dune. Jak pamiętacie ta gra była pierwszym RTS-em Westwood umieszczonym w środowisku 3D. Command & Conquer: Generals również będzie 3D, ale zadziała w oparciu o nowy, dający spore możliwości silnik Sage, nad którym EA Pacific pracował ponad rok. Podobno dopiero on pozwala rozwinąć skrzydła grafikom i pokazać pełnię ich możliwości. Wiadomo już, że udało się odtworzyć wiele efektów termicznych, a w tym ciepło emitowane przez pojazdy ukryte za budynkami lub skałami. Walka ma się toczyć o różnych porach dnia. Postarano się, więc o dynamiczne zmiany oświetlenia i cieni, a także o refleksy świetlne na błyszczących powierzchniach. Dla wzmocnienia emocji towarzyszących walce zastosowano efekt zatrzymywania kamery i obracania jej w dowolnym kierunku. Jego atrakcyjność poznaliśmy dzięki Matrixowi. Moim zdaniem ciekawszy będzie inny numer. Wyobraźcie sobie wybuchającą stację benzynową. Wewnątrz całego zamieszania umieszczamy kamerę, która rejestruje zajście. Następnie rusza i szybko porusza się wokół pobojowiska ukazując nam ogrom zniszczeń, spadające odłamki, płomienie, tłuczone szkło, itd. I pomyśleć, że to podobno tylko część efektów wizualnych, jakie zobaczymy w czasie rozgrywki. Reszta jest w fazie produkcji, bądź testów.

To już naprawdę koniec i sam nie wiem, co jeszcze dodać, aby zapowiedź gry była pełna. Nie ma, co słodzić, bo ta produkcja obroni się sama. Ogrom przemian, jaki przeszła, a także liczne nowinki i niespotykane w RTS-ach rozwiązania mogą sprawić, że Command & Conquer: Generals dokona przełomu w tym gatunku i ustanowi nowe standardy. Nic dodać nic ująć. Mówiąc szczerze, z wielką niecierpliwością czekam na premierę.

Krzysztof „Hitman” Żołyński

The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?
The Elder Scrolls VI - jaki powinien być następca Skyrima?

Przed premierą

Bethesda Softworks nie pozostawia nam złudzeń – upłynie jeszcze dużo czasu, zanim The Elder Scrolls VI trafi do naszych rąk. Jednak od premiery Skyrima minęło już prawie pięć lat, więc to pytanie samo ciśnie się na usta: czego oczekujemy od jego następcy?

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.