Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 15 stycznia 2009, 09:09

autor: Jacek Hałas

Grand Theft Auto: Chinatown Wars - przed premierą - Strona 4

GTA powraca w kieszonkowym wydaniu. Z naszej zapowiedzi dowiecie się masy ciekawych rzeczy na temat najnowszego dzieła Rockstaru, zatytułowanego Chinatown Wars.

Dolny ekran konsoli przez większość gry będzie pełnił rolę wielofunkcyjnego palmtopa. Do funkcji tego urządzenia zaliczymy przede wszystkim wbudowaną mapę z systemem GPS. Po wybraniu punktu docelowego palmtop ustali najkrótszą drogę, wyświetlając ją na ekranie. Urządzenie to wykorzystane zostanie ponadto do przeprowadzania rozmów i odczytywania poczty elektronicznej, gdyż właśnie w taki sposób otrzymamy część zleceń. Ekran dotykowy ma na szczęście mieć też wiele innych zastosowań, wśród których zdecydowany prym będą wieść bardzo intuicyjne minigry. Wszystko wskazuje na to, że zabaw tych będzie całe zatrzęsienie. Rysik wykorzystamy między innymi do wykonywania precyzyjnych rzutów z użyciem granatów i koktajli Mołotowa, składania w całość broni snajperskiej, włamywania się do pojazdów i zamkniętych magazynów, przeglądania śmietników w poszukiwaniu cennych znalezisk, a nawet do rysowania wzorów tatuaży. Z mniej oczywistych zastosowań warto wspomnieć o obsłudze bramek kontrolnych na autostradzie (wkładanie monety do slotu) czy kupowaniu zdrapek loterii pieniężnej. Oprócz ekranu dotykowego wykorzystamy także mikrofon, ale jak na razie jedynym wyjawionym jego zastosowaniem ma być możliwość wzywania taksówek.

Do eksterminacji sił wroga użyjemy granatów, pistoletów, karabinów, miotaczy ognia, a nawet działek obrotowych.

O ile na temat trybu dla pojedynczego gracza wiemy już naprawdę sporo, o tyle najważniejsze szczegóły multiplayerowego aspektu rozgrywki owiane są tajemnicą. Przebąkuje się, że jednym z głównych trybów sieciowej zabawy będą wyścigi, ale na konkrety musimy jeszcze zaczekać. Więcej wyjawiono już natomiast na temat atrakcji zakładających wykorzystanie modułu Rockstar Games Social Club. Producent przewiduje między innymi możliwość prowadzenia rozmów, wymiany posiadanych przedmiotów oraz podsyłania swoich statystyk do ogólnoświatowego rankingu. Oby tylko limit objętości gry nie stanął na przeszkodzie poziomowi skomplikowania rozgrywki i multiplayer stanowił równorzędny składnik, a nie niewiele znaczący dodatek.

Technologia cel-shading zdaje się przeżywać w ostatnim czasie drugą młodość, będąc częstym obiektem zastosowania zarówno w grach publikowanych na „dojrzałe” konsole (vide najnowszy Prince of Persia), jak i przy okazji produktów tworzonych z myślą o sprzęcie przenośnym. Pytanie, czy taka forma wizualizacji otoczenia spodoba się zagorzałym fanom serii. Ja jestem nastawiony raczej optymistycznie, mam nadzieję, że postacie w cut-scenkach nabiorą bardzo specyficznego wyglądu. Zmagania w Chinatown Wars będą obserwowane z widoku stanowiącego swego rodzaju punkt pośredni pomiędzy ujęciem z lotu ptaka, a rzutem izometrycznym. Co ciekawe, producent celowo nie wspomina o ograniczeniach sprzętowych DS-a, tłumacząc rezygnację z kamery TPP niewielkimi rozmiarami obu ekranów handhelda, co skutecznie miałoby utrudniać orientację w terenie. Odległość kamery od gracza wydaje się być idealnie dopracowana do przemieszczania z wykorzystaniem pojazdów. Gorzej natomiast może być, jeśli zostaniemy zmuszeni do poruszania się o własnych siłach. O tym, czy zabawa w obu tych trybach będzie grywalna, przekonamy się dopiero wtedy, gdy zaczną „wyciekać” filmiki pokazujące właściwy gameplay.

Jacek Hałas

Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock
Szok w systemie - trudna walka o przetrwanie serii gier System Shock

Przed premierą

Choć obie części System Shock zyskały uznanie krytyków, żadna z nich nie okazała się komercyjnym hitem. Trudno więc dziwić się, że niewielu chciało zainwestować w jej kontynuację. Teraz, po kilkunastu latach, zapomniany cykl wreszcie powraca do życia.