Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać
Przed premierą 22 sierpnia 2008, 09:42

autor: Patrycja "Soleil Noir" Rodzińska

Anno 1404 - GC 2008

Najnowsza gra strategiczna z serii Anno jest już w produkcji i wygląda imponująco. Gracze lubiący klimaty średniowiecza i orientu nie będą zawiedzeni.

Przeczytaj recenzję Anno 1404 - recenzja gry

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Bliski Wschód i tematyka orientu są ostatnio w modzie, co daje się dostrzec na różnych płaszczyznach życia społecznego. Bo i trudno zignorować Literacką Nagrodę Nobla dla Orhana Pamuka czy nie zauważyć tychże fascynacji w innych dziedzinach, począwszy od gastronomi, na globalnej polityce zagranicznej skończywszy. Twórcy gier komputerowych nie są najwyraźniej tak bardzo odrealnieni, jak niektórzy mogliby przypuszczać. Ubisoft szczególnie dobrze wyczuwa trendy. Wiadomo – Francuzi.

Na tegorocznych targach Games Convention w Lipsku, Ubisoft zapowiedział koleją cześć strategicznej serii Anno. Nad grą od blisko roku pracuje wewnętrzne studio Ubisoftu, niemiecki wydawca i producent Sunflowers Interactive Entertainment. Założona w 1993 przez Adi Boiko i Wilhelma Hamrozi firma ma już na swoim koncie grę ParaWorld, ale jej głównym brandem jest cykl Anno – Anno 1602 z 1998 roku, Anno 1503 wydane w 2002 i cztery lata później Anno 1701.

Anno jest jedną z najsilniejszych marek w Niemczech. Gry z tej serii sprzedały się w liczbie ponad 4 milionów egzemplarzy, dlatego nie dziwi, że po 2 latach od wydania Anno 1701, choć zdecydowanie okrojona informacyjnie prezentacja Anno 1404, przyciągnęła w Lipsku sporo dziennikarzy, nie tylko niemieckich.

Anno 1404 pod względem graficznym prezentuje się imponująco.

Tym razem twórcy przeniosą nas w czasy średniowiecza tego europejskiego oraz arabskiego, które w wydaniu Sunflowers rozmija się, pod względem estetycznym, ze stereotypowym wyobrażeniem Mrocznych Wieków. Niewątpliwie zasługa w tym nowego silnika 3D.

„Dla Anno 1404 stworzyliśmy zupełnie nowy silnik 3D, ponieważ chcieliśmy pokazać miasto w znacznie większym uszczegółowieniu aniżeli w poprzedniej wersji” – wyjaśnia Christopher Schmitz, exective producer gry.

To nie jedyne różnice w stosunku do ostatniej części serii Anno. Zmiany doczeka się układ budowanych przez gracza miast. „Nasze miasteczka, a później metropolie będą wyglądały znacznie bardziej homogenicznie niż w Anno 1701, w którym miasta przypominały Manhattan z wieloma przecinającymi je ulicami” – dodaje Christopher Schmitz. Co należy przyznać twórcom gry – Anno 1404 stara się faktycznie dość wiernie oddać realia historyczne ówczesnej „urbanistyki”, zarówno tej średniowiecznej, jak i orientalnej. Na etapie budowania średniowiecznych miast kamienice nie są oddzielone ulicami, lecz przylegają szeregowo jedna do drugiej.

Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest
Po co komu nowe Heroes of Might and Magic, skoro nadchodzi Songs of Conquest

Przed premierą

W niszy, która powstała po porzuceniu przez Ubisoft serii Heroes of Might and Magic sukcesy odnosić mogą mniejsi twórcy, tacy jak Lavapotion. Ich Songs of Conquest może być najlepszą grą w stylu „hirołsów” od czasów kultowej trójki.

To nie są Settlersy, na które czekałem (obym się mylił)
To nie są Settlersy, na które czekałem (obym się mylił)

Przed premierą

Miałem okazję przetestować The Settlers. Niestety, nowa odsłona mojej ukochanej serii wzbudziła u mnie liczne wątpliwości. A już przed zagraniem miałem ich sporo…

Rogal niespodzianka to moje największe odkrycie nowego roku
Rogal niespodzianka to moje największe odkrycie nowego roku

Przed premierą

Choć popularne w ostatnich latach gry roguelike w swój rodowód mają wpisaną losowość czy permadeath, twórcy coraz częściej sięgają po nowe rozwiązania, a sam gatunek ewoluuje. Za kolejny szczebel owej ewolucji można uznać Against the Storm.