Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Przed premierą 16 maja 2008, 12:30

S.T.A.L.K.E.R.: Czyste Niebo - pierwsze wrażenia - Strona 4

Na początku maja wybraliśmy się do ukraińskiej stolicy, aby w studiu GSC Game World zobaczyć na własne oczy, jak prezentuje się druga część bestsellerowego S.T.A.L.K.E.R.-a.

Ogromne wrażenie wywiera też miasto Limańsk, które podobnie jak Prypeć, opustoszało po awarii elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Metropolia w rzeczywistości nie istnieje, ale nie oznacza to, że autorzy zbytnio popuścili tu wodze fantazji. Wzniesione w Limańsku budynki były wzorowane na prawdziwych konstrukcjach z Kijowa oraz z okolicznych miasteczek i wsi. W trakcie przemierzania miasta widma zobaczymy również ogromną antenę szpiegowską (Duga-3), jedną z trzech tego typu, jakie Związek Radziecki wzniósł w trakcie Zimnej Wojny. Budowla ta faktycznie istnieje i „na żywo” można ją zobaczyć w okolicach Czarnobyla, odległego od Kijowa o około 100 kilometrów.

Niewątpliwie nowe lokacje nie wyglądałyby tak dobrze, gdyby nie spore zmiany w oprawie wizualnej, jakie poczynili twórcy gry. Grafika została wyraźnie poprawiona w stosunku do tego, co mogliśmy podziwiać w pierwowzorze. Autorzy nie tylko podmienili większość występujących w poprzedniku tekstur i modeli postaci (porównanie sylwetki Sidorowicza znajdziecie w tekście), ale pokusili się również o nowe efekty, które staną się dostępne dla posiadaczy komputerów obsługujących biblioteki DirectX 10. Zaimplementowane w Clear Sky wolumetryczne światło i mgła nadają omawianemu produktowi niesłychanej głębi i sprawiają, że okolice elektrowni w Czarnobylu wyglądają w omawianej grze zdecydowanie bardziej realistycznie niż w poprzedniej. Jeśli nie jesteście przekonani, polecam Wam krótki film sprzed kilku tygodni, który przedstawia wszystkie wodotryski, jakie Ukraińcy wprowadzili do oprawy wizualnej gry. Od siebie dodam jedynie tyle, że w trakcie rozgrywki całość prezentuje się jeszcze efektowniej.

Oleg Yavorsky prezentuje nam nowe efekty graficzne.

Choć wszystkie fajerwerki graficzne zarezerwowane są tylko dla posiadaczy systemów Windows Vista, gracze wciąż korzystający z DirectX 9 nie powinni mieć powodów do narzekań. Mimo braku wielu nowych efektów S.T.A.L.K.E.R. wciąż wygląda bardzo dobrze i na dodatek nie potrzebuje lepszego sprzętu od tego, który służył nam do zabawy w Cieniu Czarnobyla. Autorzy dali nam do zrozumienia w Kijowie, że poprzednie wymagania sprzętowe zostaną prawie na pewno zachowane. Pozostaje wierzyć im na słowo.

Podsumowanie? Kilkugodzinna prezentacja gry utwierdziła mnie w przekonaniu, że S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky będzie produktem zdecydowanie lepszym od swojego pierwowzoru. Autorom nie tylko udało się bez trudu zachować niesamowity klimat towarzyszący przemierzaniu terenów wokół elektrowni w Czarnobylu, ale również zlikwidować kilka ewidentnych niedoróbek, o których wspomniałem wyżej. Czyste niebo jest również ładniejsze od swojego poprzednika co również ma niebagatelne znaczenie. Cieszy że autorzy nie stoją w tym względzie w miejscu i serwują fanom produkt na miarę dzisiejszych standardów. Myślę, że nie zawiedziecie się na Clear Sky, zwłaszcza jeśli Cień Czarnobyla bardzo przypadł Wam do gustu.

Krystian „U.V. Impaler” Smoszna

Krystian Smoszna

Krystian Smoszna

Gra od 1985 roku i nadal mu się nie znudziło. Zaczynał od automatów i komputerów ośmiobitowych, dziś gra głównie na konsolach i pececie w przypadku gier strategicznych. Do szeroko rozumianej branży pukał już pod koniec 1996 roku, ale zadebiutować udało się dopiero kilka miesięcy później, kilkustronicowym artykułem w CD-Action. Gry ustawiły całą jego karierę zawodową. Miał być informatykiem, skończył jako pismak. W GOL-u od blisko dwudziestu lat, do 2023 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Gra w zasadzie we wszystko, bez podziału na gatunki, dużą estymą darzy indyki. Poza grami interesuje się piłką nożną i Formułą 1, na okrągło słucha też muzyki ekstremalnej.

więcej

Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2
Widzieliśmy gameplay Beyond Good & Evil 2 – oto 5 najważniejszych cech BG&E2

Przed premierą

Drugi rok z rzędu Ubisoft pokazuje na E3 świetne trailery Beyond Good & Evil 2. Problem polega na tym, że to czyste CGI, na podstawie którego nie da się niczego powiedzieć o samej grze. My mieliśmy możliwość zobaczenia gameplaya z BG&E2.

Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi
Graliśmy w Escape from Tarkov – to nie jest gra dla słabych ludzi

Przed premierą

Escape from Tarkov zapowiada się na najbardziej realistyczny symulator przebywania na nieprzyjaznym terenie. Mechanizmy zabawy są bardzo proste – największe przeszkody czają się zupełnie gdzie indziej.

Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS
Inner Chains - nadciąga nowy, polski i mroczny FPS

Przed premierą

Debiutancka produkcja studia Telepaths’ Tree kusi klimatycznym światem wykorzystującym potencjał silnika Unreal Engine oraz obietnicą połączenia horroru z wartką akcją i interesującą opowieścią.