Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Iron Harvest Przed premierą

Przed premierą 26 stycznia 2018, 16:53

autor: Hubert Sosnowski

Opublikował kilka opowiadań w prasie. Miłośnik gier, książek i sportów walki.

Iron Harvest – 5 rzeczy, którymi może zaskoczyć RTS z polskimi mechami

Iron Harvest budzi żywe zainteresowanie na długo przed premierą – i to większe niż pozostałe RTS-y z ostatnich lat razem wzięte. Oczekiwania też rosną, dlatego przedstawiamy pięć cech gry, które - jeśli zostaną dopieszczone - to zagwarantują sukces.

Zapowiadana premiera gry: 2019.

Artykuł powstał na bazie wersji PC.

Kiedy większość strategii czasu rzeczywistego znajduje się w lekkim odwrocie – choć co jakiś czas potrafią się mocno odgryźć – Iron Harvest raźnie, pewnym krokiem rozpędzonego mecha, maszeruje ku odległej jeszcze premierze. Nic zresztą dziwnego, skoro markę tę poznaliśmy już wcześniej.

Uniwersum 1920+, w którym osadzony został ten RTS, zapoczątkował cykl obrazów Jakuba Różalskiego pokazujących alternatywną rzeczywistość po I wojnie światowej, w której czołgi zastąpiły dieselpunkowe mechy. Grafiki inspirowane grami wideo i pomysłami Wojciecha Kossaka wyglądały tak sugestywnie, że odbiorcy na całym świecie dali się oczarować Różalskiemu i prosili o więcej. Nic zresztą dziwnego, skoro za serią dzieł stał nie tylko plastyczny talent malarza, ale też przemyślana, rozrastająca się koncepcja świata.

Potem przyszedł czas na znakomitą planszówkę Scythe ufundowaną na Kickstarterze. Czerpiąca z obrazów Różalskiego i wykorzystująca ciekawe mechaniki projektantów gra okazała się bardzo wdzięczną strategią ekonomiczno-wojenną z naciskiem na ten pierwszy aspekt, a i posyłanie mechów do boju sprawiało sporą satysfakcję – jak już je wyprodukowaliśmy.

Iron Harvest ma więc poparcie w innych mediach, niekoniecznie skoncentrowanych na samym graniu – to atut, którego brakuje wielu ambitnym RTS-om debiutującym w ostatnich latach. To jeden z powodów, dla których produkcja ta może odnieść sukces. Nadzieje rosną z każdym opublikowanym materiałem, dzielimy się więc swoimi spostrzeżeniami i przypuszczeniami zebranymi w pięciu punktach.

MECHY NA PLANSZY

Iron Harvest – 5 rzeczy, którymi może zaskoczyć RTS z polskimi mechami - ilustracja #1

Scythe, planszówka Jeremy’ego Stegmaiera, to znakomity umilacz czasu, jaki jeszcze przyjdzie nam spędzić w oczekiwaniu na Iron Harvest. Choć ma mnóstwo elementów, jej zasady przyswaja się dość łatwo, rozwój ekonomiczny satysfakcjonuje, a kiedy już możemy posłać mechy do boju, to jest to sama radość. Gra wygląda świetnie, także jeśli chodzi o figurki. Nic dziwnego, że na Kickstarterze zebrała 1,8 miliona dolarów. Scythe doczekało się też dwóch dodatków.

Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?
Iron Harvest to świat spisków i... mechów – co wiemy o grze?

Przed premierą

Artysta Jakub Różalski od niemal dwóch lat nosił się z zamiarem przeniesienia swojego uniwersum 1920+ do świata gier wideo. Teraz jego projekt, tworzony przy udziale studia KING Art Games, zaczyna nabierać coraz ciekawszych kształtów.

„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+
„Fascynują mnie mechy, polska wieś i ułani” – rozmawiamy z Jakubem Różalskim, twórcą uniwersum 1920+

Przed premierą

Jakub Różalski bierze aktywny udział w powstawaniu gry strategicznej, która osadzona zostanie w wymyślonym przez niego uniwersum. A to uniwersum prezentuje się bardzo ciekawie, bowiem w grze zobaczymy mechy na tle obrazków rodem z polskich wsi.

Widzieliśmy polskie Phantom Doctrine – szpiegowski XCOM
Widzieliśmy polskie Phantom Doctrine – szpiegowski XCOM

Przed premierą

Przez pierwsze minuty Phantom Doctrine odrzuca nieprzystępnością, skomplikowaniem i kiepską oprawą. Po tym mało zachęcającym wstępnym wrażeniu okazuje się jednak, że to niełatwa, wymagająca nieustannego skupienia i niezwykle wciągająca strategia turowa.

Komentarze Czytelników (23)

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze
26.01.2018 17:11
4
Mwa Haha Ha ha
23
Generał

Dla mnie najwiekszym zaskoczeniem bedzie, jesli ta gra bedzie dobra.

26.01.2018 17:14
odpowiedz
2 odpowiedzi
stach122
44
Pretorianin
8.0

Mam nadzieje żę pójdą bardziej w strone CoHa niż DoWa 2. Jak CoH mi się podobał i lubie tworzenie baz, to tak DoW2 mnie wynudził na śmierć, nie podszedł mi.

26.01.2018 19:56
Gorn221
40
Łowca Demonów
10

Lepiej żeby poszli w stronę DoW 1

29.01.2018 10:43
Terefere85
3
Chorąży

DoW2 opierał się typowo na kampanii. Potyczka z SI czy Multi były ultra słabe i nudne. Co innego CoH - tam i kampania była świetna i potyczki z innymi graczami/SI dawały sporo radochy.

26.01.2018 17:15
4
odpowiedz
4 odpowiedzi
domino310
46
Burzą Błogosławiony

Multiplatformowy RTS?
Nastawiam się na rozczarowanie, ale życzę jak najlepiej.

26.01.2018 19:56
Gorn221
40
Łowca Demonów

Halo Wars

26.01.2018 20:17
domino310
46
Burzą Błogosławiony

Wymieniłeś jedną serię, więc mogę napisać, jedna jaskółka wiosny nie czyni:)
Zresztą mi HW nie podszedł, więc trochę inaczej to widzę.
Koniec końców wiele RTSów multiplatformowych okazało się niewypałami, dlatego mam obawy.
Mam nadzieję, że gra się jednak uda.

26.01.2018 20:28
😉
Darth_Tusken
6
Chorąży

Prócz Halo Wars jest też seria Command & Conquer.

26.01.2018 20:59
domino310
46
Burzą Błogosławiony

OK lecz chodzi o bardziej współczesne czasy, wiele lat minęło od ostatniego (dobrego) C&C, kiedyś zresztą wychodziło dużo więcej RTSów (na konsolę zresztą też).

post wyedytowany przez domino310 2018-01-26 21:01:17
26.01.2018 17:18
1
odpowiedz
Kamilowy
68
Generał

Na pewno oryginalny pomysł.
Ciekawy, klimatyczny na swój sposób świat

26.01.2018 17:43
odpowiedz
Rufjan
6
Junior

> Nawet sam silnik prezentuje się całkiem przyjemnie jak na grę RTS.
To gra na Unity.

26.01.2018 19:40
odpowiedz
yadin
97
Senator

Z tego raczej nic nie będzie.

26.01.2018 19:57
odpowiedz
Gorn221
40
Łowca Demonów

Ja czekam z niecierpliwością, dobrych RTSów nigdy za dużo.

27.01.2018 12:02
odpowiedz
1 odpowiedź
Maciek_RPG
34
Chorąży
7.0

Jakoś tego nie widzę... być może przez złe doświadczenia na grach z polskim sentymentem patriotycznym jak ogniem i mieczem , czy uprising 44 (w to nie grałem ale opinie ma słabe). Generalnie bardzo nie lubię jakiegokolwiek gdybania o silnej Polsce z okresu międzywojennego (political fiction czy nawet sf) bo jest to okres o bardzo zafałszowanym i wyidealizowanym obrazie historycznym w świadomości Polaków, przez co nie jesteśmy w stanie wyciągnąć wniosków z porażki II wojennej i odrobić lekcji na przyszłość.

27.01.2018 12:06
1
premium476120
12
Pretorianin

Ale to jest gra komputerowa a nie lekcja historii

27.01.2018 14:16
odpowiedz
2 odpowiedzi
leaven
69
Pretorianin
7.5

Polska wtedy z pewnością nie była silna, szczególnie w zestawieniu z krajami takimi jak Niemcy czy Rosja, w dodatku będącymi w sojuszu, ale przez 20 lat po odzyskaniu niepodległości (kraj zniszczony przez 120 lat zaborów i I-WŚ) zrobiono w Polsce więcej niż przez 70 lat po 1945 roku. A co do porażki II wojennej to i tak broniliśmy się równie długo jak Francja w 1940 mimo, że Francja dysponowała jedną z najlepiej uzbrojonych armii na świecie, walczyła tylko z jednym wrogiem (a nie jak Polska z dwoma) i wspierana była czynnie przez Wielką Brytanię.

27.01.2018 14:34
1
Sinic
165
Legend

No i wlasnie pokazujesz jak mało wiesz o II RP ^^
Uwazasz, ze teraz politycy sa skorumpowani? To poczytaj o czasach II RP. Nawet nasi obecni ukochani, choć nic im nie "brakuje", jeszcze mogliby się od nich czegos nauczyć o tym jak okradać kraj...
Ogolnie Polska miedzywojenna była zacofanym krajem z wysokim analfabetyzmem, rozbudowana korupcja i ciaglymi buntami chlopow i robotnikow którzy mieli dziwne kłopoty by zaakceptować głodowe pensje i których rozpędzano karabinami gdy chcieli protestować.

A co do września 1939 to dopiero legenda. Polska bronila się od 1 do 3 dni maksymalnie. Po tym ostatnie jednostki na granicach zostały zmuszone do odwrotu a reszta wojny polegala na tym jak szybko Niemcy mogą się przemieszczać zapchanymi przez uchodzcow cywilnych i uciekających zolnierzy drogami.
Bronily się jeszcze tylko odizolowane punkty i jednostki. Wiekszosc naszej armii to byli nieprzeszkoleni i slabo uzbrojeni rekruci dowodzeni przez pijanych i tchórzliwych oficerow a nasz rząd już drugiego dnia wojny uciekal z kraju.

Francja dysponowała jedną z najlepiej uzbrojonych armii na świecie,
Która dopiero rozpoczynala przezbrajanie ze starych typow uzbrojenia a pod względem taktyki była zacofana o 2 dekady.

walczyła tylko z jednym wrogiem (a nie jak Polska z dwoma) i wspierana była czynnie przez Wielką Brytanię

Polska walczyla tylko z 1 wrogiem a Sowieci uderzyli gdy Polski już nie było de facto, takei sa fakty a nei legenda o tym jak to dzielnie się broniliśmy przez miesiąc przeciw 2 najezdzcom.
Poza tym Francja również została zaatakowana na południu przez Wlochy wiec nie tylko z 1 wrogiem. Ale oczywiście, jak w przypadku Polski, już wtedy nie miało to znaczenia.
A pomoc Wielkej Brytanii była w sumie niewiele bardziej znaczaca niż w przypadku Polski, chociaż oczywiście tu nie można mowic o zadnej pomocy. Jednak ich armia ladowa była jeszcze bardziej zacofana niż francuska a to już cos znaczy ^^

A te legendy, legendy. Wiedza historyczna w Polske ma doprawdy zachwycający poziom.
Sklada się ze stwierdzenia "Polska najlepsza jest i basta" a później dorabia się do tego zasłyszane fragmenty bez większej wiedzy czego dotycza ^^

post wyedytowany przez Sinic 2018-01-27 14:41:27
31.01.2018 19:19
leaven
69
Pretorianin

chciałeś zapewne napisać "jak to dzielnie się broniliście" bo nie wydaje mi się żebyś był jednym z nas

post wyedytowany przez leaven 2018-01-31 19:28:56
28.01.2018 07:31
😜
2
odpowiedz
2 odpowiedzi
leaven
69
Pretorianin

Ty za to wiedzę o II RP i II WŚ, jak widzę, czerpałeś z radzieckich podręczników do historii

post wyedytowany przez leaven 2018-01-28 07:39:01
28.01.2018 11:45
Sinic
165
Legend

Proszę cie, zapoznaj się z jakakolwiek "wersja" historii z jakichkolwiek podrecznikow. Naprawde jakichkolwiek, przeczytaj cokolwiek. Bo poki co twoja "wiedza" jest dokładnie zerowa i tyle..
A w międzyczasie moze jednak pokaz jej poziom wskazując chociaż 1 punkt, dokladnie a nie tak jak w tym poscie "ja wiem lepiej", w którym nie napisałem prawdy? Pokaz jak wiele wiesz
^^
Swoja droga plusy z mojego postu znikly szybko a leaven za swoja "wiedze historyczna" doczekal się swojej porcji :)
Gdyby to nie było tak tragiczne to by było smieszne.

post wyedytowany przez Sinic 2018-01-28 11:46:51
31.01.2018 19:26
leaven
69
Pretorianin

Sinic z tego jednego postu wywnioskowałeś, że moja wiedza jest zerowa? Nie kompromituj się chłopie bo tą wypowiedzią dowiodłeś, że dyskusja z tobą nie ma żadnego sensu. Zaprezentuj swoją wiedzę na moskiewskich portalach, zdobędziesz więcej zielonych łapek.

29.01.2018 10:52
odpowiedz
Terefere85
3
Chorąży

Jak ja bym chciał, żeby to wyszło. Klimat i potencjał są niesamowite, niestety czytając tego newsa (jak i kilka innych) boje się, że będzie słabo.

1. Oparcie mechaniki na DoW2 to bardzo zły pomysł. Kampania była super, ale multi/potyczka z PC naprawdę były fatalne, właśnie przez kiepską rozbudowę bazy i średnią rozgrywkę, a dzisiaj to właśnie multi daje grze drugie życie i powoduje że przechodzi do "panteonu" tak jak np CoH.
2. Zniszczenia budynków - bardzo fajne, ale widzę, że bardzo łatwo cokolwiek rozwalić, przez co szybko nie będzie żadnych osłon na mapie i gra taktyczna straci sens.
3. Multiplatformowość w połączeniu z mało doświadczonym studiem - to się bardzo źle skończy, bo nawet doświadczone i zasłużone studia mają z tym spory problem.

post wyedytowany przez Terefere85 2018-01-29 10:53:15
02.02.2018 14:05
odpowiedz
Juan Seba Bach
2
Legionista

Będąc zakochanym w CoH, historii XX wieku, steampunku i dieselpunku... Czekam. I tyle, zamiast dyskutować na temat IIRP (gdzie obie strony rzucają skrajnymi przypadkami bez podania dowodów), gdy rozmawiamy o grze z mechami dwudziestolecia międzywojenego, lepiej chyba sprawdzić co się dzieje od strony mechaniki. I tutaj zapowiada się dobrze. Zamiast kolejnej kopii SCII, dostajemy rozwinięcie koncepcji CoH'a (niestety olanej i oplutej przez Relic).

Dodaj swój komentarz
Wszystkie Komentarze